Gå til innhold

TV-spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Snart ny TV
Skrevet

Blir sending i 4:3-format på 28" 16:9-TV mindre eller omtrent like stort som på en 21" 4:3-TV? Hakke plass til 32-tommer, dessverre...

Skrevet

Jeg TROR (vet altså ikke) at det blir litt mindre på en 28" 16:9 enn på en 4:3 21". Gjentar : tror.

Skrevet

Hvis en antar at en utnytter hele tv-flaten (det gjør en jo ikke, men det blir likt for begge TV'ene) så vil 21" ha en overflate på 212 kvadrattommer, mens 20" med 4:3 vil ha en overflate på 251 kvadrattommer.

Altså er 28" noe større.

Men jeg ville ikke kjøpt en 28" WS da en ikke får utnyttet TV'en godt nok. En ender opp med en liten TV-flate.

Skrevet

Hvis en antar at en utnytter hele tv-flaten (det gjør en jo ikke, men det blir likt for begge TV'ene) så vil 21" ha en overflate på 212 kvadrattommer, mens 20" med 4:3 vil ha en overflate på 251 kvadrattommer.

Altså er 28" noe større.

Men jeg ville ikke kjøpt en 28" WS da en ikke får utnyttet TV'en godt nok. En ender opp med en liten TV-flate.

Petter,- hvordan regnet du ut dette???

Regner du ut hele tv-flaten (og du mente vel 28 og ikke 20, regner jeg med..)?

For det som det spørres etter her er vel hvor stor den 4:3 - ruten blir på hhv. 21" 4:3 og 28" 16:9.

Skrevet

Petter,- hvordan regnet du ut dette???

Regner du ut hele tv-flaten (og du mente vel 28 og ikke 20, regner jeg med..)?

For det som det spørres etter her er vel hvor stor den 4:3 - ruten blir på hhv. 21" 4:3 og 28" 16:9.

Mente 28" ja.

Bruker pytagoras (hvem sa at en aldri har bruk for matematikk?).

Dvs lengste linje i trekanten (som da blir 21/28") i andre er lik de to andre linjene i andre. Kaller man horisontalen x, blir vertikalen 3/4x.

Regner så ut x og ganger x med 3/4 x og får arealet.

For WS bruker en vertikalen som utgangspunkt og bruker fortsatt 4/3 som forholdstall til den horisontale linjen (som er det synlige når en ser 4/3 TV).

Jeg har dermed regnet ut hvor stor flate en 4/3 sending vil ha på en 28" WS (dvs at mye av den totale flaten er svart).

Så tallene er riktige de.

Skrevet

Mente 28" ja.

Bruker pytagoras (hvem sa at en aldri har bruk for matematikk?).

Dvs lengste linje i trekanten (som da blir 21/28") i andre er lik de to andre linjene i andre. Kaller man horisontalen x, blir vertikalen 3/4x.

Regner så ut x og ganger x med 3/4 x og får arealet.

For WS bruker en vertikalen som utgangspunkt og bruker fortsatt 4/3 som forholdstall til den horisontale linjen (som er det synlige når en ser 4/3 TV).

Jeg har dermed regnet ut hvor stor flate en 4/3 sending vil ha på en 28" WS (dvs at mye av den totale flaten er svart).

Så tallene er riktige de.

Aaaargh!

Jeg regnet også (joda pytagoras her også), og jeg fikk det til at for å få en 4:3 sending til å bli like stor som en 21" 4:3 så måtte man ha ca. 32"WS.

Sukk. Nå må jeg skrive og regne.

Skrevet

Aaaargh!

Jeg regnet også (joda pytagoras her også), og jeg fikk det til at for å få en 4:3 sending til å bli like stor som en 21" 4:3 så måtte man ha ca. 32"WS.

Sidene i en 21" er x=16,8 og y =12,8 (x er horisontalen og y vertikalen).

Sidene i en 28" er x=24 og y=13,7.

28" er med andre ord litt høyere enn en 21". Dermed må samme skjermbilde bli større.

Skrevet

Aaaargh!

Pokker. Du har rett. Jeg må ha tatt noen short-cut'er. Ser ut som om ca. 26" tilsvarer 21", derved blir 28" litt større. Akk.

Men om det blir smått, er det ingen unnskyldning for å la 4:3 sendingen streeeekkke seg ut over hele WS'en. Det er det såååå mange som gjør, det er grusomt! Når man først kjøper et dyrt TV, sjekker bildekvalitet osv. Og så forvrenger man frivillig bildet etterpå.

Skrevet

Sidene i en 21" er x=16,8 og y =12,8 (x er horisontalen og y vertikalen).

Sidene i en 28" er x=24 og y=13,7.

28" er med andre ord litt høyere enn en 21". Dermed må samme skjermbilde bli større.

Gni det inn,du. Hulk.

Skrevet

Jeg TROR (vet altså ikke) at det blir litt mindre på en 28" 16:9 enn på en 4:3 21". Gjentar : tror.

Har du lært sånt du som er like steiengammel som meg da? *gråter*

Skrevet

Pokker. Du har rett. Jeg må ha tatt noen short-cut'er. Ser ut som om ca. 26" tilsvarer 21", derved blir 28" litt større. Akk.

Men om det blir smått, er det ingen unnskyldning for å la 4:3 sendingen streeeekkke seg ut over hele WS'en. Det er det såååå mange som gjør, det er grusomt! Når man først kjøper et dyrt TV, sjekker bildekvalitet osv. Og så forvrenger man frivillig bildet etterpå.

Kjenner til det der ja. Plutselig er alle på TV utrolig feite. Men det ser jo litt rart ut med store svarte områder på hver side også.

Skal en ført kjøpe WS bør en minst kjøpe 36", helst 42" eller mer.

Skrevet

Kjenner til det der ja. Plutselig er alle på TV utrolig feite. Men det ser jo litt rart ut med store svarte områder på hver side også.

Skal en ført kjøpe WS bør en minst kjøpe 36", helst 42" eller mer.

Vi har en 28" widescreen. Syntes folka ble breie, men det var bare en tilvenningssak. Nå er det folka i "vanlig" skjerm som ser smale ut.

Skrevet

En annen ting er at hvis du kjøper en flatskjerm (LCD eller plasma), så utnyttes "billedflaten" noe mer.

Dvs at en 32" billedrør-TV har en "aktiv" skjermstørrelse som er omtrent lik en 30" LCD eller plasma TV.

I tilfelle du skulle vurdere en slik variant. I størrelse fra 32" og nedover så har de kommet ganske langt ned i pris.

MEN NB....billedkvaliteten kan variere ganske mye mellom ulike modeller og produsenter, så det er viktig å sammenlikne ulike modeller først - eller lese tester på nettet.

Skrevet

Vi har en 28" widescreen. Syntes folka ble breie, men det var bare en tilvenningssak. Nå er det folka i "vanlig" skjerm som ser smale ut.

De fleste som er på TV er uansett så tynne at det holder, selv om de blir dratt ut litt.

Kanskje det blir slutt på slankehysteriet når alle modellene begynner å se ut som normale mennesker?

Skrevet

De fleste som er på TV er uansett så tynne at det holder, selv om de blir dratt ut litt.

Kanskje det blir slutt på slankehysteriet når alle modellene begynner å se ut som normale mennesker?

Et annet problem er jo att alle bilmodeller ser særdeles "merkelige" ut, hvis man velger 16:9 formatet for en 4:3 film.....

Jeg har selv en 16:9 skjerm hjemme, men ser alltid på i det formatet filmen/programmet er produsert.

Alt annet ser for "rart" ut synes jeg.

Skrevet

Har du lært sånt du som er like steiengammel som meg da? *gråter*

Hmm. har vurdert WideScreen TV kjøp selv for ikke så lenge siden... Men som du ser ellers i tråden, tok jeg jo litt feil dessverre. (hater å ta feil! arrgh!)

Skrevet

Ærlig talt, Lurveline,- synes du Gislefoss trenger å strekkes mer ut? Fy!

Men altså,- er det ikke litt teit å vurdere alle de tekniske detaljene når man kjøper TV'et, velge det beste man har råd til,- og så etterpå forvrenge bildet? (jeg synes det...)

Og de svarte feltene på hver side av skjermen,- de venner man seg også til!

Skrevet

Ærlig talt, Lurveline,- synes du Gislefoss trenger å strekkes mer ut? Fy!

Men altså,- er det ikke litt teit å vurdere alle de tekniske detaljene når man kjøper TV'et, velge det beste man har råd til,- og så etterpå forvrenge bildet? (jeg synes det...)

Og de svarte feltene på hver side av skjermen,- de venner man seg også til!

"Ærlig talt, Lurveline,- synes du Gislefoss trenger å strekkes mer ut? Fy!"

Nei da, var bare den første tiden alle virket strukket ut, de gjør ikke det nå lengre.

"Men altså,- er det ikke litt teit å vurdere alle de tekniske detaljene når man kjøper TV'et, velge det beste man har råd til,- og så etterpå forvrenge bildet? (jeg synes det...)"

Det synes jeg også. Jeg gjør ikke det.

"Og de svarte feltene på hver side av skjermen,- de venner man seg også til!"

Jeg har jo kjøpt meg widescreen-tv og da skal det være det!

Skrevet

"Ærlig talt, Lurveline,- synes du Gislefoss trenger å strekkes mer ut? Fy!"

Nei da, var bare den første tiden alle virket strukket ut, de gjør ikke det nå lengre.

"Men altså,- er det ikke litt teit å vurdere alle de tekniske detaljene når man kjøper TV'et, velge det beste man har råd til,- og så etterpå forvrenge bildet? (jeg synes det...)"

Det synes jeg også. Jeg gjør ikke det.

"Og de svarte feltene på hver side av skjermen,- de venner man seg også til!"

Jeg har jo kjøpt meg widescreen-tv og da skal det være det!

Ikke for å kverulere, altså, men...

Du sier at du _ikke_ forvrenger bildet, men at du nå har vent deg til at alle i 4:3 sendinger blir bredere...? Skjønte ikke helt det,jeg. Men jeg _er_ trøtt i dag,- det er sant.

Skrevet

Ikke for å kverulere, altså, men...

Du sier at du _ikke_ forvrenger bildet, men at du nå har vent deg til at alle i 4:3 sendinger blir bredere...? Skjønte ikke helt det,jeg. Men jeg _er_ trøtt i dag,- det er sant.

Det er jeg som har missfostått innlegget til petter smart.

Sorry.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...