Gå til innhold

Høyt kolestrol.

Anbefalte innlegg

Hei!For en uke siden gikk jeg til lege pga at jeg i lengre tid hadde gått rundt med høy hvilepuls (mellom 90 og 100) og at jeg ofte følte det var tungt å puste.Legen konstanterte at pulsen var høy, men kunne ikke finne at noe var galt med pusten. Han tok en masse blodprøver og sa ellers at han trodde dette ikke var noe å bekymre seg over. I dag fikk jeg telefon fra legekontoret. De sa at jeg skulle få ny time for kolestrolet mitt var for høyt og legen ville snakke med meg. Han skulle ha ferie noen uker, men ville ikke at jeg skulle ha time med vikaren. Jeg sitter derfor igjen med en masse spørsmål som jeg føler jeg ikke får svar på....Har det høye kolestrolet en sammenheng med høy puls? Er det spesielle matvarer jeg bør unngå? (jeg har i flere mnd spist veldig sunt dvs mye salat, grovt brød og knekkebrø. Jeg er ikke overvektig og trener normalt)Elisa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172864-h%C3%B8yt-kolestrol/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Missmonica.

Det er neppe noen direkte sammenheng mellom en noe forhøyet kolesterolverdi og en øket hvilepuls. Jeg går ut fra at du ble undersøkt på vanlig måte, at du har et normalt EKG, og at de øvrige blodprøver var innenfor normalområdet (ikke blodfattig, normalt stoffskifte, etc.).Jeg regner med at din lege vil ta stilling til en mulig årsak til den noe høye hvilepulsen ved neste kontroll, eventuelt registrere hvilken døgnvariasjon du måtte ha, og kanskje også sette deg på en ergometersykkel for å se hvilken arbeidskapasitet du har, samt hva som er begrensningen for fysisk yteevne.

Avhengig av hvor høyt ditt kolesterol er vil du få en rekke råd om hvilke forandringer som er ønskelige i ditt kosthold. Det ser ut som om du allerede i flere måneder har hatt et ideelt kosthold. Hovedregelen ved for høyt kolesterol er at man reduserer inntaket av mettet, animalsk fett, og i større grad bruker vegetabilske produkter. Jeg regner med at du ikke røyker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172864-h%C3%B8yt-kolestrol/#findComment-1152556
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...