Gå til innhold

hvilken uttalefeil irriterer dere mest?

Anbefalte innlegg

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

20

• flisa

18

• cecily

11

• Gemini

10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anti besteborgelig
Skrevet

Jeg irriterer meg ikke i det hele tatt over folk sine skrive eller tale feil.

Sikkert fordi jeg har noen selv. Det har antakelig dere også innimellom. Og det kunne kanskje være noe å tenke på.....?

Jeg blir mer forundret over hvor lite som tydeligvis skal til for å irritere og (ser jeg nedover i tråden her) sjokkere folk.

Er verden deres virkelig så liten at dere henger dere opp i sånne bagateller.

Har dere virkelig så lite å gjøre at det er verdt å starte en "tråd"på det?

Fatter ikke at dere gidder! Jeg skal hoppe over neste gang ;)

Gjest skj/kj istedetfor kj
Skrevet

Jeg må nok en gang legge til at jeg har lov til å snakke slik, for det er en del av dialekten min.

Kj-lyd i min dialekt er kjempeteit.

Har lov fra hvem da, annet enn deg selv? Jeg gir deg ikke lov i hvert fall, det burde vært forbudt, samme hvor mye man er fra Rogaland. Syns du ikke selv det er pinlig, barnslig og stygt??!!? Og feil? Da jeg gikk på skolen ble de som ikke klarte den lyden tatt ut av timen, læreren viste dem hvordan kj-lyden formes (med tunga foran et speil) og vips kunne alle den. Det er ikke vanskelig, 7-åringer klarer det. Du blir ikke tatt alvorlig av meg hvis du snakker til meg og bommer på kj. Jeg er fanatisk hater av voksne folk som ikke kan si kj. Dialektbruk muntlig ellers er ok, pent/mindre pent/sjarmerende/morsomt. Dette er kun feil uttale. En gang kjente (ikke sjente) jeg ei jente fra Stavanger som presenterte seg som"Sjersjti". Hun hadde aldri fått jobb på et jobbintervju hos meg. Det er talefeil og sløvhet, og du vil aldi klare å overbevise meg om noe annet. Bare fortsett å ikke si kj du, men folk vil flire av deg.

Skrevet

Jeg irriterer meg ikke i det hele tatt over folk sine skrive eller tale feil.

Sikkert fordi jeg har noen selv. Det har antakelig dere også innimellom. Og det kunne kanskje være noe å tenke på.....?

Jeg blir mer forundret over hvor lite som tydeligvis skal til for å irritere og (ser jeg nedover i tråden her) sjokkere folk.

Er verden deres virkelig så liten at dere henger dere opp i sånne bagateller.

Har dere virkelig så lite å gjøre at det er verdt å starte en "tråd"på det?

Fatter ikke at dere gidder! Jeg skal hoppe over neste gang ;)

Nå har du tråkka skikkelig ned i pisspotta altså;o)

Ikke bedre å klage over den som klager vettu;o)

Skrevet

Har lov fra hvem da, annet enn deg selv? Jeg gir deg ikke lov i hvert fall, det burde vært forbudt, samme hvor mye man er fra Rogaland. Syns du ikke selv det er pinlig, barnslig og stygt??!!? Og feil? Da jeg gikk på skolen ble de som ikke klarte den lyden tatt ut av timen, læreren viste dem hvordan kj-lyden formes (med tunga foran et speil) og vips kunne alle den. Det er ikke vanskelig, 7-åringer klarer det. Du blir ikke tatt alvorlig av meg hvis du snakker til meg og bommer på kj. Jeg er fanatisk hater av voksne folk som ikke kan si kj. Dialektbruk muntlig ellers er ok, pent/mindre pent/sjarmerende/morsomt. Dette er kun feil uttale. En gang kjente (ikke sjente) jeg ei jente fra Stavanger som presenterte seg som"Sjersjti". Hun hadde aldri fått jobb på et jobbintervju hos meg. Det er talefeil og sløvhet, og du vil aldi klare å overbevise meg om noe annet. Bare fortsett å ikke si kj du, men folk vil flire av deg.

*ler godt og veldig lenge*

Skrevet

sto foran speilet og lærte det? så nøye var de aldri med oss. de fortalte oss hvordan det skulle uttales og gikk videre. jeg fikk det aldri til og ingen gadd å stille meg foran et speil og vise meg det. prøver men glemmer meg, ofte. så. ... hva er det jeg skal gjøre foran speilet sier du? jeg er ikke lat, men det er jaggu ikke så lett som mange vil ha det til når det ikke blir tatt i fort nok og folk ikke gidder å ler fremfor å vise en, ordentlig, hva som skal til.

Skrevet

irriterer meg også over folk som sier "ynskyld" istedenfor "unskyld". Vet ikke om det er en dialektisk variant. Men irriterende er det

"Ynjskylj" sier vi i trøndelag.

Skrevet

Nå må du ikke forvirre stakkars nordmenn som er vant til å lese Chania i Ving-katalogen da - helt uavhengig av hvor man skal legge trykket mener jeg... ;-)

De er bare dumme! Sant? :P

Gjest Anti besteborgelig
Skrevet

Nå har du tråkka skikkelig ned i pisspotta altså;o)

Ikke bedre å klage over den som klager vettu;o)

Nei vet jo det! Man må bare ikke finne på å fortelle slarve og baksnakke jenter at de er noen bitcher! Miljøet kan jo bli bedre av sånt da! *gisper*

;)

Skrevet

Nei vet jo det! Man må bare ikke finne på å fortelle slarve og baksnakke jenter at de er noen bitcher! Miljøet kan jo bli bedre av sånt da! *gisper*

;)

Bli gjerne både sjokkert og irritert over at noen lager en tråd om småting som man kan irritere seg over.

Personlig blir jeg mer sjokkert over hvor lite som skal til før noen kaller andre for bitcher og sier at de driver med slarv og baksnakking.

Og ja: Jeg SÅ smiley'en, men det var ikke tilstrekkelig til å dempe det du sa! ;-)

Skrevet

;)

Hva mener du med det? Forklaring kreves!

Skrevet

Jeg må nok en gang legge til at jeg har lov til å snakke slik, for det er en del av dialekten min.

Kj-lyd i min dialekt er kjempeteit.

Stemmer det, cecily. Det er en del av dialekten her, om noen blir aldri så pissed av å høre det. :)

Skrevet

Oschlo. Hvorfor kan dere ikke si Oslo?

Og schansche når de skal si sjanse. Høres urteit ut.

Men forklaringen er vel som for oss som heller til å se skj- istedenfor kj- i enkelte ord, at det er dialekten som gjør det.

Skrevet

"Ynjskylj" sier vi i trøndelag.

"Ynjskylj"??? Er født og oppvokst i Trondheim og Fosen, men aldri om jeg har sagt det. "Oinnskyll" kanskje.

Skrevet

"Ynjskylj"??? Er født og oppvokst i Trondheim og Fosen, men aldri om jeg har sagt det. "Oinnskyll" kanskje.

Og jeg har aldri sagt "oinnskyll".

Er nord-trønder.

Skrevet

Vet ikke om jeg lar emg irritere, heller at jeg blir frustrert når voksne mennesker "sjøper sjeks og sjøttkaker". Har intervjuet mange i forbindelse med ansettelser, og dersom de sa "sj" i stedet for "kj" så fikk de ikke jobb! :o) ( Utadrettet servicearbeid)

Gjest skj/kj istedetfor kj
Skrevet

sto foran speilet og lærte det? så nøye var de aldri med oss. de fortalte oss hvordan det skulle uttales og gikk videre. jeg fikk det aldri til og ingen gadd å stille meg foran et speil og vise meg det. prøver men glemmer meg, ofte. så. ... hva er det jeg skal gjøre foran speilet sier du? jeg er ikke lat, men det er jaggu ikke så lett som mange vil ha det til når det ikke blir tatt i fort nok og folk ikke gidder å ler fremfor å vise en, ordentlig, hva som skal til.

Når du uttaler sjjj krøller du tunga littegranne oppover, så tungespissen nesten tangerer ganen oppe, et lite stykke bak de øvre fortennene.

Når du sier kj ligger tunga helt flat, med tungespissen stikkende ned bak (inntil) fortennene nede. Helt forskjellig tungestilling altså. Ikke lett å forklare skriftlig, lettere å prøve selv og være veldig bevisst på hvor tungespissen er.

Skrevet

Og jeg har aldri sagt "oinnskyll".

Er nord-trønder.

Det er faktisk en god del forskjell på sør-trøndersk og nord-trøndersk. :o)

Gjest Anti besteborgelig
Skrevet

Hva mener du med det? Forklaring kreves!

Har du aldri prøvd å fortelle en gjeng jenter at sånn baksnakking og nedrakking vil jeg ikke være med på?

Det blir sjeldent populært om man sier i fra.

Jeg velger å si i fra fordi jeg mener det stort sett er småting folk irriterer seg over og slarver om.

Det var det jeg mente.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...