Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal holde et selskap om en ukes tid og trenger tips til noe lett til 10-12 voksne.

Er hjemme fra kurs først kl 16.30 og folket kommer 19.30. Skal rekke å både gå i bad osv og lage mat på 3 timer... Hjelp. Er ingen stor kokke, så det må være noe enkelt.

Skrevet

Hvor "fin" mat skal det være?

Neei, jeg har ikke tid til å dandere og styre på og som nevnt er jeg ingen stor kokke heller, så: Ikke så veldig "fint". Noe enkelt og greit.

Spiser svært sjelden rødt kjøtt, så det skal iallefall være noe lett fordøyelig.

mil1365380270
Skrevet

Neei, jeg har ikke tid til å dandere og styre på og som nevnt er jeg ingen stor kokke heller, så: Ikke så veldig "fint". Noe enkelt og greit.

Spiser svært sjelden rødt kjøtt, så det skal iallefall være noe lett fordøyelig.

Så lasagne er utelukket?

Skrevet

Så lasagne er utelukket?

Utelukker aldri noe, i noe henseende :), men jeg tenkte på noe lettere.

Gjest LucySky
Skrevet

Så lasagne er utelukket?

Kanskje er det lang vinter bak oss med mue "tung mat" som styrer tipset mitt, men likvel:

Reker, da?

Svære boller med reker som du har kjøpt dypfryst og som tiner mens du er på jobben? Pyntet med masse dill, og sitronskiver.

Majones, majones med hvitløk rørt inn for dem som liker det. Meierismør. Hvitvin.

Loff.

Også en diger brie-ost til slutt, med frukt til?

mil1365380270
Skrevet

Utelukker aldri noe, i noe henseende :), men jeg tenkte på noe lettere.

Paier? Men da må du ha flere former, ellers tar det litt lang tid å lage til 12. Fordelen er at de kan lages på forhånd og varieres i det uendelige.

fei1365380229
Skrevet

Kanskje er det lang vinter bak oss med mue "tung mat" som styrer tipset mitt, men likvel:

Reker, da?

Svære boller med reker som du har kjøpt dypfryst og som tiner mens du er på jobben? Pyntet med masse dill, og sitronskiver.

Majones, majones med hvitløk rørt inn for dem som liker det. Meierismør. Hvitvin.

Loff.

Ikke majones med hvitløk, rømme med masse hvitløk og hakket basilikum, nam, nam....

Skrevet

Reker, da?

Loff.

Reker er kanskje noe, ja.

Takk for lett tips!

PS: Er nok noe mer interessant enn jobb jeg skal til :) Håper det vil gi meg inspirasjon til blant annet enda bedre svar på et visst forum her på dol.

Skrevet

Paier? Men da må du ha flere former, ellers tar det litt lang tid å lage til 12. Fordelen er at de kan lages på forhånd og varieres i det uendelige.

Pai er også en mulighet. Jeg vil tenke på alternativene ut over dagen.

Takk for tips!

kakki1365380609
Skrevet

en stor skål med kylling/pasta-salat med varme baguetter og hvitløkssmør til.....med ferdiggrillede kyllinger i deler på et serveringsfat....nam nam

Skrevet

Jeg har en fantastisk oppskrift på indisk rekesuppe, om du er interessert. Enkel og rask å lage.

Skrevet

Jeg har en fantastisk oppskrift på indisk rekesuppe, om du er interessert. Enkel og rask å lage.

Jatakk, veldig gjerne.

Skrevet

Jatakk, veldig gjerne.

Skrev indisk, men den er visst indonesisk. Uansett gjør den alltid stor suksess og er rask å lage:

Indonesisk rekesuppe

(4 porsjoner)

Du trenger:

1 stor boks pillede reker

ca 1/2 kinakål

3 ss Hot karripulver (eller mild, om du er feigere)

2 ss currypaste

3 ss kokosgele eller kokosmelk, creamy coconut

1 stor løk

1 boks hakkede tomater

1 grønnsaksbuljongterning

1/2 l vann

1/3 l fløte

litt sukker

1 boks fersken

frisk koriander

(evt. 1 ss maizena)

Slik gjør du:

Kok opp vannet og løs opp buljongterningen i det. Ta av plata.

Mos tomatene med en stavmikser el.l.

Finhakk løken og skjær fersknene i terninger.

Bland alt (NB: ikke rekene og kinakålen)

Smak til med karripulver og currypaste etter hvor sterkt du vil ha det.

Kok opp og la putre noen minutter.

Hvis du liker litt tykkere konsistens, rør ut 1 ss maizena i litt kaldt

vann og rør det inn i suppen, la koke ytterligere 5-8 minutter.

Servering:

Kinakål og reker legges i bunnen av hver suppeskål.

Suppa øses over.

Evt rundstykker/nanbrød ved siden av.

Voilá!

(det høres kanskje litt pussig ut med den kinakålen, men i denne sammenhengen kommer den virkelig til sin rett. Dessuten er det kjekt å ha store boller med kinakål og reker (og evt krepsehaler) på bordet, så kan folk ta selv.

Skrevet

Skrev indisk, men den er visst indonesisk. Uansett gjør den alltid stor suksess og er rask å lage:

Indonesisk rekesuppe

(4 porsjoner)

Du trenger:

ca 1/2 kinakål

2 ss currypaste

1 stor løk

1 boks hakkede tomater

1/2 l vann

1/3 l fløte

litt sukker

1 boks fersken

frisk koriander

(evt. 1 ss maizena)

Slik gjør du:

Servering:

Suppa øses over.

Voilá!

(det høres kanskje litt pussig ut med den kinakålen, men i denne sammenhengen kommer den virkelig til sin rett. Dessuten er det kjekt å ha store boller med kinakål og reker (og evt krepsehaler) på bordet, så kan folk ta selv.

Hørtes godt ut, malun. Det skal jeg lage en dag.

Skrevet

Indonesisk rekesuppe

(4 porsjoner)

Du trenger:

ca 1/2 kinakål

2 ss currypaste

1 stor løk

1 boks hakkede tomater

1/2 l vann

1/3 l fløte

litt sukker

1 boks fersken

frisk koriander

(evt. 1 ss maizena)

Slik gjør du:

Servering:

Suppa øses over.

Voilá!

Mange takk, du. Jeg får tenke litt over tipsene jeg har fått - og går nok for det raskeste med tanke på hvor dårlig tid jeg har (når jeg er ferdig på badet... :-I).

Skrevet

Mange takk, du. Jeg får tenke litt over tipsene jeg har fått - og går nok for det raskeste med tanke på hvor dårlig tid jeg har (når jeg er ferdig på badet... :-I).

Lykke til - det viktigste er jo at folk koser seg. Maten er bare en bonus. ;o)

Ost, frukt, brød, oliven og chorizo er jo også en veldig lettvinn og grei servering.

Gjest frustrert frue
Skrevet

Ost og kjeks! Kjøp inn gode oster og sett dem ut på fat når du kommer fra jobb så de blir temperert til gjestene kommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...