Gå til innhold

hvilken uttalefeil irriterer dere mest?

Anbefalte innlegg

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Ja jeg tuller! :-)

Det var fordi en her inne ramset opp "vaffler" som av irritasjonsmomentene. I et senere innlegg viste det seg at irritasjonen gjaldt skrivemåten. Men ettersom dette er en tråd om uttale, så tenkte jeg at det eneste alternativet til å si vaff-ler må være vaflér! ;-)

Jeg heller greide ikke assosiere vaffler med skrivemåten. En annen god en:

Romm til leie.

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

20

• flisa

18

• cecily

11

• Gemini

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg irriterer meg ikke over noen uttalefeil, men synes heller det kan være litt morsomt.

Det finnes såpass mye å kunne irritere seg over, at jeg heller forsøker å irritere meg over så lite som mulig:-)

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Jeg må nok en gang legge til at jeg har lov til å snakke slik, for det er en del av dialekten min.

Kj-lyd i min dialekt er kjempeteit.

Heller teit enn irriterende. Det er stygt, stygt, stygt uansett dialekt.

Skrevet

Har forresten en kollega som sier ProGlemer!

Det har jeg også hatt! Kanskje det er samme fyren?

Ellers har vi Mitsubishi, som utløser mange varianter av uttale: Mitsibitshi, mitsubutsji, mushibushi osv.

Legimitasjon er jo også en gjenganger. Og komfemasjon og Skiblander og pom fri og bearné- saus.

Skrevet

Det er ikke snakk om å henge seg opp i bagateller, det handler om å redde det norske språket fra totalt forfall. Vil du at vi skal miste identiteten vår totalt? Dersom vi ikke hjelper hverandre og huske på særegenhetene ved språket vårt vil det sakte men sikkert forsvinne ut i det store intet.

Det er lov å være kritisk.

(Nå vet jeg ikke hva de andre her har svart, så det er mulig noen har sagt dette før)

Men det er også lov å være kritisk uten å irritere seg:-)

skorpionfisken
Skrevet

Ja, men er det et _penere_ møblert hjem? ;-))

Nei helt standard. Men vi hadde både sofa og TV...

Skrevet

Men det er også lov å være kritisk uten å irritere seg:-)

Det har du helt klart rett i! Jeg klarte ikke la vær å dra den litt langt ;o)

Skrevet

Det har jeg også hatt! Kanskje det er samme fyren?

Ellers har vi Mitsubishi, som utløser mange varianter av uttale: Mitsibitshi, mitsubutsji, mushibushi osv.

Legimitasjon er jo også en gjenganger. Og komfemasjon og Skiblander og pom fri og bearné- saus.

Hørte en gang følgende ropt ut over "calling'en" på en veikro:

"én ang-tre-kå med påmm-fri og bærrn-e"

*fnis*

Skrevet

Ingen uttalefeil, men jeg irriterer meg over sportsreportere som refererer at et lag har "vunnet mot" eller "tapt mot". Det heter "spille mot", "vinne over" og "tape for"!!

Ja, og i tillegg overforbruk av historisk presens.

Skrevet

Jeg krymper meg når jeg hører seriøse filmanmeldere si "resisjør". Det uttales "resjisør".

(Ordet er da selvfølgelig "regissør")

Den skulle jeg også til å skrive! Har t.o.m. hørt en regissør som ble intervjuet på tv si det! Så mye for yrkesstoltheten!

Har nok mange uttalefeil i dialekta her (trønder..), f.eks. får jeg litt fnatt av at det her heter "en blomster" i stedet for "en blomst". Er enkelte ting jeg bare ikke får meg til å si på dialekt, og skylder da på at jeg "egentlig er østlending". Bodde nemlig på østlandet til jeg var nesten 4 år...

En annen ting jeg får litt fnatt av er når niesa mi konsekvent sier "henne" alle steder der det skulle ha vært "hun" ("henne fikk ikke lov..." osv) - er det en sånn dialektting? (de er østlendinger)Rart det også da, for storesøstra hennes sier det ikke..

Skrevet

Heisann,

mange sier drinks istedet for driks. Og ekspresso i stedet for espresso.

På vestlandet tror jeg faktisk de sier drinks, så det er vel litt dialekt. Men jeg er helt enig med deg, det heter driks!

Skrevet

Blitz (altså på kamera) - som folk uttaler blitchsj - gjerne med tykk L

Manet som uttales maneit

Folk som sier mellom istedetfor gjennom (men det er vel ikke akkurat en uttalefeil)...

Skrevet

Damen i et bakeri på Majorstuen/Majorstua i Oslo er fryktelig søt da, går overhodet ikke an å tiiritere seg når hun ser på kundene med et stort smil og sier "Væssjegoiiiid?!" :-)

Skrevet

Damen i et bakeri på Majorstuen/Majorstua i Oslo er fryktelig søt da, går overhodet ikke an å tiiritere seg når hun ser på kundene med et stort smil og sier "Væssjegoiiiid?!" :-)

Vi fniste godt som barn av en kiosdame som sa "værse-jo"! *S*

Skrevet

Jeg heller greide ikke assosiere vaffler med skrivemåten. En annen god en:

Romm til leie.

Ha! Jeg kjenner til en familie som heter Rom - så det er jo faktisk vittig uten skrivefeilen. Og, nei, sønnen i huset heter ikke Tom.

Skrevet

De/dem. I mange dialekter er det vanlig, men det er ikke disse jeg tenker på.

På tjukkeste østlandet sier man ikke "jeg sa det til de". DeM, folkens, DEM!!

Eller som en (blond!!) kollega fra beste Oslo Vest en gang kunne fortelle meg; "Jeg schjørte hun til de" ..

Auauauau!!!!

:-)

TAKK!

Endelig. Noen ganger føles det som det er bare meg i hele Norge som plages av dette.

Det verste er at lærerene ikke kan forskjell en gang.

Spre budskapet alt dere kan!

Skrevet

enig, enig.

-og de fleste jeg retter på skjønner ikke hva jeg mener engang...

deM!

Og haM

Skrevet

Gjenta etter meg:

Vi deler ikke ord på norsk

URNORSK!

:)

MELD DERE INN I AMO!

(Astronomer mot orddeling)

Eller ta en titt på de fantastiske sidene:

www.amo.no

Skrevet

Opperst

Vinduret

Verandran

Komfirmasjon

Og selvfølgelig skjole, skjøtt, skjøleskap osv.

Verandran... Hehehe.. det er jo bare kjempemorsomt :-)

Det er mye bedre og syns det er morsomt og sjarmerende enn irriterende og sjenerende ;-)

Skrevet

MELD DERE INN I AMO!

(Astronomer mot orddeling)

Eller ta en titt på de fantastiske sidene:

www.amo.no

Men da jeg leste en tittel i dag om grahammel, så tenkte jeg kanskje litt orddeling er ok likevel? Jeg skjønte ikke hva slags ord det var,- leste det som gra-hammel , og ikke graham-mel ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...