Gå til innhold

Antidepressiva og vektøkning NHD.


meira

Anbefalte innlegg

Hei, lurer litt på hvorfor de fleste legger så på seg av en del antidepressiva.Jeg la en del på meg da jeg begynte med sarotex. Sluttet ganske fort, men gikk over på cipralex, og gikk fort ned igjen. Skjer det noe med insulinnivået vårt siden man blir så sulten, eller er det tablettene i seg selv og ikke det man spiser som gjør at man legger på seg? Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper veldig du får svar på dette spørsmålet Meira, for jeg lurer på det samme..

Jeg mener at jeg har hørt at det er forandringer i de biokjemiske systemene i hjernen som kan føre til at en blir mer sulten, og da kan det jo gjærne føre til at en spiser mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at jeg har hørt at det er forandringer i de biokjemiske systemene i hjernen som kan føre til at en blir mer sulten, og da kan det jo gjærne føre til at en spiser mer.

Det skulle ikke forundre meg om det var sånn, for jeg har aldri vært så sulten i hele mitt liv. Men, enda verre var det at jeg aldri klarte å spise meg mett heller. Uansett hvor mye jeg spiste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Serotoninet som er viktig i forbindelse med depresjon, er også viktig i rguleringen av sultenhet og metthet.

Sarotex er et gammelt AD av typen TCA. Det er ganske vanlig at en legger på seg av disse.

Cipralex og de andre SSRIene som Seroxat, Zoloft, Fevarin, Fontex og Cipramil er vektnøytrale for de alle fleste. Det er flere som tar av enn som legger på seg, men noen er det som øker i vekt også her.

Med Tolvon og Remeron er vektøkning et problem for ganske mange.

Felles er at de ikke påvirker forbrenningen, men sult/metthet. Dersom en greier å ikke spise mer og/eller øke mosjonen, vil vekten ikke gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serotoninet som er viktig i forbindelse med depresjon, er også viktig i rguleringen av sultenhet og metthet.

Sarotex er et gammelt AD av typen TCA. Det er ganske vanlig at en legger på seg av disse.

Cipralex og de andre SSRIene som Seroxat, Zoloft, Fevarin, Fontex og Cipramil er vektnøytrale for de alle fleste. Det er flere som tar av enn som legger på seg, men noen er det som øker i vekt også her.

Med Tolvon og Remeron er vektøkning et problem for ganske mange.

Felles er at de ikke påvirker forbrenningen, men sult/metthet. Dersom en greier å ikke spise mer og/eller øke mosjonen, vil vekten ikke gå opp.

Takk for fint svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Serotoninet som er viktig i forbindelse med depresjon, er også viktig i rguleringen av sultenhet og metthet.

Sarotex er et gammelt AD av typen TCA. Det er ganske vanlig at en legger på seg av disse.

Cipralex og de andre SSRIene som Seroxat, Zoloft, Fevarin, Fontex og Cipramil er vektnøytrale for de alle fleste. Det er flere som tar av enn som legger på seg, men noen er det som øker i vekt også her.

Med Tolvon og Remeron er vektøkning et problem for ganske mange.

Felles er at de ikke påvirker forbrenningen, men sult/metthet. Dersom en greier å ikke spise mer og/eller øke mosjonen, vil vekten ikke gå opp.

Et oppløftende svar! Hvis jeg klarer å komme skikkelig i gang med mosjon, skal jeg i alle fall vurdere seriøst å begynne med tolvon igjen, for jeg merket god effekt av medisinen, men turte ikke fortsette pga overspising og fare for tilbakefall til bulimien som jeg har slitt med tidligere.

Men, finnes det ikke noe medisin som fungerer omtrent likt med tolvon bare at man ikke får tilleggsproblemet med sult/manglende metthetsfølelse med på kjøpet da? Får legge til at jeg også bruker cipralex, så det må være noe som går sammen med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serotoninet som er viktig i forbindelse med depresjon, er også viktig i rguleringen av sultenhet og metthet.

Sarotex er et gammelt AD av typen TCA. Det er ganske vanlig at en legger på seg av disse.

Cipralex og de andre SSRIene som Seroxat, Zoloft, Fevarin, Fontex og Cipramil er vektnøytrale for de alle fleste. Det er flere som tar av enn som legger på seg, men noen er det som øker i vekt også her.

Med Tolvon og Remeron er vektøkning et problem for ganske mange.

Felles er at de ikke påvirker forbrenningen, men sult/metthet. Dersom en greier å ikke spise mer og/eller øke mosjonen, vil vekten ikke gå opp.

Takk for svar NHD. Det er sikkert mange som lurer på akurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...