Gå til innhold

hvilken uttalefeil irriterer dere mest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men da jeg leste en tittel i dag om grahammel, så tenkte jeg kanskje litt orddeling er ok likevel? Jeg skjønte ikke hva slags ord det var,- leste det som gra-hammel , og ikke graham-mel ;-)

I sånne tilfeller kan man til nøds bruke bindestrek. Hvis du skriver "graham mel" og prøver å lese det, så blir det jo to ord og høres veldig rart ut.

Men jeg skjønner hva du mener.

NEI TIL ORDDELING!

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

20

• flisa

18

• cecily

11

• Gemini

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

...og ei venninne av meg uttaler 'fuktig' med U. Ellers er hun fullstendig oppegående, altså :-)

Skrevet

...og ei venninne av meg uttaler 'fuktig' med U. Ellers er hun fullstendig oppegående, altså :-)

Jeg har en venninne som sier røke. Jeg dør hver gang. Men så blir jeg mobbet for at jeg sier sne og ikke snø så da så :o)

Skrevet

I sånne tilfeller kan man til nøds bruke bindestrek. Hvis du skriver "graham mel" og prøver å lese det, så blir det jo to ord og høres veldig rart ut.

Men jeg skjønner hva du mener.

NEI TIL ORDDELING!

*kremt*

i et svar til meg skriver du "Det verste er at lærerene ikke kan forskjell en gang."

Sorry, kunne ikke dy meg ;-)

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Ha! Jeg kjenner til en familie som heter Rom - så det er jo faktisk vittig uten skrivefeilen. Og, nei, sønnen i huset heter ikke Tom.

Og sammenhengen med innlegget mitt var???

Skrevet

Og sammenhengen med innlegget mitt var???

"Rom til leie" blir morsomt selv uten to m'er så lenge familien heter Rom ,.....

Skrevet

Det har jeg også hatt! Kanskje det er samme fyren?

Ellers har vi Mitsubishi, som utløser mange varianter av uttale: Mitsibitshi, mitsubutsji, mushibushi osv.

Legimitasjon er jo også en gjenganger. Og komfemasjon og Skiblander og pom fri og bearné- saus.

Og mønstrasjon

Gjest falturiltura
Skrevet

Alle på TV sier markèder i stedet for markeder.... Men det kan jo være at det er jeg som ikke har skjønt uttalen da....

Skrevet

Det nye "norske" ordet prosjektor irriterer meg alllllller mest nå for tiden. Vi har da i uminnelige tider hat ordet prosjektØr på norsk, så hvorfor skal vi da innføre ordet projector fra engelsk?

Skrevet

Det nye "norske" ordet prosjektor irriterer meg alllllller mest nå for tiden. Vi har da i uminnelige tider hat ordet prosjektØr på norsk, så hvorfor skal vi da innføre ordet projector fra engelsk?

Ikke uttalefeil dette, men kanskje litt feil bruk av ord.

Etter en lang og kjedelig halvtime i allmøte sa sjefen: "Så skal vi over på noe ganske så trivielt, lørdag om tre uker blir det julebord".

Tror nok han mente trivelig. :)

Skrevet

Når du uttaler sjjj krøller du tunga littegranne oppover, så tungespissen nesten tangerer ganen oppe, et lite stykke bak de øvre fortennene.

Når du sier kj ligger tunga helt flat, med tungespissen stikkende ned bak (inntil) fortennene nede. Helt forskjellig tungestilling altså. Ikke lett å forklare skriftlig, lettere å prøve selv og være veldig bevisst på hvor tungespissen er.

hm. s-lyden sniker seg inn likevel. får vel bare øve meg litt. kan jo ikke si sjole (høres egentlig litt tysk ut når jeg sier det med tungespissen bak de nederste tennene...schole..skole....:P) men takk. skal øve meg litt hver dag og se hvordan det blir.

Skrevet

*kremt*

i et svar til meg skriver du "Det verste er at lærerene ikke kan forskjell en gang."

Sorry, kunne ikke dy meg ;-)

oooooooooooops..

Skrevet

Heller teit enn irriterende. Det er stygt, stygt, stygt uansett dialekt.

Samma for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...