Gå til innhold

Kjønnsdiskriminering...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En greie jeg synes å observere både på DOL og i samfunnet generelt, er at det er langt igjen til en likestilling mellom kjønnene. Et par eksempler på hva jeg tenker på:

En kvinne har psykiske problemer, er grunnet dette tidvis utagerende og hennes privatøkonomi er totalt ute av kontroll.

En annen kvinne sitter fast i tidsklemma - er alt for mye på jobb, orker ikke å gjøre noe særlig når hun kommer hjem, og er konstant sliten.

I begge tilfeller vil kvinnen få masse sympati, støtte og forståelse for situasjonen.

Om menn er i tilsvarende situasjoner, vil han i første eksempel bli stemplet som en taper man bør holde seg unna, og i det andre eksemplet bli stemplet som et menneske som prioriterer jobben, og gir blanke faen i hjem og familie.

Er dette rettferdig - og ikke minst: Er det slik man ønsker det skal være?

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• Hawkwind

16

• flisa

3

• fyrlykt

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei,

Nei, det er jo nettopp mot slikt at feministene kjemper.

Det du nevner er jo eksempler på nettopp *mangel* på likestilling/feminisme.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Nei, det er jo nettopp mot slikt at feministene kjemper.

Det du nevner er jo eksempler på nettopp *mangel* på likestilling/feminisme.

Med vennlig hilsen

Litt rart da, at det er såpass mange som titulerer seg som feminister som er mest fremtredende i å opprettholde disse holdningene jeg stusser på her.

Kan man utfra det konkludere med at begrepet feminist misbrukes av (hovedsaklig) mange kvinner; og at disse burde finne et annet begrep å klassifisere sine meninger under?

Skrevet

Litt rart da, at det er såpass mange som titulerer seg som feminister som er mest fremtredende i å opprettholde disse holdningene jeg stusser på her.

Kan man utfra det konkludere med at begrepet feminist misbrukes av (hovedsaklig) mange kvinner; og at disse burde finne et annet begrep å klassifisere sine meninger under?

Hei,

Tja - de meningene/holdningene du nevner er jo nettopp "de tradisjonelle", så man kan jo påpeke at de som forfekter dem faktisk ikke er feministiske nok...

Problemet er jo nettopp *mangel* på likestilling, og ikke at "likestillingen har gått for langt". (Hvordan kan den "gå for langt"? Da er det jo ikke likestilling mer.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Tja - de meningene/holdningene du nevner er jo nettopp "de tradisjonelle", så man kan jo påpeke at de som forfekter dem faktisk ikke er feministiske nok...

Problemet er jo nettopp *mangel* på likestilling, og ikke at "likestillingen har gått for langt". (Hvordan kan den "gå for langt"? Da er det jo ikke likestilling mer.)

Med vennlig hilsen

Jeg har ihvertfall registrert at Likestillingsombudet ble historisk i 2004; når det ble behandlet flere saker hvor problemet har vært at det er menn har blitt kjønnsdiskriminert.

Så langt har jo mesteparten av likestillingsarbeidet omhandlet kvinners forhold - så det er jo positivt at folk etterhvert oppdager at det finnes en del situasjoner hvor også menn utsettes for kjønnsdiskriminering.

Men reell likestilling - det er stadig et -langsiktig- mål, er jeg redd.

Skrevet

Jeg har ihvertfall registrert at Likestillingsombudet ble historisk i 2004; når det ble behandlet flere saker hvor problemet har vært at det er menn har blitt kjønnsdiskriminert.

Så langt har jo mesteparten av likestillingsarbeidet omhandlet kvinners forhold - så det er jo positivt at folk etterhvert oppdager at det finnes en del situasjoner hvor også menn utsettes for kjønnsdiskriminering.

Men reell likestilling - det er stadig et -langsiktig- mål, er jeg redd.

Hei,

Jo, selvsagt finnes det områder hvor menn blir diskriminert. Det er jo nettopp pga diskrimineringen av begge kjønn at man kjemper for likestilling.

Det tragiske er at noen tilsynelatende tror at "nå er det for mye likestilling", og at det er derfor menn blir diskriminert. Det er selvsagt å snu situasjonen på hodet: diskriminering (uavhengig av hvilket kjønn det rammer) er jo nettopp et resultat av manglende likestilling.

Med vennlig hilsen

Skrevet

En kvinne som er utagerende får ikke masse sympati, ikke noen steder i samfunnet.

Kvinner er mye flinkere å prate sammen, være venninner og støtte hverandre. Det kan neppe kalles kjønnsdiskriminering, men en forskjell på kjønnene. En oppgave for kvinner som oppdrar menn, og for menn, å prøve å endre på dette. Det er ingen enkel oppgave, siden kjønnsforskjellene er så store.

En kvinne med psykiske problemer får ikke alltid støtte fra sine medsøstre, tvertimot er de ofte utrolig stygge og slemme. En mann kan de derimot pusle og stelle rundt.

En kvinne som er gift med en alkoholiker blir holdt lenger inn i det syke mønstret, netopp med medlidenhet og sympati. Mens en mann blir betraktet som svak, og blir dyttet ut av det mye fortere av omgivelsene. Menn er ikke omsorgspersoner i samme grad som kvinner, og det blir ikke forventet det samme av dem i slike situasjoner.

Hvem diskrimineres har kan ikke jeg svare på, dette er meget kompliserte situasjoner.

Skrevet

Du er mann skjønner jeg og leser og tolker med en manns øyne.

Skrevet

Begrepet feminist misbrukes av mange, både kvinner og menn.

Skrevet

En kvinne som er utagerende får ikke masse sympati, ikke noen steder i samfunnet.

Kvinner er mye flinkere å prate sammen, være venninner og støtte hverandre. Det kan neppe kalles kjønnsdiskriminering, men en forskjell på kjønnene. En oppgave for kvinner som oppdrar menn, og for menn, å prøve å endre på dette. Det er ingen enkel oppgave, siden kjønnsforskjellene er så store.

En kvinne med psykiske problemer får ikke alltid støtte fra sine medsøstre, tvertimot er de ofte utrolig stygge og slemme. En mann kan de derimot pusle og stelle rundt.

En kvinne som er gift med en alkoholiker blir holdt lenger inn i det syke mønstret, netopp med medlidenhet og sympati. Mens en mann blir betraktet som svak, og blir dyttet ut av det mye fortere av omgivelsene. Menn er ikke omsorgspersoner i samme grad som kvinner, og det blir ikke forventet det samme av dem i slike situasjoner.

Hvem diskrimineres har kan ikke jeg svare på, dette er meget kompliserte situasjoner.

Hei bebba,

Dette er generaliseringer, som er sanne for noen, og ikke for andre. Uansett er det du nevner nettopp et tegn på manglende likestilling.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei bebba,

Dette er generaliseringer, som er sanne for noen, og ikke for andre. Uansett er det du nevner nettopp et tegn på manglende likestilling.

Med vennlig hilsen

Nei dette jeg skrev er forskjell på kjønn, og det blir ingen likestilling før vi aksepterer det. Å si at det kun er personforskjeller er feil.

Skrevet

Hjelper det å forandre begreper?

Skrevet

Nei dette jeg skrev er forskjell på kjønn, og det blir ingen likestilling før vi aksepterer det. Å si at det kun er personforskjeller er feil.

Hei,

Ettersom det vitterlig ikke gjelder alle, og heller ikke er permanent (kjønnsrollene forandrer seg), så er det neppe snakk om gener, men om tilfeldig tillært oppførsel.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du er mann skjønner jeg og leser og tolker med en manns øyne.

Hvordan vil du som kvinne beskrive eksemplene da?

Skrevet

Hjelper det å forandre begreper?

Begreper vil nok alltid bli misbrukt.

Ottar kaller seg vel stadig feminister.

Arbeiderpartiet hevder vel stadig at de er sosialdemokratiske.

Skrevet

Hmmm...så det du sier er følgende:

Om en kvinne skriver inn på Forum her på DOL, forteller om hvor fælt hun har det, hvilke konsekvenser det har (hun mister kontrollen av og til - det hender hun slår mannen sin; hun bruker penger de ikke har) - så vil hun få akkurat samme respons på sitt innlegg som en mann ville fått om han hadde skrevet det samme?

Skrevet

Hmmm...så det du sier er følgende:

Om en kvinne skriver inn på Forum her på DOL, forteller om hvor fælt hun har det, hvilke konsekvenser det har (hun mister kontrollen av og til - det hender hun slår mannen sin; hun bruker penger de ikke har) - så vil hun få akkurat samme respons på sitt innlegg som en mann ville fått om han hadde skrevet det samme?

Nei jeg sier ikke at hun hadde fått samme respons, men at hun ikke hadde fått sympati hvis hun hadde slått mannen sin og brukt opp alle pengene. Akkurat i det tilfellet tror jeg ikke at noen får sympati her på Dol.

Skrevet

Hei,

Ettersom det vitterlig ikke gjelder alle, og heller ikke er permanent (kjønnsrollene forandrer seg), så er det neppe snakk om gener, men om tilfeldig tillært oppførsel.

Med vennlig hilsen

Det er snakk om genetisk forskjell på kjønn, og ikke tilfeldig tillært oppførsel. Biologisk er det stor forskjell på menn og kvinner, noe vi bl.a.ser for øynene på oss. At det er stor forskjell på hjernefunksjonene til menn og kvinner er vitenskapelig bevist, uten at jeg har tid til å lete etter det i øyeblikket.

Skrevet

For å gi deg mitt inntrykk:

Den store forskjellen, er at i begge tilfellene er det _kvinnen_ som ber om råd.

Enten kvinnen det gjelder, eller kvinnen som er gift/samboende med mannen det gjelder.

Da må rådene bli forskjellige også.

Skrevet

Begreper vil nok alltid bli misbrukt.

Ottar kaller seg vel stadig feminister.

Arbeiderpartiet hevder vel stadig at de er sosialdemokratiske.

Det er ikke misbruk av begreper, men heller at du personlig ville heller definert dem annerledes.

Jeg er sosialdemokrat, og derfor medlem av Ap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...