Gå til innhold

hvilken uttalefeil irriterer dere mest?

Anbefalte innlegg

Gjest Majalla
Skrevet

Klarer bare ikke å la være å hekte meg opp i deg når noen sier psykriater eller psykriatri.

Hva irriterer dere dere over?

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

20

• flisa

18

• cecily

11

• Gemini

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Legimitasjon

Sj istedet for Kj

Merkelige uttaler av pommes frites, bernaise, entrecote, baguette osv..

Gjest Majalla
Skrevet

Legimitasjon

Sj istedet for Kj

Merkelige uttaler av pommes frites, bernaise, entrecote, baguette osv..

irriterer meg også over folk som sier "ynskyld" istedenfor "unskyld". Vet ikke om det er en dialektisk variant. Men irriterende er det

Skrevet

Jeg kjenner ei som sier: 'SelvføRgelig'

Og ei som sier 'linolelium'...

Skrevet

irriterer meg også over folk som sier "ynskyld" istedenfor "unskyld". Vet ikke om det er en dialektisk variant. Men irriterende er det

Trodde "ynskyld" var en tøysemåte å si det på, noe ala tyristsjef Johansen.... ;-)

En "ynskyld" er mer noe man bare slenger ut av seg enn en ektefølt unnskyldning...

Gjest skj/sj istedetfor kj
Skrevet

Skj/sj istedetfor kj. Det er grusomt!! Før har jeg tenkt, hvor ER foreldrene, så sløve går det ikke an å være at de får LOV til å snakke slik. Men nå er det så mange voksne, at de ikke synker gjennom jorda av skam, det er jo så pinlig! Og forferdelig stygt. Snakket med en butikkdame her om dagen" Hele sjeden førte den genseren, så jeg kunne bare sjikke i en av de andre butikkene". Jeg ble stående å stirre, er det lov å rette på folk når de sier slikt? Det er jo til deres eget beste.

Skrevet

Kjenner en som sier konsekvent "brukt" i steden for "bruk", eks: "Jeg har ikke brukt for den tingen..."

Og så irriteret jeg meg over folk som sier enda istedenfor ennå, men onde tunger har påstått at dette er i ferd med å bli "lov"! *grøss*

Og sj-/kj- er jo en klassiker...

Skrevet

Uten tvil sch- i stedet for kj-.

Å høre voksne mennesker snakke om å schøpe schøtt er helt skrekkelig.

Skrevet

Er det så mye bedre å høre barn over ca 10-12 år med slik talefeil? Trodde da vi lærte slike ting ganske tidlig på skolen?

Skrevet

Er det så mye bedre å høre barn over ca 10-12 år med slik talefeil? Trodde da vi lærte slike ting ganske tidlig på skolen?

Helt enig i at så store unger også burde klare dette.

Men jeg har lenge tenkt at dette er et barne- og ungdomsfenomen. Nå virker det imidlertid som om stadig flere voksne snakker sånn også - og det er da virkelig helt unødvendig.

Skrevet

Helt enig i at så store unger også burde klare dette.

Men jeg har lenge tenkt at dette er et barne- og ungdomsfenomen. Nå virker det imidlertid som om stadig flere voksne snakker sånn også - og det er da virkelig helt unødvendig.

Ja, legger man seg først til en slik uvane som barn og ikke møter (tilstrekkelig) korrigering, så er det jo ikke noe som tilsier at man endrer på vanen/uvanen når man blir eldre og etter hvert voksen. Uvaner har det med å sette seg fast... :-)

Skrevet

Jeg må nok en gang legge til at jeg har lov til å snakke slik, for det er en del av dialekten min.

Kj-lyd i min dialekt er kjempeteit.

Skrevet

Jeg må nok en gang legge til at jeg har lov til å snakke slik, for det er en del av dialekten min.

Kj-lyd i min dialekt er kjempeteit.

Hvilken dialekt er det?

Skrevet

Når flyvertinner eller andre reiseledere sier "Velkommen til SJÁÁÁNIA" (Xaniá, by på Kreta)

Burde være en selvfølge at man kan uttale destinasjonsnavnene.

Skrevet

Hear, hear!

Gjest rutangis netu
Skrevet

Kjenner en som sier konsekvent "brukt" i steden for "bruk", eks: "Jeg har ikke brukt for den tingen..."

Og så irriteret jeg meg over folk som sier enda istedenfor ennå, men onde tunger har påstått at dette er i ferd med å bli "lov"! *grøss*

Og sj-/kj- er jo en klassiker...

Språkforskere sier jo at sannsynligvis vil det bli 'lov' å bytte ut kj med skj også etterhvert. Det er slik språket utvikler seg etter som tiåra går. Vi snakker og skriver også ganske annerledes enn våre oldeforeldre gjorde. BAre det tenker ikke VI over. Min bestemor feks, som ville vært rundt 100 nå, hun skre aa istedenfor å, og hadde mange andre gammeldagse stavemåter. Det er tross alt bare 50 års forskjell på henne og meg!

Skrevet

Når flyvertinner eller andre reiseledere sier "Velkommen til SJÁÁÁNIA" (Xaniá, by på Kreta)

Nå må du ikke forvirre stakkars nordmenn som er vant til å lese Chania i Ving-katalogen da - helt uavhengig av hvor man skal legge trykket mener jeg... ;-)

Skrevet

... for ikke å snakke om dem som sier PariS istedenfor Pari! *usjameg*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...