Gå til innhold

total skrivesperre


Gjest cerruti 1881

Anbefalte innlegg

Gjest cerruti 1881

Har kjempe mye jeg bare må få ferdig til april. 3 oppgaver på tilsammen ca 55 sider. Aner ikke hvordan jeg skal greie dette, da jeg er fullstendig handlingslammet. Har slitt med depresjon og spiseforstyrrelser i et par år, men går jevnlig i terapi. Sykmelding er likevel ikke et alternativ pga allerede masse forsinkelser i studiet.

Noen som har noen råd til hvordan jeg skal ta tak i dette? Endre tankemønster? Det er så ille at jeg bruker to timer på en setning... Får mer og mer noia for hver time som går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest flinkpike

Pussig, endelig tør jeg nesten si, er det en som har det på samme måte som meg. Det hjelper imidlertid ikke deg. Kanskje vi kan hjelpe hverandre? Selv har jeg hatt skrivesperre siden ungdomsskolen, og har slitt meg gjennom 8 år med høyere utdannelse. Jeg har advokatbevilling, men praktiserer ikke nettopp pga skrivesperren. Jeg har også slitt i mange år med depresjoner, overspising, somatiske plager osv. Det blir som med høna og egget, jeg vet ikke hva som kom først og hvilken behandling som trengs.

Jeg har før graviditet forsøkt antidepressiva og går nå til psykolog uten tegn til bedring. Jeg føler etter mange år med skrivesperre at jeg kan sette ord på hvordan den fremtrer, og kanskje noe om hvorfor jeg har en skrivesperre, uten at innsikten hjelper meg. Psykologen min har svært vanskelig for å forstå mitt problem - Du som er så verbalt sterk, er hans omkvede. Vel, hva med deg, har du forsøkt noen form for alternativ behandling? Hva sier din psykolog om "invaliditeten"? Selv er jeg på aktivt søk etter adekvat behandlingstilbud. Jeg er "livredd" for å synke ned i en ny tung depresjon og bli sykemeldt (enda en gang) pga skrivesperren. Jeg har tenkt litt på tankenfeltterapi, og har fått noen tips mht. hypnose. Er likevel usikker på om det vil hjelpe. Det kunne forresten være interessant å høre nærmere om hvordan din totale skrivesperre har oppstått, hvor lenge den har vart og hvordan den utarter seg. Med tanke på mitt relativt lange innlegg kan det kanskje være vanskelig å forstå at jeg også opplever å ha en meget invalideserende skrivesperre. Imidlertid er det ingen, utenom meg selv, som vet hvor lang tid jeg har brukt på å forfatte dette innlegget. Og vet noe om hvor mange redigeringer jeg har gjort! Å jobbe som jurist/advokat med skrivesperre er som å ro uten årer... Jeg antar du føler noe av det samme når du sitter foran skjermen med hovedoppgaven for øye uten å finne ord!! Et siste spørsmål (nå foregriper jeg muligvis ditt svar) er det inspirasjonen/tankene som har stoppet opp eller sitter du med en utfyllende disposisjon og mangler kun å skrive det ut i hele setninger?

Vel, håper du gir en tilbakemelding. Kanskje vi kan høste fra hverandres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har hjulpet meg er å skrive. Høres banalt ut, ikke sant? Men det er faktisk riktig.

Skrev for noen år siden en oppgave på 50 sider, men klarte ikke forme ordene. Hadde en fullstendig disposisjon klar, alle detaljer var med. Men klarte ikke skrive oppgaven. Strevde veldig siste ukene, ble til at jeg satt oppe og skrev de siste døgnene.

Det jeg gjorde var rett og slett å skrive. Et eller annet, hva som helst. Startet med navnet mitt, alfabetet etc. Gikk helt i stå når jeg skulle sette meg ned å skrive. Men etter hvert så løste det seg litt.

I hverdagen kan du jo trene deg ved å skrive dagbok, gjøre notater, dikte historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...