Gå til innhold

MS/Hjerneslag

takk for tilbakemelding

Anbefalte innlegg

takk for tilbakemelding

Hei!Jeg fikk for et par år siden symptomer som kunne kobles til MS. Jeg hadde vanskelig for å fokusere synet på det ene øyet og det ene benet trengte litt tid får å komme igang, litt tungt de første par- tre skrittene. Jeg var til undersøkelse for MS og tok spinalpunksjon og MR. De viste endringer i hjernen og spinalvesken, den kliniske testen viste ingenting. I ettertid har jeg lest om hjerneslag og funnet også de symptomene treffende like. Jeg har tidligere vært rusmisbruker og vet at det kan ha utløst hjerneslag, symptomene har også blitt forsterket når jeg har vært påvirket. Legen vet ikke at jeg har slitt med rusproblemer. Nå har jeg lagt den tiden bak meg, og ønsker å få klarhet i om dette kan ha vært hjerneslag og ikke MS.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172841-mshjerneslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Vanskelig å svare på. MS er en sykdom som kan gi mange "rare" nevrologiske symptomer. Hos de fleste er synsforstyrrelser et av debut-symptomene. MS kan komme i "bølger"; der man kan være betydelig plaget med utfall fra nervesystemet, til å ha perioder der man er nesten symptomfri. Et hjerneslag kan kan nok gi liknende symptomer, men en MR og spinalpunksjon vil normalt kunne skille disse to sykdommene. Har du vært hos nevrolog? Ta en grundig diskusjon med deg selv om du ikke vil være mer åpen med fastlegen din. Dersom du er engstelig for dennes "reaksjon" på ditt tidligere rusproblem så er kanskje ikke den gjensidige tillitten god nok??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172841-mshjerneslag/#findComment-1147405
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...