Gå til innhold

Trener jeg mye?

Gjest treningsnarkomanen

Anbefalte innlegg

Gjest treningsnarkomanen
Skrevet

Jeg går halvannen time i strekk. Fort. Det er også trapper involvert.

Nei, jeg regner ikke dette som trening. Det er klart det er mosjon, men langt fra noen treningsøkt.

Da har vi forskjellige definisjoner på det.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

9

• Mary Poppins

2

• tigertrollet

2

• Babette

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Karikruskakli.
Skrevet

Man forbrenner kalorier og blir svett når man jobber i parkvesenet eller på et lager også. Jeg tviler på at parkvesenansatte og lagerledere omtaler arbeidet sitt som trening.

Du forbrenner for øvrig kalorier uansett hva du gjør. Ligg på sofaen og du forbrenner kalorier.

Det blir uansett ikke det samme.

Jeg forbrenner mer kalorier ved å gå raskt på en tredemølle i 45 min, enn å ligge på sofaen i 45 min.

En som er lite trent skal begynne forsiktig og øke tempoet etter hvert.

Hva som kan kalles trening er individuelt.

Gjest treningsnarkomanen
Skrevet

Man forbrenner kalorier og blir svett når man jobber i parkvesenet eller på et lager også. Jeg tviler på at parkvesenansatte og lagerledere omtaler arbeidet sitt som trening.

Du forbrenner for øvrig kalorier uansett hva du gjør. Ligg på sofaen og du forbrenner kalorier.

Det kommer jo an på formålet med aktiviteten,mener jeg: gjør man det man gjør for å oppnå kaloriforbrenning og bedring av styrke/kondisjon=trening

Er formålet kun å forflytte seg fra et sted til et annet, eller utføre arbeidet sitt=ikke trening

Man forbrenner jo hele tiden kalorier. Men trening ØKER forbruket.

Skrevet

mener du at en times gå tur ikke har særlig effekt da eller?

Jeg har en vennine som var litt overvekig (altså ikke tykk) og hun gikk ned 10 kilo bare ved å gå en timestid 4-5 ganger i uken. Resultater har blitt kjempe bra og hun har fått den fine kroppen!

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Jeg forbrenner mer kalorier ved å gå raskt på en tredemølle i 45 min, enn å ligge på sofaen i 45 min.

Denne havnet feil.Den skulle til ShitDiddelyDo

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Jeg har i hvert fall fått skikkelige muskler i rumpe og lår!

Ja, trekker tilbake det jeg sa.

Det hjelper nok på rumpe og lår ja.

Skrevet

Gåtur(raskt) er vel trening vel?? Men vet du om man kan få beinhinnebetennelse av det?Eller bare av jogging?

jo det kan man!

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Jeg forbrenner mer kalorier ved å gå raskt på en tredemølle i 45 min, enn å ligge på sofaen i 45 min."

Sant. Du forbrenner også mer ved å jogge i 45 minutter enn å gå i 45 minutter. Mer ved å løpe i 45 minutter enn å jogge i 45 minutter, osv.

"En som er lite trent skal begynne forsiktig og øke tempoet etter hvert."

Helt klart, og jeg sier ikke at det er bortkastet tid å gå. Ikke på noen måte.

"Hva som kan kalles trening er individuelt."

Det er korrekt. Og for meg faller ikke en gåtur under definisjonen "trening".

ShitDiddelyDo
Skrevet

mener du at en times gå tur ikke har særlig effekt da eller?

Jeg har en vennine som var litt overvekig (altså ikke tykk) og hun gikk ned 10 kilo bare ved å gå en timestid 4-5 ganger i uken. Resultater har blitt kjempe bra og hun har fått den fine kroppen!

Jo, en gåtur har selvsagt effekt. Spesielt for et normalt stillesittende menneske. Og det er egentlig hele greia. Vi sitter utrolig mye mer enn vi gjorde tidligere. Helt fra vi er barn av.

Når jeg var liten var vi aldri inne. Vi var ute hele tiden med mindre det var orkan, vi spilte dødball, lekte boksen går, cowboy og indianer (politisk ukorrekt i disse tider, dog), klatret i trær, vi gikk til skolen, gikk til trening, gikk med mindre det var snakk om spesielt lange distanser.

Gjør dagens unger det samme? Nope. Og etter at de er ferdig med sin barne- og ungdomstilværelse med utagerende galskap foran tv'n, playstation og game cube, blir det for de fleste å fortsette med et stillesittende liv når vi begynner å arbeide. En stillesittende dag på kontoret før vi drar hjem, legger oss på sofaen og ser på Big Brother eller en film, før vi legger oss igjen. Eventuelt tar vi bilen og kjører den kilometeren bort til en kompis og tar en kaffe.

Ikke rart vi blir feite.

Ei heller er det rart at noe så banalt som en gåtur, altså noe som var den største selvfølgelighet for få år siden, plutselig av mange blir ansett som "trening".

Vi er late. Vi blir feite. Det mest banale blir sett på som "fysisk aktivitet".

Men det er klart: For mange stillesittende mennesker er en gåtur 4 ganger i uka å regne som trening. Rett og slett fordi det for dem er det. Sammenlignet med det de til vanlig gjør.

Skrevet

Ja, trekker tilbake det jeg sa.

Det hjelper nok på rumpe og lår ja.

Tar man staver i bruk i tillegg blir det jo helmax.

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

"Jeg forbrenner mer kalorier ved å gå raskt på en tredemølle i 45 min, enn å ligge på sofaen i 45 min."

Sant. Du forbrenner også mer ved å jogge i 45 minutter enn å gå i 45 minutter. Mer ved å løpe i 45 minutter enn å jogge i 45 minutter, osv.

"En som er lite trent skal begynne forsiktig og øke tempoet etter hvert."

Helt klart, og jeg sier ikke at det er bortkastet tid å gå. Ikke på noen måte.

"Hva som kan kalles trening er individuelt."

Ikke for deg nei, og en vanligvis ikke for meg heller.

Men når jeg trener på Sats, starter jeg alltid på tredemølle og sykkel.

Da velger jeg noen ganger å gå raskt eller småjogge lenge i steden for å løpe kortere.Jeg går også frem og tilbake som en del av treningen,isteden for å kjøre bil.

Jeg blir svett, men så sitter jeg på et kontorstol hele dagen,så det kan jo være forklaringen.

Du er sikkert bedre trent enn meg.

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Jo, en gåtur har selvsagt effekt. Spesielt for et normalt stillesittende menneske. Og det er egentlig hele greia. Vi sitter utrolig mye mer enn vi gjorde tidligere. Helt fra vi er barn av.

Når jeg var liten var vi aldri inne. Vi var ute hele tiden med mindre det var orkan, vi spilte dødball, lekte boksen går, cowboy og indianer (politisk ukorrekt i disse tider, dog), klatret i trær, vi gikk til skolen, gikk til trening, gikk med mindre det var snakk om spesielt lange distanser.

Gjør dagens unger det samme? Nope. Og etter at de er ferdig med sin barne- og ungdomstilværelse med utagerende galskap foran tv'n, playstation og game cube, blir det for de fleste å fortsette med et stillesittende liv når vi begynner å arbeide. En stillesittende dag på kontoret før vi drar hjem, legger oss på sofaen og ser på Big Brother eller en film, før vi legger oss igjen. Eventuelt tar vi bilen og kjører den kilometeren bort til en kompis og tar en kaffe.

Ikke rart vi blir feite.

Ei heller er det rart at noe så banalt som en gåtur, altså noe som var den største selvfølgelighet for få år siden, plutselig av mange blir ansett som "trening".

Men det er klart: For mange stillesittende mennesker er en gåtur 4 ganger i uka å regne som trening. Rett og slett fordi det for dem er det. Sammenlignet med det de til vanlig gjør.

Her er jeg enig i alt du skriver.

Dette har jeg skrevet mange ganger her inne før også.

Fedme har blitt vår største folkesykdom.

Gjest Mr Papp
Skrevet

Hvordan merker man at det blir for mye? Og går det bra å trene aerobic (i ulike former)hver dag?

Overtrening lar seg ikke grundig forklare i én setning.

For eksempel kan jeg nevne at i tida før konkurranser kjører jeg intervaller over terskel, altså konkurransetempo, hardt som f.... Dette, hvis gjort riktig, fører til formtopp, og jeg føler meg som Supermann og tror jeg er fullstendig suveren. Jeg er Supermann en stund, men hvis jeg fortsetter med denne treninga, så PANG!, er jeg et strykejern. En hårfin balansegang, altså.

Poenget mitt er at overtrening kan være på vei uten at du sjøl merker det. Men når du først merker det.. Da merker du det. Det finnes gud veit hvor mange symptomer... En periode jeg var helt på bånn, begynte jeg å svette som en gris ved den minste fysiske anstrengelse. Dette, kombinert med direkte stagnasjon i fysisk kapasitet, sa jo sitt...

Altså er det vanskelig for noen som ikke kjenner til din fysiske tilstand, ditt treningsgrunnlag, etc., å svare på hvor mye og hvor hard trening du tåler.

Og du, de raske gåturene dine på et par timer som du kjører en del ganger i uka, det er trening! Det kalles mengdetrening... SDDs sammenligning med parkvesenet er likevel ikke helt på trynet, men bekrefter egentlig bare vårt poeng. Gå noen tiår tilbake og se hvordan den tidas norske langrennsløpere trente. Ole Ellefsæter, for eksempel. Han begynte som tømmerhogger FORDI han ville bli verdens beste langrennsløper! Grunntrening, mengdetrening i bunn, you know..

Tidligere forskning viser at mange av tømmerhoggerne som IKKE bedrev trening ved siden av sitt yrke, hadde VO2max på rundt 60! Kun via jobben...

Som enda et punkt, kan jeg legge til at vår OL-mester i roing, Olaf Tufte, loggfører vedhogst som trening.. Han har nemlig funnet ut at han ligger i intensitetssone 2 mens han hogger ved.

:-)

Skrevet

Ikke rart vi blir feite.

ok, jeg bare spurte :) og er rett og slett iikke i stand til å kommentree nå, kanskje imorgen.. da er jeg nk litt klokre skal du se...

ShitDiddelyDo
Skrevet

ok, jeg bare spurte :) og er rett og slett iikke i stand til å kommentree nå, kanskje imorgen.. da er jeg nk litt klokre skal du se...

Ser ut som om du har fått nok øl for en kveld. ;)

Gjest den ekte noor
Skrevet

Hehe:)

Skrevet

Syns ikke du trener mye. Jeg trener også hver dag, løper 1 time, pilates og vekter, syns det er deilig, men det er meg, alle er vi forskjellige, kroppen sier ifra hvis du trener for mye.

Gjest treningsnarkomanen
Skrevet

Overtrening lar seg ikke grundig forklare i én setning.

For eksempel kan jeg nevne at i tida før konkurranser kjører jeg intervaller over terskel, altså konkurransetempo, hardt som f.... Dette, hvis gjort riktig, fører til formtopp, og jeg føler meg som Supermann og tror jeg er fullstendig suveren. Jeg er Supermann en stund, men hvis jeg fortsetter med denne treninga, så PANG!, er jeg et strykejern. En hårfin balansegang, altså.

Poenget mitt er at overtrening kan være på vei uten at du sjøl merker det. Men når du først merker det.. Da merker du det. Det finnes gud veit hvor mange symptomer... En periode jeg var helt på bånn, begynte jeg å svette som en gris ved den minste fysiske anstrengelse. Dette, kombinert med direkte stagnasjon i fysisk kapasitet, sa jo sitt...

Altså er det vanskelig for noen som ikke kjenner til din fysiske tilstand, ditt treningsgrunnlag, etc., å svare på hvor mye og hvor hard trening du tåler.

Og du, de raske gåturene dine på et par timer som du kjører en del ganger i uka, det er trening! Det kalles mengdetrening... SDDs sammenligning med parkvesenet er likevel ikke helt på trynet, men bekrefter egentlig bare vårt poeng. Gå noen tiår tilbake og se hvordan den tidas norske langrennsløpere trente. Ole Ellefsæter, for eksempel. Han begynte som tømmerhogger FORDI han ville bli verdens beste langrennsløper! Grunntrening, mengdetrening i bunn, you know..

Tidligere forskning viser at mange av tømmerhoggerne som IKKE bedrev trening ved siden av sitt yrke, hadde VO2max på rundt 60! Kun via jobben...

Som enda et punkt, kan jeg legge til at vår OL-mester i roing, Olaf Tufte, loggfører vedhogst som trening.. Han har nemlig funnet ut at han ligger i intensitetssone 2 mens han hogger ved.

:-)

Tusen takk for bra svar!! Ser at du har greie på dette!

Skrevet

Noen vil helt sikkert kalle gåturer for trening. Det forbrenner tross alt kalorier. Men det gjør forsåvidt det å ligge på sofaen i en time også, sex, skifte dekk på bilen, vaske gulvet, etc. Du hører ikke mange si: -Nei, nå skal jeg ta meg en treningsøkt. Må skifte til vinterdekk.

Selvsagt kan man bli skadet av å gå.

"Noen vil helt sikkert kalle gåturer for trening. Det forbrenner tross alt kalorier. Men det gjør forsåvidt det å ligge på sofaen i en time også.."

Eh..det handler jo om hvor mange kalorier du forbrenner. Det høres ut som at det er like greit å ligge på sofaen enn å gå en times tur... Og det er det selvsagt ikke.

Å mosjonere 20-30 min hver dag minsker faren for hjerte- og karsykdommer. Og det er ikke mye annet enn svømming som kan konkurrere med gåturer i lite skadeomfang.

Men om det er trening eller mosjon kommer an på ja.

Skrevet

Ja det er vel mye, iallefall hvis du sammenligner med meg;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...