syhre Skrevet 5. februar 2005 Skrevet 5. februar 2005 HeiHar vært plaget av leddsmerter i hender og føtter de siste årene,og for ca 6 månder side ble disse smertene mye verre.Gikk da til allmennlege som mente dette kunne være leddgikt.Ingen av leddgiktprøvene var positive,men hun søkte meg likevel til revmatulog,men dr er det jo 7 månders ventetid.Har lest flere steder at det er viktig å få stilt diagnosen og komme under behandling fort vis en har leddgikt,men i følge min allmennlege var det ikke noe å gjøre med før det eventuelt ble betennelse i leddene.Så da sjønner ikke jeg helt hvorfor det er viktig å finne diagnosen fort vis det ikke går ann og behandle før det er satt seg betennelse??????Kan noen forklare det for meg? 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 8. februar 2005 Skrevet 8. februar 2005 Lite sannsynlig, men ikke utelukket at du har leddgikt (reumatoid artritt) med "negative leddgiktsprøver". Dersom flere ledd i både hender og føtter er innvolvert, og leddene ikke er betente ( røde, hovne, murrende smerter), er det mest sannsynlig slitasjegikt du har. "Rask behandling" er viktisgst ved "ekte leddgikt" eller psoriasis-leddgikt. Ulike ledd er innvolvert ved de ulike ledd-sykdommene. Synes kanskje legen din kunne tatt noen røntgenbilder av de værste leddene i ventetiden. Diagnosen burde ikke være vanskelig. Du kan prøve deg litt frem med om Ibux og/eller Paracet hjelper. Dette er viktig informasjon til legen. 0 Siter
syhre Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Skrevet 9. februar 2005 Lite sannsynlig, men ikke utelukket at du har leddgikt (reumatoid artritt) med "negative leddgiktsprøver". Dersom flere ledd i både hender og føtter er innvolvert, og leddene ikke er betente ( røde, hovne, murrende smerter), er det mest sannsynlig slitasjegikt du har. "Rask behandling" er viktisgst ved "ekte leddgikt" eller psoriasis-leddgikt. Ulike ledd er innvolvert ved de ulike ledd-sykdommene. Synes kanskje legen din kunne tatt noen røntgenbilder av de værste leddene i ventetiden. Diagnosen burde ikke være vanskelig. Du kan prøve deg litt frem med om Ibux og/eller Paracet hjelper. Dette er viktig informasjon til legen. Hei Legen sendte meg i røngten,men bildene viste ingenting.Hun spurte meg om jeg hadde revmatiske knuter i hendene,og jeg svarte nei,men da hun ba om å få se hendene mine fant hun en kull/knute som jeg har hadd i ca et par år,men som jeg selvsakt hadde glemt .Og i løpet av vinteren har jeg også fått en kull/knute på et ledd på ene pekefingeren.Er stiv og har vont i alle leddene i fingrene,hånden og håndledd + tærne,undre foten og ankelleddene.Har i hele vinter følt meg trett og sliten. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.