Gå til innhold

Biff

Elisabeth1365380359

Anbefalte innlegg

Elisabeth1365380359
Skrevet

Kan noen forklare meg hva som er forskjellen på de forskjellige biffene? Inrefilet, ytrefilet, pepperfiff, etrecote, flatbiff.

Er pepperbiff ytrefilet med pepper?

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

11

• mariaflyfly

9

• Velouria

8

• boble73

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest koala bear
Skrevet

Er ikke det bare forskjellige type kjøtt? Skulle nå tro det. Syns indreflet er best;)

Gjest alive&kicking
Skrevet

Det varierer fra butikk til butikk. I enkelte butikker bruker de til og med flatbiff som pepperbiff enda den egner seg lite som biff. Skal være utrolig heldig for å finne flatbiff som eggner seg som biff. Pepperbiff er også ofte mørbradbiff. Det eneste som kvalifiserer til å kalles biff er indre og ytrefilet synes jeg. Før var det godt med entrecote som biff også, men nå for tiden synes jeg kjøttet i butikkene er fryktelig seigt uansett hva det er utenom ytre eller indrefilet. Gå til slakteren da er du noenlunde trygg....

Skrevet

Indrefilet er ihvertfall best. Jeg syns alltid det ødelegger måltider når det er for mye gøgg i kjøttet; sånne fettdeler eller fettslintrer som jeg må ta bort.

Så indrefilet er som regel best.

Ytrefilet er ok, mens entrecote som regel har for mye gøgg til at jeg liker det. Skjønt man kan vel være heldig der også.

Pepperbiff kan være av både indrefilet og ytrefilet, tror jeg ihvertfall.

Gjest Beautiful Day
Skrevet

Indrefilet er ihvertfall best. Jeg syns alltid det ødelegger måltider når det er for mye gøgg i kjøttet; sånne fettdeler eller fettslintrer som jeg må ta bort.

Så indrefilet er som regel best.

Ytrefilet er ok, mens entrecote som regel har for mye gøgg til at jeg liker det. Skjønt man kan vel være heldig der også.

Pepperbiff kan være av både indrefilet og ytrefilet, tror jeg ihvertfall.

Gøgg var et kult ord ;o)

Annonse

ShitDiddelyDo
Skrevet

Pepperbiff kan være så mangt. Det er simpelthen biff med pepper. Ikke en egen del av Dagros.

Alle bifftypene du nevner over er gode. Men Indrefilet skal visstnok være den beste av dem. Selv merker jeg liten forskjell på de forskjellige typene med mindre en biffspesialist har klartgjort dem for deg. For det hjelper ikke med indrefilet om du er en elendig kokk.

Jeg ser Amber Sun bemerker entrecoten som en biff med mye gøgg. Hun har rett i at det stykket ikke er like "rent" som de øvrige du nevner, men mange foretrekker denne nettopp fordi den er så saftig. Sannsynligvis nettopp på grunn av litt ekstra fett.

Mørbrad er også fin biff.

Styr unna rundbiff. Det duger knapt til gryterett.

Skrevet

Gøgg var et kult ord ;o)

hehe. Det var det mest betegnende jeg kunne komme på. :)

Gjest alive&kicking
Skrevet

Indrefilet sitter på innsiden mot ryggbeinet, helt bakerst. Møreste kjøtt på dyret. Lang og smal.

Ytrefilet sitter på yttersiden av ryggbeinet bak på dyret. Et flatt kjøttstykke som er meget mørt ved riktig behandling.

Entrecote er ofte like mørt som ytrefilet og er en forlengelse av ytrefileten, den sitter på yttersiden av ryggbeinet foran på dyret. Litt mer trevler i det kjøttet.

Mørbrad sitter bak på dyret og egner seg til biff, oksestek, roastbeef, gryteretter, fondue osv.

Flatbiff til roastbeef, gryteretter og fondue. Bak på dyret. Er du heldig kan den også nyttes til biff. Men da må det være mørt kjøtt.

Rundstek egnet til bankekjøtt, rullebiff, oksestek og gryteretter. Sitter på bak på dyret.

Skrevet

Pepperbiff kan være så mangt. Det er simpelthen biff med pepper. Ikke en egen del av Dagros.

Alle bifftypene du nevner over er gode. Men Indrefilet skal visstnok være den beste av dem. Selv merker jeg liten forskjell på de forskjellige typene med mindre en biffspesialist har klartgjort dem for deg. For det hjelper ikke med indrefilet om du er en elendig kokk.

Jeg ser Amber Sun bemerker entrecoten som en biff med mye gøgg. Hun har rett i at det stykket ikke er like "rent" som de øvrige du nevner, men mange foretrekker denne nettopp fordi den er så saftig. Sannsynligvis nettopp på grunn av litt ekstra fett.

Mørbrad er også fin biff.

Styr unna rundbiff. Det duger knapt til gryterett.

Rundbiff er faktisk noe av det mest smaksrike. Minuset er at den ikke er mør, og må bankes vettet av for dem som ikke er født med sagtenner :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Rundbiff er faktisk noe av det mest smaksrike. Minuset er at den ikke er mør, og må bankes vettet av for dem som ikke er født med sagtenner :-)

Det er godt mulig den er smaksrik, men for min del byr den på feil smak. :)

Jeg pleier selv å kjøpe mørbrad eller entrecot. Eventuelt ytrefilet. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke smaker forskjell på indre- og ytrefilet, så jeg ser ingen grunn til å åpne opp lommeboka mer enn nødvendig.

Den beste biffen får man forresten på Svinesund. Ytrefileten derfra er av en egen verden! :)

Skrevet

Jeg pleier selv å kjøpe mørbrad eller entrecot. Eventuelt ytrefilet. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke smaker forskjell på indre- og ytrefilet, så jeg ser ingen grunn til å åpne opp lommeboka mer enn nødvendig.

Den beste biffen får man forresten på Svinesund. Ytrefileten derfra er av en egen verden! :)

Mørbrad er også veldig godt.

Jeg har ikke hatt særlig lykke med svinesundkjøttet i det siste, men forsåvidt ikke det norske heller. Bare gildes vakumpakkede eller de hele, vakumpakkede fra nordfjord har jeg vært fornøyd med. Synes alt annet har hatt en harsk ettersmak.

Har forøvrig samme mening som deg om indrefilet. Dessuten liker jeg å ha noe å sette tennene i :-)

Frisk syrlig smak på kjøttet, og ikke harsk ettersmak. Viktig.

Har dog av rundbiff bare smakt rundbiffen til nordfjord, og den digger jeg vilt og hemningsløst.

Gjest Beautiful Day
Skrevet

Sikkert ikke Gilde sin verden. Kanskje en biff med oksegalskap fra Uzbekistan?

Skeptisk til alt som ikke er stemplet "opprinnelse i Norge"...

Annonse

ShitDiddelyDo
Skrevet

Sikkert ikke Gilde sin verden. Kanskje en biff med oksegalskap fra Uzbekistan?

Skeptisk til alt som ikke er stemplet "opprinnelse i Norge"...

Det var NRK eller TV2 som for et par år siden testet storfekjøtt.

Det norske kjøttet kom desidert dårligst ut av samtlige testet. Svinesundkjøttet (ja, jeg vet dette kan variere) kom meget bra ut.

Så jeg stoler ikke noe mer på Gilde enn på de store matvarehusene på Svinesund.

Skrevet

Gå inn på matprat.no så finner du ut hva som er forskjellen på disse og om hvilke retter de passer best til.

Skrevet

Det var NRK eller TV2 som for et par år siden testet storfekjøtt.

Det norske kjøttet kom desidert dårligst ut av samtlige testet. Svinesundkjøttet (ja, jeg vet dette kan variere) kom meget bra ut.

Så jeg stoler ikke noe mer på Gilde enn på de store matvarehusene på Svinesund.

Problemet med norske biffer er at de like gjerne kan komme fra ei gammel seig okse som fra ei sprek ku. siden alt i norge heter kjøtt fra storfe er det ingen som ser på hvor gammel dyret er og hvilket dyr det er bare det er storfe.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Problemet med norske biffer er at de like gjerne kan komme fra ei gammel seig okse som fra ei sprek ku. siden alt i norge heter kjøtt fra storfe er det ingen som ser på hvor gammel dyret er og hvilket dyr det er bare det er storfe.

Du har sikkert rett. Skal man være på den sikre siden i Norge må man ratt kjøpe kalv, og selv da er man sikkert ikke sikker.

Skrevet

Du har sikkert rett. Skal man være på den sikre siden i Norge må man ratt kjøpe kalv, og selv da er man sikkert ikke sikker.

Nå spiser ikke jeg kjøtt selv, men har gjort det. Og filet fra Argentisnke eller Brasilianske okser har den beste kvaliteten.

Skrevet

Nå spiser ikke jeg kjøtt selv, men har gjort det. Og filet fra Argentisnke eller Brasilianske okser har den beste kvaliteten.

De er helt klart mørere og har en fyldigere smak. Tror ikke det blir brukt noe mer medisin og kjemikalier i maten til dyrene i disse landene enn det blir brukt i norge.

ShitDiddelyDo
Skrevet

At "norsk kjøtt er best" er i hvert fall en løgn fra ende til annen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...