Gå til innhold

Hydrokortisonsalve 1% - øynene

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere uker nå hatt kløe og tørre hudpartier på øyelokkene og rett under øyebrynene. Det klør, og jeg sprekker i huden, slik at det av og til kan blø, dessuten hovner øyelokkene opp.

Min vanlige lege sa at dette var en type eksem (som ikke kom av sminken min), og at jeg kunne bruke hydrokortisonsalve 1% og smøre på de partiene som klødde - men jeg måtte ikke få salven inn i øynene. Har brukt salven i flere uker nå, men jeg har bare to dagers opphold, og så er det like ille igjen.

Men er det helt bra å smøre med denne salven rundt øynene? Får man ikke enda tynnere og sartere hud av å bruke den? Det står dessuten på tuben at salven ikke skal brukes rundt øynene.

Diverse fuktighetskremer (bl.a. Locobase, A-krem fra helsekostbutikken) hjelper ikke, de bare svir.

Hvilket alternativ til hydrokortisonsalven har jeg?

Hva kan konsekvensene være hvis man får hydrokortisonsalve i øynene? Blir man blind med tiden?

Kan eksem bare forsvinne av seg selv?

Hilsen den kløende

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17294-hydrokortisonsalve-1-%C3%B8ynene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til Nicoline

Du har nok ikke noe godt alternativ til kortiosnsalve. Jeg synes dog du skal konferere påny med legen din, evt søkes videre til hudlege. Det er selvfølgelig viktig å bli kvitt årsaken til utslettet hvis det er mulig. Ofte kan det være fornuftig å behandle med mer potente kortisonkremer. Langvarig behandling rundt øynene skal man helst unngå, men 1-2 ukers behandling påvirker ikke huden negativt. Kombinasjon med Locobase og/eller andre fete kremer er ofte nyttig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...