Gå til innhold

Depresjon som våpen


Gjest vondt å se på

Anbefalte innlegg

Gjest vondt å se på

Hei,

Et vennepar er i samlivskrise. Han har hatt en omfattende utroskapsaffære og hun har utviklet depresjoner med suicidale tendenser. Mao. hun har falt langt ned. Det gode, tror jeg -for hennes del, er at hun uttrykker ønsket/tankene om selvmord, og da skal det (meg bekjent) være mindre fare for gjennomføring.

Mitt anliggende i denne saken dreier seg om mannen. Jeg tror han fremdeles har følelser for den andre kvinnen, men han støtter og kryper for konen på samme tid. Konen kjører likevel videre på. Hun bruker også deres felles barn som middel mot ham.

Jeg vet at slike prosesser kan ta lang tid.

Spørsmål:

Konens depresjon er reell nok, men kan det ikke tenkes at hun også bruker sin egen ubalanse og mangel på kontroll, nettop til å kontrollere mannen? Slik at det egentlig er hun som har kontroll, og ikke han?

Jeg har lyst til å nevne denne tanken forsiktig for ham, for kanskje å lette litt av trykket og ansvaret han føler ligger på seg. Men jeg er redd jeg kan ta feil, og gjøre vondt værre.

PS! Jeg er klar over at han må ta støyten. Det er han som har vært utro og "veltet konen overende". Men det kan kanskje være riktig å sette ned foten av og til også???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Det gode, tror jeg -for hennes del, er at hun uttrykker ønsket/tankene om selvmord, og da skal det (meg bekjent) være mindre fare for gjennomføring."

Dette er en myte som ikke stemmer med virkeligheten. Også de som gir uttrykk for sine suicidale tanker, kan komme til å ta sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen lett situasjon

Venner vet aldri alt som ligger bak i parproblemer. Ingen av de to forteller hele sannheten. Det dere ser er heller ikke alltid sannheten. Det beste er å overbevise dem om å søkeh jelp sammen. Forøvrig kan du høre på det de har å fortelle, uten å komme med råd. Å få snakke er lindrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vær forsiktig

"Det gode, tror jeg -for hennes del, er at hun uttrykker ønsket/tankene om selvmord, og da skal det (meg bekjent) være mindre fare for gjennomføring."

Dette er en myte som ikke stemmer med virkeligheten. Også de som gir uttrykk for sine suicidale tanker, kan komme til å ta sitt liv.

Helmi har nok rett. Jeg har også sett mange uttalelser fra psykiatere, psykologer, om at hvis noen truer med å begå selvmord....så mener de faktisk veldig ofte alvor. Det er et stort faresignal, og må tas veldig alvorlig.Å late som man skal ta selvmord for å få viljen sin vokser de aller fleste av seg etter de blir voksne. Konen i denne historien er sikkert veldig fortvilet. Men bare gjetter nå: han kameraten din er mest opptatt av å få familielivet på skinner igjen, så han kan fortsette som før? Da er det veldig upraktisk med en suicidal kone, det er klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...