Gå til innhold

Fettete kjøkkenskap

Gjest Ikke så vant med slikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet på banen igjen etter lengre tids sykdom. Har ikke orket gjøre noe, men nå kan jeg gjøre endel. Ser at kjøkkeninnredningen over komfyren er seig av fett. Det er en innredning i heltre eik. Tåler den at du vasker den med vann tilsatt en blanding av zalo og salmiakk?

Skrevet

Zalo og salmiakk er tingen.

Du kan også bruke Jif Kjøkken i tillegg, men salmiakk er bankers.

Skrevet

Er ikke så sikker på hvor lurt det er. Salmiakk matter ned lakken.

Faktisk er den så sterk at en gang jeg skulle male om en gammel brunbeiset se-ut-som-mahogni seng, og vasket med salmiakk først, tok salmiakken all behandlingen, og sengen ble trehvit...

Skrevet

Er ikke så sikker på hvor lurt det er. Salmiakk matter ned lakken.

Faktisk er den så sterk at en gang jeg skulle male om en gammel brunbeiset se-ut-som-mahogni seng, og vasket med salmiakk først, tok salmiakken all behandlingen, og sengen ble trehvit...

Det er vel bedre at lakken er noe matt, enn at fettet forblir der. ;)

Men kanskje ha oppi litt mindre salmiakk enn en pleier å ta, og så pøse på med Jif KJøkken i tillegg. ?

Skrevet

Salmiakk kan fjerne overflatebehandling av tre. Så det om treet er behandlet eller ikke. Eddikk er også fettoppløsende, men ikke i så sterk grad som salmiakk.

Skrevet

Jeg bruker grønnsåpe og salmiakk, går greit med det.

Ellers leste jeg et tips en gang om en som la glad pack oppå kjøkkenskapene, bytta plasten istedet for å vaske.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Bare et lite spørsmål....:

Hvilket blandingsforhold med zalo og salmiakk bruker du? Har ikke brukt salmiakk før...

fei1365380229
Skrevet

Jeg bruker grønnsåpe og salmiakk, går greit med det.

Ellers leste jeg et tips en gang om en som la glad pack oppå kjøkkenskapene, bytta plasten istedet for å vaske.

Grønnsåpe? Det bruker man jo for å gjøre gulvene mer fete når man ikke har lakkete gulv, man skal bl.a smøre keramiske fliser (matte) med grønnsåpe så de ikke tørker ut. Men kanskje salmiakken opphever den virkningen :o).

Salmiakk er forøvrig et middel jeg aldri har hatt i huset, det lukter bare så pjuk :o)

Skrevet

Bare et lite spørsmål....:

Hvilket blandingsforhold med zalo og salmiakk bruker du? Har ikke brukt salmiakk før...

Husker ikke helt jeg! Men det er nok mer Zalo enn Salmiakk. Er en blanding jeg har hatt stående som jeg tidligere brukte på dusjkabinettet.

Skrevet

Grønnsåpe? Det bruker man jo for å gjøre gulvene mer fete når man ikke har lakkete gulv, man skal bl.a smøre keramiske fliser (matte) med grønnsåpe så de ikke tørker ut. Men kanskje salmiakken opphever den virkningen :o).

Salmiakk er forøvrig et middel jeg aldri har hatt i huset, det lukter bare så pjuk :o)

Mulig det fei, men dette lærte jeg av en husmorvikar jeg hadde en gang i tiden. Ikke mye grønnsåpe, men blander den altså med salmiakk.

Får vekk fettet og det lukter reint og godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...