Nicoline Skrevet 29. januar 2001 Del Skrevet 29. januar 2001 Jeg har i flere uker nå hatt kløe og tørre hudpartier på øyelokkene og rett under øyebrynene. Det klør, og jeg sprekker i huden, slik at det av og til kan blø, dessuten hovner øyelokkene opp. Min vanlige lege sa at dette var en type eksem (som ikke kom av sminken min), og at jeg kunne bruke hydrokortisonsalve 1% og smøre på de partiene som klødde - men jeg måtte ikke få salven inn i øynene. Har brukt salven i flere uker nå, men jeg har bare to dagers opphold, og så er det like ille igjen. Men er det helt bra å smøre med denne salven rundt øynene? Får man ikke enda tynnere og sartere hud av å bruke den? Det står dessuten på tuben at salven ikke skal brukes rundt øynene. Diverse fuktighetskremer (bl.a. Locobase, A-krem fra helsekostbutikken) hjelper ikke, de bare svir. Hvilket alternativ til hydrokortisonsalven har jeg? Hva kan konsekvensene være hvis man får hydrokortisonsalve i øynene? Blir man blind med tiden? Kan eksem bare forsvinne av seg selv? Hilsen den kløende 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17294-hydrokortisonsalve-1-%C3%B8ynene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 30. januar 2001 Del Skrevet 30. januar 2001 Til Nicoline Du har nok ikke noe godt alternativ til kortiosnsalve. Jeg synes dog du skal konferere påny med legen din, evt søkes videre til hudlege. Det er selvfølgelig viktig å bli kvitt årsaken til utslettet hvis det er mulig. Ofte kan det være fornuftig å behandle med mer potente kortisonkremer. Langvarig behandling rundt øynene skal man helst unngå, men 1-2 ukers behandling påvirker ikke huden negativt. Kombinasjon med Locobase og/eller andre fete kremer er ofte nyttig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17294-hydrokortisonsalve-1-%C3%B8ynene/#findComment-79111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.