Gå til innhold

Har man lov til å diskriminere folk når man søker etter leieboer etc?

Anbefalte innlegg

Gjest Majalla
Skrevet

leste en annonse i aftenposten ang hybler. "søker ung homofil mann" sto det i annonsen.Om jeg ønsker å selge leieligheten min har jeg lov til å utlyse at jeg feks bare vil ha nordmenn?

Er det noen regler her i det hele tatt?

Om det sto at man ønsket et heterofilt menneske til hybelen , hadde det også vært greit?

bare undrer...

Skrevet

Kopiert fra Husleieloven: "1-8. Forbud mot diskriminering

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til trosbekjennelse, hudfarge, språkkunnskaper, nasjonalt eller etnisk opphav eller homofil legning, leveform eller orientering, og slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personsskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet.

Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har funnet sted diskriminering i strid med første ledd, skal slik diskriminering anses som bevist, med mindre den som har utført handlingen sannsynliggjør at det likevel ikke har funnet sted diskriminering i strid med denne lov.

Om erstatningsansvar for ulovlig diskriminering gjelder vanlige erstatningsregler. "

Så svaret er nei.

Gjest Majalla
Skrevet

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til trosbekjennelse, hudfarge, språkkunnskaper, nasjonalt eller etnisk opphav eller homofil legning, leveform eller orientering, og slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personsskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet.

Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har funnet sted diskriminering i strid med første ledd, skal slik diskriminering anses som bevist, med mindre den som har utført handlingen sannsynliggjør at det likevel ikke har funnet sted diskriminering i strid med denne lov.

Om erstatningsansvar for ulovlig diskriminering gjelder vanlige erstatningsregler. "

Så svaret er nei.

så det betyr også at hvis vi ønsker å leie ut leieligheten våres så har vi ikke lov til å skrive at vi ønsker at en kvinne skal bo der?

vet du om det får noen konsekvenser å bryte denne regelen?

Skrevet

så det betyr også at hvis vi ønsker å leie ut leieligheten våres så har vi ikke lov til å skrive at vi ønsker at en kvinne skal bo der?

Det står da ikke noe om kjønn?

Gjest Majalla
Skrevet

Det står da ikke noe om kjønn?

nei ser det nå at det ikke står noe om kjønn. Men egentlig rart at det ikke gjør det.

Gjest falturiltura
Skrevet

nei ser det nå at det ikke står noe om kjønn. Men egentlig rart at det ikke gjør det.

Var vel noen som ønsket seg noen å kose med nær hjemmet da....?

Gjest Lurer nå jeg...
Skrevet

Så svaret er nei.

Hva med kjønn??

Skrevet

Du har ikke lov å diskriminere ifl. norsk lov. Men når du står som eier som skal leie ut så skal det mye til at du ikke kan velge fritt hvem du vil ha. For min del ville det vært rart å kommentere sexuell legning i en annonse, men hvis jeg f.eks. ønsket å leie ut rom i leiligheten min med bruk av mitt eget kjøkken og baderom så ville jeg ønsket meg en dame. Det fordi det ville vært enklere for meg som dame å bo sammen med en annen dame enn en mann. Jeg ville også ønsket meg en som jeg kan snakke med, og hadde ikke ønsket en som ikke kunne kommunisere på de språkene jeg behersker.

For øvrig vil jeg helst ikke bo sammen med andre enn døtrene mine så den saken er grei.

Skrevet

Det syns jeg ikke er så rart. Hvis man bor i kollektiv el.likn. feks, så må man jo få velge hvilket kjønn man vil bo sammen med.

Skrevet

Hvorfor sette det i annonsen? Du kan jo bare si at den er utleid om det ringer folk du ikke vil ha. Det vet jo de ingenting om og du er i din fulle rett til å avvise..

Skrevet

Man har vel ikke lov til å diskriminere i det hele tatt. Imidlertid er det et spørsmål om det er noe å henge seg opp i. Hvis noen vil ha en leieboer med et bestemt kjønn eller seksuell legning, så skal du være ganske sær hvis du begynner å protestere på det.

"............................"

Gjest eller gutt eller jente
Skrevet

gå på hybel.no. der ser du at mange annonser uttrykker om de vil ha dame eller mann.

Skrevet

Du har lov å diskriminere så mye du vil, så lenge du ikke skriver det noe sted eller sier det rett ut.

Denne annonsen er på kanten, men siden heterofile ikke er en utsatt gruppe vil det neppe skje noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...