Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å bytte ut skiene jeg fikk når jeg var 14 (er når 30 :-)) Men jeg blir litt forvirret av markedsføringen. Hva er egentlig forskjellen på "fjellski" og "turski"? Går det ikke an å bruke fjellski i preparerte løyper? Jeg ønsker ski jeg kan bruke til det meste, selv om jeg ikke er noen fjellgeit.

Gjest ex-bridget
Skrevet

Både turski og fjellski er litt bredere enn vanlig langrennski, og så bruker man litt bedre støvler som egner seg for turbruk. Både varmere og stødigere.

Personlig har jeg fjellski med stålkant, og de funker helt fint i preparerte løyper også, men egner seg også veldig godt når det ikke er preparet.

Men for all del - IKKE kjøp smørefrie ski - det egner seg kun for barn spør du meg !

Skrevet

Pass på at du ikke får for brede ski, dersom du skal gå mest i maskinpreparerte løyper. Du kan få råd om dette der du kjøper skiene.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Både turski og fjellski er litt bredere enn vanlig langrennski, og så bruker man litt bedre støvler som egner seg for turbruk. Både varmere og stødigere.

Personlig har jeg fjellski med stålkant, og de funker helt fint i preparerte løyper også, men egner seg også veldig godt når det ikke er preparet.

Men for all del - IKKE kjøp smørefrie ski - det egner seg kun for barn spør du meg !

egner seg ikke bedre for barn enn for voksne! Skal barn bli glad i langrennsski, bør de slippe smørefrie (annet enn hvis det ALLTID er null-føre, da)

Skrevet

Fjellski er for brede for løyper preparert i marka, særlig bindingene hvis de stikker utenfor skiene. No good!

Skrevet

egner seg ikke bedre for barn enn for voksne! Skal barn bli glad i langrennsski, bør de slippe smørefrie (annet enn hvis det ALLTID er null-føre, da)

Enig!

Gjest ex-bridget
Skrevet

Vel, enig inntil et visst punkt. Når jeg sier barn mener jeg små barn. De første skiene har vi kjøpt smørfrie, og det er en suksess, for da slipper vi bakglatte ski. Men neste ski blir smøreski helt klart.

Gjest ex-bridget
Skrevet

Fjellski er for brede for løyper preparert i marka, særlig bindingene hvis de stikker utenfor skiene. No good!

Som jeg skrev nedenfor her, så har jeg selv fjellski med stålkant, og de funker helt fint i alle de preparerte løypene jeg har gått i alle fall.

Skrevet

Som jeg skrev nedenfor her, så har jeg selv fjellski med stålkant, og de funker helt fint i alle de preparerte løypene jeg har gått i alle fall.

not my experience. Spørs hvor du går? Spørs hvor brede ski/bindinger du har.

Skrevet

Vel, enig inntil et visst punkt. Når jeg sier barn mener jeg små barn. De første skiene har vi kjøpt smørfrie, og det er en suksess, for da slipper vi bakglatte ski. Men neste ski blir smøreski helt klart.

synes smørefire sklir feil vei hvis det ikke er rundt null..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...