Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har vært hos legen og tatt en blodprøve (tatt iforbindelse med vanlig rutineundersølkelse). Jeg fikk så et brev om at det var påvist noe høy konsentrasjon av lever enzym i blodet, noe som kunne tyde på høy aktivitet, og fikk beskjed om å komme tilbake om noen uker for å ta ny blodprøve. Jeg var tilbake og fikk samme svar på også den blodprøven. Tredje gang jeg var tilbake hadde jeg passet på å ikke rørt alkohol/paracet o.l. på to uker men fortsatt var det høy verdi, og jeg fikk igjen samme beskjed om å komme tilbake senere. Det hørtes ikke ut på legen som om det kunne være noe alvorlig, men jeg har etterhvert blitt litt bekymret. Hva kan det det være som forårsaker høyt lever enzym i blodet. Jeg er måte holden med alkohol og bruker ingen medisiner (og svært skjelden paracet/ibux). Har heller ikke hatt kyssesyken eller vært i kontakt med noen som har hatt. Kan det være andre infeksjoner som forårsaker dette? kjæresten min har klaget over litt svie i underlivet. Vil f.eks. en klamydia infeksjon påvirke leverenzym innholdet i blodet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17309-lever-enzym-i-blodet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til egon

En chlamydiainfeksjon kan i sjeldne tilfeller utvikle seg til sykdom med leveraffeksjon

Da vil man dog være syk, ha feber og føle seg alment påvirket.

En lett til moderat forhøyet leverprøve kan være "normalt", men kan også skyldes bl.a. forbigående ikke merkbar virusinfeksjon. Av og til finner vi heller ikke årsaken.

Hvis du føler deg frisk er det etter min mening det viktigste. Dernest at legen din tar deg jevnlig til kontroll en periode for å finne ut at det kanskje er "normalt" hos deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17309-lever-enzym-i-blodet/#findComment-79142
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...