Evernine Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Hei! Jeg har et hudproblem som har vart i noen år, og jeg har prøvd så mye, men det gir seg ikke! Jeg er fortvila nå. Kanskje du kan hjelpe meg?Ok, til saken: Jeg er en jente på 23 år som i mange år nå har hatt problemer med huden om vinteren. Det slår aldri feil,om vinteren kommer det et slags eksem eller hva jeg skal kalle det, rett under hele underleppa. Det er rødt og veldig skjemmende for meg. På det verste sprekker huden opp og blir skurvete. Skurva er da gul. Før det kommer til dette stadiet er det kjempetørt, stivt og hvitt. Jeg har funne ut at store temperatursvinginger ser ut til å ha en innvirkning. Hvis det feks er mildt en dag og mye kaldere om natta, kan du være sikker på at jeg er helt inntørka der når jeg våkner dagen etter. Dette også hvis det er høy temperatur i rommet jeg sover i. Ikke som følge av sol og sommertemp. men hvis det står på masse ovner ol. I tillegg virker det som problemet er større på steder der det er kald, tørr luft. Bodde 3 år ved kysten på vestlandet, da merka jeg nesten ikke noe til dette.Det kan også virke som solarium har en negativ virking.Fikk munnherpes da jeg var 17, merket ikke mer til dette før for litt siden, og da kvalte jeg det raskt med Vectavir 1%. Dette oppstår i munnvikene. Det kan da ikke være munnherpesen jeg sliter med under underleppa? Dette er hva jeg har prøvd mot problemet mitt: SebaMed krem, Hydrokortison 1%, Mentholatum, Locobase Repair og A-Derma. Sistnevnte hjelper tidvis, mens andre ganger er det totalt likegyldig hva jeg gjør, det væsker liksom gjennom uansett. Har også prøvd Vectaviren der, det svei veldig og hjalp ikke stort. (Prøvde ikke så mye da.)Jeg vil også legge til at jeg røyker litt og har litt ustabile matvaner, dvs spiser tidvis uregelmessig uten at det er snakk om en spiseforstyrrelse ol.Ellers er jeg i veldig god form. Hva tror du dette kan være? Jeg skal snart besøke kjæresten min, det er så flaut å være helt rød sånn, det spredde seg utover hele haka sist jeg var hos han, jeg følte meg så teit. Dette ødelegger så mye, og det svir og det klør, jeg håper du kan hjelpe meg. Jeg føler meg hemma av dette.På forhånd tusen takk!Mvh. jente 23. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172840-det-m%C3%A5-finnes-en-l%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Hei, du kaller dette eksem, og det kan jo hørs ut som det. Det er ikke uvanlig at slikt bryter ut om vinteren, og gjerne rundt leppene. Akutte eksem er røde og væsker, klør og kan dekkes av skorpe, spesielt ved bakterievekst i eksemet. Kroniske eksem er mer blekrøde, tørrre og flassende. En mild kortisonkrem som Locoid eller Apolar (litt sterkere enn hydrokortison) vil sannsynligvis hjelpe godt. Det finnes også preparater som er kortisonfrie, Protopic og Elidel, som fungerer godt på eksemer i ansiktet. Så ja, jeg tror det finnes en løsning! Preparatene jeg har foreslått er reseptbelagte og bruk av disse må du diskutere med legen din. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172840-det-m%C3%A5-finnes-en-l%C3%B8sning/#findComment-1154302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.