Gå til innhold

Kyssesyken i ettertid

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kyssesyken, den verste delen er heldigvis over så jeg har ingen akkutte smerter lenger. De første symptomene kom noen dager før julaften, så hvis vi sier at jeg fikk sykdommen 22. desember har jeg da hatt sykdommen i 6 uker. Jeg var veldig plaget av feber og vondt i halsen og ble lagt inn for å få intravenøst. Det positive var at jeg fikk gode resultater på både røntgen og blod-prøvene når det gjaldt leveren. Milten var ganske hoven på røntgen men det sa de at ville gå fort ned igjen. Jeg har vært litt stresset de siste dagene pga. arbeid med studier og andre ting, og i dag har jeg måtte gå opp fra 2. etasje og ned i kjelleren (og omvendt) ganske mange ganger grunnet noe fiksing med nettverket her. Problemet mitt (endelig) er at jeg har begynt å føle noe på venstre siden der milten sitter i dag. Det er ikke smerter akkuratt men det føles ut som om noe kanskje presser litt på eller at noe strammer litt. Tror du jeg har tatt i for mye? Jeg har ikke gjort noe som jeg selv syns er spesielt krevende men man vet jo aldri om kroppen henger med. I så fall er dette noe som vil forsvinne nå som jeg kommer til å ta det roligere eller må jeg oppsøke lege for å sjekke?Med vennlig hilsenSimon

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173000-kyssesyken-i-ettertid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er ikke uvanlig (som du har sikker hørt tidligere) at ettervirkningene etter kyssesyken er ganske langvarige. Det kan være flere måneder hos noen før man er helt frisk. Det kan være leveren eller milten somhenger igjen, det er mange som er slappe ganske lenge og ikke orker å gjøre noe fysisk. Lynfeknytene kan også være hovne lenge hos noen. At du har noe som henger etter nå, ca 6 uker etter sykdomsutbruddet er slett ikke uvanlig. Og det forekommer at om du gjør noe ekstar fysisk så kjenner du ganske godt. Jeg kan tenke meg at det er det som har skjedd med deg da du stresset litt ekstra. Jeg vil anbefale at du tar den tiden du trenger for å komme deg, ta det med ro og spar deg fysisk. Som sagt det er ganske vanlig med slike symptomer du beskriver, men om du er urolig at det kan være noe mer enn det jeg beskriver her skader det ikke å oppsøke lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...