Gå til innhold

hvilken uttalefeil irriterer dere mest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du aldri prøvd å fortelle en gjeng jenter at sånn baksnakking og nedrakking vil jeg ikke være med på?

Det blir sjeldent populært om man sier i fra.

Jeg velger å si i fra fordi jeg mener det stort sett er småting folk irriterer seg over og slarver om.

Det var det jeg mente.

Sånn har jeg også gjort enkelte ganger - noen ganger lærer de av det og sier at jeg har fått dem på "nye tanker" - eller jeg blir frosset ut----hihi

KMM - Kos Med Misnøye er for mange en hobby vet du! :)

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

20

• flisa

18

• cecily

11

• Gemini

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

galatasaray..?

Hva har Galatasaray med noen ting å gjøre? Feil land... hehe :-)

Skrevet

Ja det er en velkjent taktikk å påstå at debattantene sikkert følte seg truffet....

Dette er et forum hvor folk snakker om dette og hint, og noen ganger oppstår det tråder som denne. Du er selvsagt i din fulle rett til å kritisere folk for det og si deg uenig.

Men det er meg en gåte at du overhodet ikke er i stand til å se det ytterst store spranget du tok fra innlegg 1 til innlegg nr 2.

I innlegg 1 sier du at du forundrer deg over at folk kan henge seg opp i bagateller. Helt sikkert en betimelig korreks til alle oss som kastet oss over tråden og skrev om hva som irriterte oss.

Men når så Lurveline på en humoristisk måte bemerker den logiske brist i at du klager over den som klager, så begynner du å skute spurv med kanoner!

I innlegg nr 2 kommer du faktisk med meget grove personkarakteristikker, som jeg overhodet ikke føler meg truffet av. Og med dette innlegget slår du fullstendig beina under ditt første, i utgangspunktet betimelige innlegg. Man skjønner da at det første innlegget likevel ikke var en mild korreks fra en storsinnet person.

Jeg så for meg en person som satt og så det "litt fra utsiden" - og MÅTTE si det - hehe, festlig, synes jeg! :)

Skrevet

Har lov fra hvem da, annet enn deg selv? Jeg gir deg ikke lov i hvert fall, det burde vært forbudt, samme hvor mye man er fra Rogaland. Syns du ikke selv det er pinlig, barnslig og stygt??!!? Og feil? Da jeg gikk på skolen ble de som ikke klarte den lyden tatt ut av timen, læreren viste dem hvordan kj-lyden formes (med tunga foran et speil) og vips kunne alle den. Det er ikke vanskelig, 7-åringer klarer det. Du blir ikke tatt alvorlig av meg hvis du snakker til meg og bommer på kj. Jeg er fanatisk hater av voksne folk som ikke kan si kj. Dialektbruk muntlig ellers er ok, pent/mindre pent/sjarmerende/morsomt. Dette er kun feil uttale. En gang kjente (ikke sjente) jeg ei jente fra Stavanger som presenterte seg som"Sjersjti". Hun hadde aldri fått jobb på et jobbintervju hos meg. Det er talefeil og sløvhet, og du vil aldi klare å overbevise meg om noe annet. Bare fortsett å ikke si kj du, men folk vil flire av deg.

*LOL*

Skrevet

Jeg så for meg en person som satt og så det "litt fra utsiden" - og MÅTTE si det - hehe, festlig, synes jeg! :)

...tråden var ganske kort da kraftsalva kom...;-)

Hurpe kan jeg godta, men ikke bitch!!;-)

Skrevet

Helt enig i at så store unger også burde klare dette.

Men jeg har lenge tenkt at dette er et barne- og ungdomsfenomen. Nå virker det imidlertid som om stadig flere voksne snakker sånn også - og det er da virkelig helt unødvendig.

Det kommer fra innvandrergjenger med sæggebukser - hehe

Skrevet

Skj/sj istedetfor kj. Det er grusomt!! Før har jeg tenkt, hvor ER foreldrene, så sløve går det ikke an å være at de får LOV til å snakke slik. Men nå er det så mange voksne, at de ikke synker gjennom jorda av skam, det er jo så pinlig! Og forferdelig stygt. Snakket med en butikkdame her om dagen" Hele sjeden førte den genseren, så jeg kunne bare sjikke i en av de andre butikkene". Jeg ble stående å stirre, er det lov å rette på folk når de sier slikt? Det er jo til deres eget beste.

Du ksulle latet som du var forskrekket og spurt; "Hva? har du gensere i skjeden?"

Skrevet

"Ynjskylj" sier vi i trøndelag.

pøh - vi sier OINSKYLD

Skrevet

Og jeg har aldri sagt "oinnskyll".

Er nord-trønder.

Jeg er også nord-trønder -men sier da Oinskyld!

Skrevet

Ja det er det.

Ikke sier vi "lænt" eller "træsko" heller.

Mange andre ord som er forskjellig også.

eller det ekleste jeg hører fra fiiiiintrønderan;

"æ ska bære ut i bila" - - og så er det snakk om 1 bil!!!

Skrevet

Svarte helt nede her på tråden, men bare så alle skal få det med seg:

Kasteroller (æsj!)

Når noen sier sjede når de mener kjede og når noen sier kjede når de mener skjede (jeg kjenner faktisk en person med denne "kombinasjonen"!).

Og VAFFLER... Og det helt heslige ordet "deite" (er det noen her inne som vet hva det betyr, forresten...?)

heter det ikke vafler?

Skrevet

...tråden var ganske kort da kraftsalva kom...;-)

Hurpe kan jeg godta, men ikke bitch!!;-)

hihi!

Skrevet

Hvem jente - istedet for hvilken jente.

_Eller_ istedet for _enn_. Frida er større eller Marthe. Må da være enn som er riktig her?

Den tror jeg er litt dialekt avhengig. Jeg bor sammen med en vestlending som "grauter" med språket, og da kommer ofte sånne dialekt feil. Tror det er helt riktig for en Nordfjording, men det høres unektelig feil ut for østlendinger som meg.

Skrevet

Hva har Galatasaray med noen ting å gjøre? Feil land... hehe :-)

Panatinaikos da? :-)

Skrevet

heter det ikke vafler?

Jo, nettopp! Men det går jo ikke en lørdag uten at man ser ett eller annet skilt med store (skjeve) bokstaver; VAFFLER. Det heter vafler!

Hvor skal det ende? *...river og sliter meg i håret...* ;-)

Skrevet

heter det ikke vafler?

I fornemme hjem sier man faktisk vaflér! ;-)

Skrevet

Oschlo. Hvorfor kan dere ikke si Oslo?

Og schansche når de skal si sjanse. Høres urteit ut.

Men forklaringen er vel som for oss som heller til å se skj- istedenfor kj- i enkelte ord, at det er dialekten som gjør det.

Det er vel det som kalles sosiolekt.

For meg høres det bare snobbete ut når jeg hører Oslo og ikke Oschlo.

:o)

Skrevet

I fornemme hjem sier man faktisk vaflér! ;-)

franske kakévaflér da vel? :)

Skrevet

eller det ekleste jeg hører fra fiiiiintrønderan;

"æ ska bære ut i bila" - - og så er det snakk om 1 bil!!!

Er vel ikke noen fiiintrøndere som sier "Æ", vel! ;-)

Det er "jij" - sagt med så utrolig kort i at det nesten ikke blir diftong av det! *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...