Gå til innhold

Omskoeringsprossen, hvor lang tid?


Dory

Anbefalte innlegg

Jeg skal snar til legen. Da skal vi jeg igjen snakke om omskolering. Jeg starter til ny psyk. i Mars/April.

Men det er vel legen og jeg som ordner dette, ikke den nye psyken?

Men hvor lang tid tar denne prossesen? Tenkte å begynne nå i Mars, for å få dette igjennom til høsten og skolestart. Rekker jeg dette tro?

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har skjønt på deg at et interessant alternativ kan være BI. De har fortløpende opptak gjennom hele vårsemesteret. Nå du får et klarsignal fra Aetat kan du derfor melde deg på kurs. Betalingen for kuset skjer siden, og når du får et vedtak fra Aetat er dette en slags garanti - dvs. et vedtak for handlingsplan.

Det er legen, du, trygdekontoret og Aetat som er i denne prosessen. Psykologen kan komme med uttalelser og anbefalinger, men det er altså legen som sitter ved roret!

Lykke til! Fortell hvordan det går da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting tar ofte tid - dessverre! Dersom du har lyst å gå på skole, så bør du sørge for å sende inn søknader innen fristen selv om du foreløpig ikke har fått drøftet saken med trygdekontoret og aetat.

Du må være forberedt på at man sannsynligvis vil være opptatt av at du fortest mulig skal tilbake til yrkeslivet, så det er ikke gitt at du får godkjent et lengre utdanningsløp som attføring dersom det finnes alternative muligheter for at du kan fungere i arbeidslivet igjen og som ikke tar så lang tid.

Lykke til! Du kan selv få tak i søknadsskjema og fylle ut din del av det, dermed kommer prosessen i gang så raskt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting tar ofte tid - dessverre! Dersom du har lyst å gå på skole, så bør du sørge for å sende inn søknader innen fristen selv om du foreløpig ikke har fått drøftet saken med trygdekontoret og aetat.

Du må være forberedt på at man sannsynligvis vil være opptatt av at du fortest mulig skal tilbake til yrkeslivet, så det er ikke gitt at du får godkjent et lengre utdanningsløp som attføring dersom det finnes alternative muligheter for at du kan fungere i arbeidslivet igjen og som ikke tar så lang tid.

Lykke til! Du kan selv få tak i søknadsskjema og fylle ut din del av det, dermed kommer prosessen i gang så raskt som mulig.

Ok, tusen takk frosken!

Da håper jeg det ordner seg, når jeg antageligvis startet prossesen i Mars...

Jeg er klar for å komme i gang rask selv, så regner med at det blir ett åring kurs på BI. Hørt at de liker BI:)

Tusen takk!

Klemmer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjønt på deg at et interessant alternativ kan være BI. De har fortløpende opptak gjennom hele vårsemesteret. Nå du får et klarsignal fra Aetat kan du derfor melde deg på kurs. Betalingen for kuset skjer siden, og når du får et vedtak fra Aetat er dette en slags garanti - dvs. et vedtak for handlingsplan.

Det er legen, du, trygdekontoret og Aetat som er i denne prosessen. Psykologen kan komme med uttalelser og anbefalinger, men det er altså legen som sitter ved roret!

Lykke til! Fortell hvordan det går da!

Skal holde deg oppdatert:)

Jepp, stemmer det, Det er ett åring kurs på BI jeg håper på..

Vet du om jeg må legge ut, eller kan jeg gi regningen til aetat? Jeg har jo ikke akkurat 50,60 000 kroner... Men jeg kan jo ta opp studielån da kanskje??

Klemmer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal holde deg oppdatert:)

Jepp, stemmer det, Det er ett åring kurs på BI jeg håper på..

Vet du om jeg må legge ut, eller kan jeg gi regningen til aetat? Jeg har jo ikke akkurat 50,60 000 kroner... Men jeg kan jo ta opp studielån da kanskje??

Klemmer,

Hei Dory!

Du skal ikke ta opp studielån!!!!

Du får en innbetalingsgiro fra BI som du sender til Aetat. Så ordner de resten. Husk også at Aetat gir deg penger til bøker. Det er et fast beløp i semesteret til nettopp dette.

Jeg har ikke helt klart for meg om du har fått godtkjent handlingsplanen med Aetat - har du det? har de sagt ja til det du gjerne ville ta av kurs? Håper virkelig du får den "backingen" du trenger nå. Det er kjempeviktig å komme i gang når inspirasjonen og gutsen er der. Jeg har et år igjen av min utdannelse. det blir spennende å ta steget ut i arbeidslivet under en helt ny parole. Tips: Ta noen telefoner rundt til jobber/bedrifter du kunne tenke deg å jobbe i, og spør om de ville vurdert søkere med den utdannelsen du nå har tenkt å ta. Svarene du eventuelt får vil være gode argumenter i forhold til den enelige attføringsplanen. Du vil kunne vise til at arbeidslivet nettopp trenger den kompetansen du er innstilt på å skaffe deg. Keep me updatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Dory!

Du skal ikke ta opp studielån!!!!

Du får en innbetalingsgiro fra BI som du sender til Aetat. Så ordner de resten. Husk også at Aetat gir deg penger til bøker. Det er et fast beløp i semesteret til nettopp dette.

Jeg har ikke helt klart for meg om du har fått godtkjent handlingsplanen med Aetat - har du det? har de sagt ja til det du gjerne ville ta av kurs? Håper virkelig du får den "backingen" du trenger nå. Det er kjempeviktig å komme i gang når inspirasjonen og gutsen er der. Jeg har et år igjen av min utdannelse. det blir spennende å ta steget ut i arbeidslivet under en helt ny parole. Tips: Ta noen telefoner rundt til jobber/bedrifter du kunne tenke deg å jobbe i, og spør om de ville vurdert søkere med den utdannelsen du nå har tenkt å ta. Svarene du eventuelt får vil være gode argumenter i forhold til den enelige attføringsplanen. Du vil kunne vise til at arbeidslivet nettopp trenger den kompetansen du er innstilt på å skaffe deg. Keep me updatet!

Ok, tusen takk!

Så flott at jeg slipper å legge ut.

Jeg har ikke fått godkjening enda. Jeg skal til legen om noen uker, og da tenkte jeg og spørre om vi kan sette i gang. For forrige gang jeg spurte ville hun vente litt. Men hun er på mitt "team":) Og jeg har heldigvis mange som støtter meg i at jeg ikke bør jobbe mere innen helsefaget, siden jeg har ocd (tvang.)

Jeg skal holde deg oppdatert:)

Stå på du også:))

Og takk for masse flotte svar.

Klem fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...