Gå til innhold

Nils Håvard Dahl


Minja

Anbefalte innlegg

Hei Nils Håvard Dahl

Jeg ville bare si at jeg synes du virker så hard, og lurte på om alle psykiatere tenker som deg når de får være på avstand. Empatien som en møter i behandlingssystemet, er den bare falsk? En maske dere bærer for å gi oss brukere en trygghet- og tillitsfølelse? Er dere fag og teori fokusert hele tiden, og at dere ikke viser dette til brukerne.

Jeg er hele tiden usikker på alle som skal "hjelpe" meg, og klarer ikke stole på de. Og du gjør meg enda mer usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dersom du tenker på mitt siste svar vedr å bli gravid like etter fødsel, kan jeg si følgende:

Når det gjelder å ta ansvar for barn en har satt til verden og sette deres behov foran egne lyster, er jeg nok relativt klar og direkte. Jeg tror ikke jeg er mer uempatisk enn andre personer. Spørsmålet er vel mer om det er barnet eller den voksne som oppnår mest empati hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tenker på mitt siste svar vedr å bli gravid like etter fødsel, kan jeg si følgende:

Når det gjelder å ta ansvar for barn en har satt til verden og sette deres behov foran egne lyster, er jeg nok relativt klar og direkte. Jeg tror ikke jeg er mer uempatisk enn andre personer. Spørsmålet er vel mer om det er barnet eller den voksne som oppnår mest empati hos meg.

Hei,

Du skriver: "Spørsmålet er vel mer om det er barnet eller den voksne som oppnår mest empati hos meg."

Behøver det være det ene eller det andre? Det er vel ingen konkurranse, eller motsetning?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tenker på mitt siste svar vedr å bli gravid like etter fødsel, kan jeg si følgende:

Når det gjelder å ta ansvar for barn en har satt til verden og sette deres behov foran egne lyster, er jeg nok relativt klar og direkte. Jeg tror ikke jeg er mer uempatisk enn andre personer. Spørsmålet er vel mer om det er barnet eller den voksne som oppnår mest empati hos meg.

Er HELT enig med svaret ditt, NHD.

men det går kanskje ann å vise mer empati i måten du bruker ord på?

Sånn mer generelt, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer psykologi og pedagogikk nå, men har ikke kommet langt nok til å vite så fryktelig mye. Men prøver å svare likevel selvom spm var rettet til NHD.

Det er selvfølgelig en viss professjonell distanse i terapi.

Terapauter hadde ikke taklet jobben sin om de skulle være fulle av medfølese i hver eneste av de mange pasientene og deres problemer.

Men det betyr ikke at man skal sitte bak en følelsesløs proffesjonel maske heller, det fungerer liksom ikke når man skal jobbe med noe som krever en viss innlevelse for å forstå pasienten sin. Det er ofte skille mellom gode og dårlige terapauter.

Nå synser jeg endel, men tror det også ligger litt i det jeg sier. Man kan ikke forvente seg kjærlighet av terapautene, men en viss grad av medfølelse tror jeg mange terapauter har, og trengs ikke tviles på.

(Men de er no forbaska opptatt at det er Ditt ansvar å fikse problemene dine selv, forstår jo det, men det får da være grenser noen ganger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Studerer psykologi og pedagogikk nå, men har ikke kommet langt nok til å vite så fryktelig mye. Men prøver å svare likevel selvom spm var rettet til NHD.

Det er selvfølgelig en viss professjonell distanse i terapi.

Terapauter hadde ikke taklet jobben sin om de skulle være fulle av medfølese i hver eneste av de mange pasientene og deres problemer.

Men det betyr ikke at man skal sitte bak en følelsesløs proffesjonel maske heller, det fungerer liksom ikke når man skal jobbe med noe som krever en viss innlevelse for å forstå pasienten sin. Det er ofte skille mellom gode og dårlige terapauter.

Nå synser jeg endel, men tror det også ligger litt i det jeg sier. Man kan ikke forvente seg kjærlighet av terapautene, men en viss grad av medfølelse tror jeg mange terapauter har, og trengs ikke tviles på.

(Men de er no forbaska opptatt at det er Ditt ansvar å fikse problemene dine selv, forstår jo det, men det får da være grenser noen ganger.)

Og alltid er det de smertefulle, tilsynelatende distanserte, kommentarene som virker helbredende. Selv om selvsagt masse empati og forståelse er mest behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tjohooo

Og alltid er det de smertefulle, tilsynelatende distanserte, kommentarene som virker helbredende. Selv om selvsagt masse empati og forståelse er mest behagelig.

noen ganger skulle det selvfølgelig stå :) skiftet setningsoppbygging midt i i farta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Studerer psykologi og pedagogikk nå, men har ikke kommet langt nok til å vite så fryktelig mye. Men prøver å svare likevel selvom spm var rettet til NHD.

Det er selvfølgelig en viss professjonell distanse i terapi.

Terapauter hadde ikke taklet jobben sin om de skulle være fulle av medfølese i hver eneste av de mange pasientene og deres problemer.

Men det betyr ikke at man skal sitte bak en følelsesløs proffesjonel maske heller, det fungerer liksom ikke når man skal jobbe med noe som krever en viss innlevelse for å forstå pasienten sin. Det er ofte skille mellom gode og dårlige terapauter.

Nå synser jeg endel, men tror det også ligger litt i det jeg sier. Man kan ikke forvente seg kjærlighet av terapautene, men en viss grad av medfølelse tror jeg mange terapauter har, og trengs ikke tviles på.

(Men de er no forbaska opptatt at det er Ditt ansvar å fikse problemene dine selv, forstår jo det, men det får da være grenser noen ganger.)

Forskning viser at den desidert mest virksomme faktoren i terapi er en god match mellom pasient og terapeut, og at pasienten opplever seg forstått og verdsatt. Disse resultatene gjelder på tvers av hvilken metode terapeutene benytter.

Men det betyr ikke at man skal jatte med pasienten eller ikke være realistisk og ærlig -- man verdsetter sjelden folk man forholder seg slik til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alltid er det de smertefulle, tilsynelatende distanserte, kommentarene som virker helbredende. Selv om selvsagt masse empati og forståelse er mest behagelig.

Det er vel ikke noe motsetningsforhold her tjohoo.

Man trenger faktisk både empati og forståelse for å gi de rette gode oppbyggende svar.

Empati og forståelse er ikke ensbetydende med dikke dikke....stakkars deg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alltid er det de smertefulle, tilsynelatende distanserte, kommentarene som virker helbredende. Selv om selvsagt masse empati og forståelse er mest behagelig.

Tja. Vet ikke om jeg er helt enig jeg. Selvfølgelig må behandleren få komme med sine svar, men jeg tror det ville hjulpet motivasjonen til motageren om det var litt forståelse i de også.

Man får litt mer respekt og lytter derfor bedre til slike råd.?

Forstår jo at muligheten til å svare på slike fora som dette er begrenset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe motsetningsforhold her tjohoo.

Man trenger faktisk både empati og forståelse for å gi de rette gode oppbyggende svar.

Empati og forståelse er ikke ensbetydende med dikke dikke....stakkars deg osv.

Presist og enkelt :) Akkurat det mente jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Det er vel ikke noe motsetningsforhold her tjohoo.

Man trenger faktisk både empati og forståelse for å gi de rette gode oppbyggende svar.

Empati og forståelse er ikke ensbetydende med dikke dikke....stakkars deg osv.

Ja, selvfølgelig.

Men den responsen som i en terapisituasjon kan OPPLEVES som distansert og kald (som ikke nødvendigvis er det), var det jeg siktet til. Det utelukker selvfølgelig ikke empati (det forutsetter jo empati).

Men det virker som om det er en del som går til psykolog kun for å få sympati og trøst, og det i seg selv er vel sjelden særlig effektivt alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tjohooo

Tja. Vet ikke om jeg er helt enig jeg. Selvfølgelig må behandleren få komme med sine svar, men jeg tror det ville hjulpet motivasjonen til motageren om det var litt forståelse i de også.

Man får litt mer respekt og lytter derfor bedre til slike råd.?

Forstår jo at muligheten til å svare på slike fora som dette er begrenset..

Ja, jeg tenkte på i en terapisituasjon. At en behandler er direkte og sier noe som oppleves ubehagelig og som om han/hun ikke forstår, trenger jo ikke å utelukke empati; det bare kjennes sånn ut der og da, men kan være absolutt det mest virkningsfulle på lang sikt, når tanken får begynne å spire.

Her inne: NHD er sikkert ikke ansatt for å gi empati og sympati, men for å komme med faglige uttalelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Når jeg en dag klikker håper jeg på en psykolog som NHD. En som ikke stikker noe under en stol og kaller en spade for en spade.

All denne koseklemmemumsingen og dakar liten-holdningen kan ikke være bra for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte på i en terapisituasjon. At en behandler er direkte og sier noe som oppleves ubehagelig og som om han/hun ikke forstår, trenger jo ikke å utelukke empati; det bare kjennes sånn ut der og da, men kan være absolutt det mest virkningsfulle på lang sikt, når tanken får begynne å spire.

Her inne: NHD er sikkert ikke ansatt for å gi empati og sympati, men for å komme med faglige uttalelser.

Nå svarer vi så samtidig at vi snakker litt om hverandre. Vel. Det du sa der er jeg enig i.

Det virker som du er enig med at respekt og forståelse fra behandlerens side er viktig også.

Som sagt, NHD har selvfølgelig begrensinger i hva han kan utrette over fora og må nok holde det på et rent og "enkelt" plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg en dag klikker håper jeg på en psykolog som NHD. En som ikke stikker noe under en stol og kaller en spade for en spade.

All denne koseklemmemumsingen og dakar liten-holdningen kan ikke være bra for noen.

Det finnes en mellomting.. Jeg er gla i fakta jeg også, men når man har psykiske problmer er det digg å føle at man blir sett..

Det holder ikke alltid med noen velvalgte informative setninger. Hvis det hjelper å være litt forståelsesfull (merk: "litt" ikke bompibjørn kjærlighet), noe som hjelper for mange om ikke deg, så bør jo det være endel av behandlingen/svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

Det som er så genialt når psykiateren er hard og konstruktiv, er at da snakker du selv etterhvert og oppfører deg konstruktivt i hans øyne, og får en reaksjonen fra han du vil ha og som er god å få, og da blir du BEDRE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det finnes en mellomting.. Jeg er gla i fakta jeg også, men når man har psykiske problmer er det digg å føle at man blir sett..

Det holder ikke alltid med noen velvalgte informative setninger. Hvis det hjelper å være litt forståelsesfull (merk: "litt" ikke bompibjørn kjærlighet), noe som hjelper for mange om ikke deg, så bør jo det være endel av behandlingen/svaret?

"Det holder ikke alltid med noen velvalgte informative setninger. Hvis det hjelper å være litt forståelsesfull (merk: "litt" ikke bompibjørn kjærlighet), noe som hjelper for mange om ikke deg, så bør jo det være endel av behandlingen/svaret?"

Enig, men jeg vil tro NHD i en behandligssituasjon velger ut mer enn "noen velvalgte informative setninger".

På dol blir det selvsagt annerledes. Skulle han gått i dybden her inne hadde han knapt rukket å svare på mer enn noen veldig få innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har prøvd

Det er som regel alltid de litt "krasse" kommentarene som fører til at en begynner å tenke over situasjonen etter timen. Man blir obs på sine negative sider og dette fører etterhvert til bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...