Gå til innhold

Sitte å jobbe/stå å jobbe på kontoret?

Anbefalte innlegg

madshus1365380812
Skrevet

Jeg har lett for å få stive muskler i nakke, rygg og skuldere. Har en "vanlig" kontorjobb, og sitter ved en slitt arbeidsplass som jeg skal få bytte ut nå. Det jeg lurer på, er om det er en beviselig god effekt av å alternere mellom å sitte og jobbe og å stå å jobbe? Jeg vil gjerne ha en arbeidsplass hvor jeg kan velge/bytte på i løpet av dagen, hvis det er bra for meg, fysisk sett.

Skrevet

Et slikt "ståbord" - er faktisk deilig å stå ved med pc!

Gjest også kronisk syk
Skrevet

Jeg har stokke move (stå stol) som jeg bruker både hjemme og på skolen. Denne er kjempe fin for når man står med den stolen så fordeler man vekta på mer enn bare bena.

Stolen er også kjempe fin å sitte på. Stolen er lett å få i bevegelse slik at man ikke sitter 100% stille hele tiden.

Jeg har fått stolen fra hjelpemiddelsentralen.

Stolen kan du se her:

http://www.stokke.com/product.asp?p=Move&la=NO&na=NO&div=M

Skrevet

Få et hev-/senk-bord, så kan du stå eller sitte etter som hva du føler for. Du må også ha en kontorstol som kan heves tilstrekkelig høyt. Håg Capisco anbefales i så måte (eller også om du "bare" skal ha en vanlig pult): http://www.hag.no/hag_norway.nsf/pages/hag_capisco - den finnes i flere varianter.

Skrevet

Avhenger jo litt av hva slags kontorjobb du har. Om det er mye tasting på et tastatur eller om det er mye telefoner har vel litt å si for svarene du får.

Om du har en jobb med mye telefoni, så kan du jo gå til anskaffelse av trådløst headset og spankulere rundt på kontoret når du er i telefonen. Hjalp mye for meg i gamlejobben, der jeg slet med stiv nakke, hehe.

Skrevet

Jeg har elektrisk bord med hev/senk på jobben og en capisco-stol til. Helt supert.

I tillegg har bordet ca 80(?)cm som kan vinkles slik at man ikke trenger å bøye noe særlig på hodet. For meg med nakkeproblemer er det redningen.

Bordet finnes i forskjellige størrelser hos bl.a. SIS international (søk på nettet). De holder til på Ensjø i Oslo ihvertfall.

Lykke til!:-)

Skrevet

Variasjon er det beste, så dette virker som et veldig ok alternativ

synes

Skrevet

Jeg har elektrisk bord med hev/senk på jobben og en capisco-stol til. Helt supert.

I tillegg har bordet ca 80(?)cm som kan vinkles slik at man ikke trenger å bøye noe særlig på hodet. For meg med nakkeproblemer er det redningen.

Bordet finnes i forskjellige størrelser hos bl.a. SIS international (søk på nettet). De holder til på Ensjø i Oslo ihvertfall.

Lykke til!:-)

Fikk du dette tilpassa fordi du har nakkeproblemer, eller har alle på jobben din det?

Jeg sitter nemlig på en grusom stol og (om mulig) ennå verre bord. Og dette bare fordi arbeidsgiver skal være en forgangsbedrift og handle brukte kontormøbler på Kontormøbelkjempen. Hæl*** politisk korrekte folk, sier jeg bare!

Er plaga med en gammel ryggskade som ikke akkurat blir bedre etter at jeg fikk ny jobb...

Skrevet

Variasjon er det beste, så dette virker som et veldig ok alternativ

synes

Jeg har heve/senkepult. Bare å trykke på en knapp så går pulten opp eller ned. Det fungerer godt for meg.

Pulten fikk jeg etter anbefaling fra bedriftsfysioterapeuten. Har kroniske nakke/skuldersmerter.

Skrevet

Fikk du dette tilpassa fordi du har nakkeproblemer, eller har alle på jobben din det?

Jeg sitter nemlig på en grusom stol og (om mulig) ennå verre bord. Og dette bare fordi arbeidsgiver skal være en forgangsbedrift og handle brukte kontormøbler på Kontormøbelkjempen. Hæl*** politisk korrekte folk, sier jeg bare!

Er plaga med en gammel ryggskade som ikke akkurat blir bedre etter at jeg fikk ny jobb...

Jeg fikk det pga nakkeskaden ja. Jeg er nok den eneste med høyderegulerbart bord desverre.. Jeg sier desverre fordi det er noe som alle "kontorrotter" burde ha hatt!

Det kostet noe over 20'kr mener jeg å huske. Jeg fikk et til å ha hjemme også av hjelpemiddelsentralen.

Du skulle ha hatt sånt. Det hadde garantert gjort arbeidsdagen lettere for deg.

Du kan event undersøke med trygdekontor/hjelpemiddelsentralen om de kan dekke noe for arbeidsgiver, men ettersom jeg husker var det kun over et visst beløp, og dette kom akkurat under det beløpet.. Men det kan jo være at det er smutthull eller endringer i regler?

:-)

Skrevet

Jeg fikk det pga nakkeskaden ja. Jeg er nok den eneste med høyderegulerbart bord desverre.. Jeg sier desverre fordi det er noe som alle "kontorrotter" burde ha hatt!

Det kostet noe over 20'kr mener jeg å huske. Jeg fikk et til å ha hjemme også av hjelpemiddelsentralen.

Du skulle ha hatt sånt. Det hadde garantert gjort arbeidsdagen lettere for deg.

Du kan event undersøke med trygdekontor/hjelpemiddelsentralen om de kan dekke noe for arbeidsgiver, men ettersom jeg husker var det kun over et visst beløp, og dette kom akkurat under det beløpet.. Men det kan jo være at det er smutthull eller endringer i regler?

:-)

Takk for info. Skal faktisk sjekke det ut. Det kan uansett ikke være meninga at jeg skal bli dårligere i ryggen nå, så lenge etter at jeg har vært friskmeldt. Var sykmeldt/på attføring i to år for 7-8 år sida.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...