Gjest vil gjerne forstå Skrevet 6. august 2000 Del Skrevet 6. august 2000 Lurer på hvordan sosial angst arter seg. Vet at det gir angst i samvær med andre. Men hvilke situasjoner er verst? Får man angst av å gå i butikken/ta bussen osv. Hvordan er det med samvær med nære venner? Er det verst med ukjente mennesker? Hva med kjærlighetsforhold? Hvilke medisiner hjelper mot dette? vil gjerne vite mer fra noen som vet eller opplever dette. Takknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1730-symptomer-p%C3%A5-sosial-angst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
xena Skrevet 6. august 2000 Del Skrevet 6. august 2000 hei,du som vil forstå.... jeg sliter med sosial angst/fobi. d utarter seg forskjellig fra person til person,min angst pendler mellom frykt,svette,uro og puste-problemer blandt mange folk i store"rom",lite folk i små rom,og å være i en situasjon der folk kjenner meg og jeg får oppmerksomhet. avogtil klarer jeg ikke gå utenfor døra og må ha gardinene for vinduene,mens i andre "småperioder" takler jeg gjerne med glede å feste blandt hundrevis av folk,så fremst ingen prater med meg....har også perioder med overmot. persomlig er d verst med folk som kjenner meg,vet hvem jeg er...mens jeg føler meg konstant alene og vil ha noen ved meg. symptomene varierer fra person til person,men angst viser seg jo som eventuelt svette,uro,hjertebank,irritasjon osv. folk med sosial fobi kan mestre visse situasjoner kjempe bra,men har spesielt frykt for bestemte ting som hemmer oss i hverdagen o.l.. isolasjon,irritasjon,likegyldighet,nervøsitet,unskyldninger for ikke å være med på ting er typisk. klemmer :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1730-symptomer-p%C3%A5-sosial-angst/#findComment-6174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vil gjerne forstå Skrevet 6. august 2000 Del Skrevet 6. august 2000 hei,du som vil forstå.... jeg sliter med sosial angst/fobi. d utarter seg forskjellig fra person til person,min angst pendler mellom frykt,svette,uro og puste-problemer blandt mange folk i store"rom",lite folk i små rom,og å være i en situasjon der folk kjenner meg og jeg får oppmerksomhet. avogtil klarer jeg ikke gå utenfor døra og må ha gardinene for vinduene,mens i andre "småperioder" takler jeg gjerne med glede å feste blandt hundrevis av folk,så fremst ingen prater med meg....har også perioder med overmot. persomlig er d verst med folk som kjenner meg,vet hvem jeg er...mens jeg føler meg konstant alene og vil ha noen ved meg. symptomene varierer fra person til person,men angst viser seg jo som eventuelt svette,uro,hjertebank,irritasjon osv. folk med sosial fobi kan mestre visse situasjoner kjempe bra,men har spesielt frykt for bestemte ting som hemmer oss i hverdagen o.l.. isolasjon,irritasjon,likegyldighet,nervøsitet,unskyldninger for ikke å være med på ting er typisk. klemmer :-) Hei xena Takk for svar. Lurer på noen flere ting hvis du kunne tenke deg å svare på det? Hvorfor opplever du at det er verre med folk som kjenner deg?? Hva frykter du da? Skulle tro man slappet bedre av med folk som kjenner en? eller holder du disse tingene helt for deg selv? Tar du noen medisin som hjelper? Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1730-symptomer-p%C3%A5-sosial-angst/#findComment-6206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frida Skrevet 7. august 2000 Del Skrevet 7. august 2000 Hei xena Takk for svar. Lurer på noen flere ting hvis du kunne tenke deg å svare på det? Hvorfor opplever du at det er verre med folk som kjenner deg?? Hva frykter du da? Skulle tro man slappet bedre av med folk som kjenner en? eller holder du disse tingene helt for deg selv? Tar du noen medisin som hjelper? Klem hei! jeg heter frida, ogf kjenner meg godt igjen i xena's beskrivelser. grunnen til at det er værtst med folk du kjenner (for meg) er at jeg er redd for at de skal "avsløre meg", finne ut hvilken dust jeg er liksom, som har det slik. etter halvt år med angst har jeg begynt på seroxat. startet med 20 mg som hjalp litt, 40 mg er helt perfekt! jeg har "finni meg sjæl" igjen, noe som er en vanvittig deilig følelse! du bør komme deg til en alright lege og legge fram problemet ditt før det skjærer seg helt. for meg høres det ut som om du kunne trenge en lang sykemelding (noe du sikkert får for å teste ut piller). lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1730-symptomer-p%C3%A5-sosial-angst/#findComment-6538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils Havard Dahl, psykiater Skrevet 8. august 2000 Del Skrevet 8. august 2000 Men hvilke situasjoner er verst? Får man angst av å gå i butikken/ta bussen osv. Hvordan er det med samvær med nære venner? Er det verst med ukjente mennesker? Svar: Det sentrale i sosial fobi er angsten for å "dumme seg ut" - slik en subjektivt vurderer hva dette er. Derfor er det å komme i sentrum for oppmerksomheten verst. Det kan også være i butikker eller på bussen. Ofte frykter en at en skal rødme, skjelve på hånden eller være uklar i stemmen. Altså noe en tror at andre vil oppfatte som "nervøsitet". Det å bli "avslørt som en nervøsing". Det er vanligvis greit med de aller næreste og de helt fremmede. De næreste fordi en stoler på dem. De helt ukjente fordi det ikke er så farlig å dumme seg ut for folk som ikke vet hvem en er, og som en aldri mer vil treffe. Verst er de som vet av en. Andre innbyggere på samme plassen/stedet. Hva med kjærlighetsforhold? Svar: Dette går vanligvis bra. Problemet er å innlede et kjærlighetsforhold/få kontakt. Hvilke medisiner hjelper mot dette? Svar: Seroxat er førstevalg. Andre SSRIer og Aurorix kan også forsøkes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1730-symptomer-p%C3%A5-sosial-angst/#findComment-6626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soria Skrevet 8. august 2000 Del Skrevet 8. august 2000 Men hvilke situasjoner er verst? Får man angst av å gå i butikken/ta bussen osv. Hvordan er det med samvær med nære venner? Er det verst med ukjente mennesker? Svar: Det sentrale i sosial fobi er angsten for å "dumme seg ut" - slik en subjektivt vurderer hva dette er. Derfor er det å komme i sentrum for oppmerksomheten verst. Det kan også være i butikker eller på bussen. Ofte frykter en at en skal rødme, skjelve på hånden eller være uklar i stemmen. Altså noe en tror at andre vil oppfatte som "nervøsitet". Det å bli "avslørt som en nervøsing". Det er vanligvis greit med de aller næreste og de helt fremmede. De næreste fordi en stoler på dem. De helt ukjente fordi det ikke er så farlig å dumme seg ut for folk som ikke vet hvem en er, og som en aldri mer vil treffe. Verst er de som vet av en. Andre innbyggere på samme plassen/stedet. Hva med kjærlighetsforhold? Svar: Dette går vanligvis bra. Problemet er å innlede et kjærlighetsforhold/få kontakt. Hvilke medisiner hjelper mot dette? Svar: Seroxat er førstevalg. Andre SSRIer og Aurorix kan også forsøkes. Så enkelt kan det sises, det som jeg strevde sånn med å få sagt for noen år siden. Dette beskriver meg på en prikk. Også dette med nære og helt fremmede. Jeg oppdaget at jeg kunne slappe av når jeg var på steder langt hjemmefra fordi ingen visste hvem jeg var, og jeg kom ikke til å treffe dem igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1730-symptomer-p%C3%A5-sosial-angst/#findComment-6660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en som lurer Skrevet 12. august 2000 Del Skrevet 12. august 2000 Jeg har det oxo sånn,hver gang er tar bussen ,er i butikker ,skal stå foran klassen og snakke om noe ,blir jeg døs nærvøs ,og begynner og svette i hendene ,og jeg føler selv at alle kan se på meg at jeg er nervøs.jeg har tenkt på det ,men jeg har ikke tenkt sånn på det før jeg så ditt innlegg "vil gjerne forstå" .takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/1730-symptomer-p%C3%A5-sosial-angst/#findComment-7669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.