Gå til innhold

Kjønnsdiskriminering...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velferdssystemet er en sak, en annen sak er utviklingen man har hatt mellom fattige og rike - for den saks skyld mellom fattige og middelklassen.

Både den praktiske velferd og tilretteleggelsen av rammevilkår svikter.

Husker når kona slet som verst, og vi var en tur innom psyk på et av sykehusene her. Progresjonen i hennes sak ble målt ut fra hvilke mennesker i sykehusbyråkratiet man hadde greid å oppnå kontakt med for å sjekke hvilke muligheter de visste om...internt på sykehuset.

Vi ga opp etter en uke - men da grunnet at sykehuset gjennom å ikke lese pasientjournalen skapte daglige traumer for kona.

Dette har med velferdsstaten å gjøre. Jeg har måttet kjempe hardt for å få lov til å gå ut med reist hode i et system hvor alle viste bedre enn jeg hva jeg trengte og hva som var best. Det har med holdninger å gjøre.

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• Hawkwind

16

• flisa

3

• fyrlykt

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du skriver: "Nothing is as unequal as an equal treatment of unequals."

Det må være en av de mest misbrukte/malplasserte slagordene jeg vet om.

I den grad det kan relateres til en bestemt politikk, så må det vel nettopp beskrive "klassisk kapitalisme" - hvor alle liksom skal ha like muligheter.

Det er ihvertfall en total misforståelse hvis man tror at det ordtaket beskriver likestilling/menneskerettigheter.

Med vennlig hilsen

Du er så langt utpå viddene nå at jeg forstår deg ikke. Selvfølgelig skal du ikke behandle alle individer helt likt, og stille helt like krav. Hvorfor tror du at vi snakker om differensiering og tilpasset opplæring i skolen? Tror du virkelig at vi kan stille samme krav til kvinner om at de bærer tunge ting som menn? De kvinnene som har gjort det har slitt ut kroppen sin, og det er ikke å respektere dem. Hva med de svake i samfunnet som jeg jobber med dagen lang, skal jeg stille samme krav til dem og alle andre rundt meg?

Skrevet

Mulig du har rett i det.

Like diskriminerende det - og like galt.

Det er lenge vært mye større krav om at kvinner er 'rene' og 'uskyldige'. Se på reaksjonen da kronprinsen giftet seg med en alenemor. Det var ikke den lille, skjønne gutten som var et problem, men det at hun så åpenbart ikke var jomfru.

Skrevet

Dette har med velferdsstaten å gjøre. Jeg har måttet kjempe hardt for å få lov til å gå ut med reist hode i et system hvor alle viste bedre enn jeg hva jeg trengte og hva som var best. Det har med holdninger å gjøre.

*nikker*

Skrevet

Det er lenge vært mye større krav om at kvinner er 'rene' og 'uskyldige'. Se på reaksjonen da kronprinsen giftet seg med en alenemor. Det var ikke den lille, skjønne gutten som var et problem, men det at hun så åpenbart ikke var jomfru.

Hmmm...hørte via folk i omgangskretsen min fra den gang da (nær Sørlandet) at dama in sin tid hadde hatt kallenavnet Sørlandsporten.

Men ja, det er et av aspektene ved kjønnsdiskriminering som ser ut til å være vanskeligst å gjøre noe med: Fordømmelsen ved såkalt promiskuøs seksuell adferd.

For egen del så har jeg forøvrig aldri erfart at menn som har vært mine bekjente har fordømt noen grunnet seksuell adferd.

Kvinner derimot....huff...de har vært svært aktive i sin fordømmelse av andre kvinner med mye seksuell erfaring med flere menn.

Men om min omgangskrets er representativ på slike holdninger vites ikke.

Skrevet

*nikker*

Og da er vi kommet frem til alle ubeviste holdninger som vi har med oss over alt. Det er ikke bare de slemme på den ene siden, og de gode på den andre. Utdannelse, eller økte kunnskaper/bevissthet er det viktigste.

Skrevet

Hmmm...hørte via folk i omgangskretsen min fra den gang da (nær Sørlandet) at dama in sin tid hadde hatt kallenavnet Sørlandsporten.

Men ja, det er et av aspektene ved kjønnsdiskriminering som ser ut til å være vanskeligst å gjøre noe med: Fordømmelsen ved såkalt promiskuøs seksuell adferd.

For egen del så har jeg forøvrig aldri erfart at menn som har vært mine bekjente har fordømt noen grunnet seksuell adferd.

Kvinner derimot....huff...de har vært svært aktive i sin fordømmelse av andre kvinner med mye seksuell erfaring med flere menn.

Men om min omgangskrets er representativ på slike holdninger vites ikke.

Ikke vet jeg hva kronprinsessen har vært kalt før, og bryr meg egentlig mest om hvordan hun klarer seg nå. Må si at jeg i sin tid var mer engstelig over hvordan hun personlig ville takle den enorme fokuseringen. Synes egentlig at det er en fordel at hun er et vanlig menneske som har levd blant de andre vanlige. Hun viser også så langt en interesse for mellomenneskelige ting, som hadde kanskje vært vanskeligere hvis hun hadde vært født med en sølvskje i munnen.

Personlig er jeg prinsipelt imot monarki, og vil ha demokratil.

Skrevet

Du er så langt utpå viddene nå at jeg forstår deg ikke. Selvfølgelig skal du ikke behandle alle individer helt likt, og stille helt like krav. Hvorfor tror du at vi snakker om differensiering og tilpasset opplæring i skolen? Tror du virkelig at vi kan stille samme krav til kvinner om at de bærer tunge ting som menn? De kvinnene som har gjort det har slitt ut kroppen sin, og det er ikke å respektere dem. Hva med de svake i samfunnet som jeg jobber med dagen lang, skal jeg stille samme krav til dem og alle andre rundt meg?

Nei, men det er jo heller ingen (ihvertfall ikke de av oss som forfekter likestilling) som sier at alle skal behandles likt, uansett bakgrunn.

Det "slagordet" er noe den ekstreme høyresiden har funnet på, og tillagt andre - altså, men høyst bevisst "misforståelse" for å sverte folk som vil ha likestilling.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei, men det er jo heller ingen (ihvertfall ikke de av oss som forfekter likestilling) som sier at alle skal behandles likt, uansett bakgrunn.

Det "slagordet" er noe den ekstreme høyresiden har funnet på, og tillagt andre - altså, men høyst bevisst "misforståelse" for å sverte folk som vil ha likestilling.

Med vennlig hilsen

Nei Sør det har ikke noe med ekstrem høyreside å gjøre. Det har med bevisstgjøring å gjøre at vi må respektere alle uten å forvente det samme av dem. Jeg kan forvente det samme av alle mine elever, og derfor er nothing as unequal as an equal treatment of unequals. Å regne med at en skildpadde og en antilope løper like fort er an equal treatment of unequals og ganske urettferdig.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Beklager det skulle selvsagt stå at jeg ikke kunne forvente det samme av alle mine elever.

Skrevet

Nei Sør det har ikke noe med ekstrem høyreside å gjøre. Det har med bevisstgjøring å gjøre at vi må respektere alle uten å forvente det samme av dem. Jeg kan forvente det samme av alle mine elever, og derfor er nothing as unequal as an equal treatment of unequals. Å regne med at en skildpadde og en antilope løper like fort er an equal treatment of unequals og ganske urettferdig.

Jo, men det er da vel ingen som forventer det heller, bebba?

Enhets-skolen er IKKE at man forventer det samme fra alle; tvertimot handler det om å hjelpe hvert individ så mye som de trenger for å kunne følge med, og være sammen med sine jevnaldrede.

===

"Equal treatment of unequals" er nettopp når man ikke tilrettelegger for hver elev, men sier at "det bare er synd på dem som ikke kan følge med".

Det "norske systemet" er nettopp alt annet enn "equal treatment of unequals".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jo, men det er da vel ingen som forventer det heller, bebba?

Enhets-skolen er IKKE at man forventer det samme fra alle; tvertimot handler det om å hjelpe hvert individ så mye som de trenger for å kunne følge med, og være sammen med sine jevnaldrede.

===

"Equal treatment of unequals" er nettopp når man ikke tilrettelegger for hver elev, men sier at "det bare er synd på dem som ikke kan følge med".

Det "norske systemet" er nettopp alt annet enn "equal treatment of unequals".

Med vennlig hilsen

Jeg skrev nothing is as unequal as an equal treatment of unequals. Det gjelder i alle sammenhenger.

Skrevet

Jeg skrev nothing is as unequal as an equal treatment of unequals. Det gjelder i alle sammenhenger.

Jeg vet det, men ordtaket blir brukt (feilaktig) mot både likestilling mellom menn og kvinner, og som et argument mot det norske skolevesenet.

Hvis det ordtaket overhodet skulle brukes til noe, så er det vel som et argument mot kapitalisme.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg vet det, men ordtaket blir brukt (feilaktig) mot både likestilling mellom menn og kvinner, og som et argument mot det norske skolevesenet.

Hvis det ordtaket overhodet skulle brukes til noe, så er det vel som et argument mot kapitalisme.

Med vennlig hilsen

Det blir ikke brukt som argument mot noe annet enn å behandle alle likt.

Skrevet

Det blir ikke brukt som argument mot noe annet enn å behandle alle likt.

Hei,

Greit, men hvem er det som har forfektet at man skal "behandle alle likt", uten å ta individuelle hensyn?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Greit, men hvem er det som har forfektet at man skal "behandle alle likt", uten å ta individuelle hensyn?

Med vennlig hilsen

Vet du hva Sør jeg tror du misforsto meg da jeg skrev dette først, og så er vi egentlig enige:)

Skrevet

Vet du hva Sør jeg tror du misforsto meg da jeg skrev dette først, og så er vi egentlig enige:)

Det er ikke usannsynlig! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ikke vet jeg hva kronprinsessen har vært kalt før, og bryr meg egentlig mest om hvordan hun klarer seg nå. Må si at jeg i sin tid var mer engstelig over hvordan hun personlig ville takle den enorme fokuseringen. Synes egentlig at det er en fordel at hun er et vanlig menneske som har levd blant de andre vanlige. Hun viser også så langt en interesse for mellomenneskelige ting, som hadde kanskje vært vanskeligere hvis hun hadde vært født med en sølvskje i munnen.

Personlig er jeg prinsipelt imot monarki, og vil ha demokratil.

Vil du ha demokrati? _ bor du hen da? Trodde du bodde i Norge jeg!

Skrevet

Vil du ha demokrati? _ bor du hen da? Trodde du bodde i Norge jeg!

Beklager jeg mente republikk med president:)

Skrevet

Dette stemmer uansett hvem som ber om råd, selv om de fleste gir mest sympati til den som spør.

Det gjelder også på svært mange andre områder.

En mann som vurderer å gå fra en kvinne fordi hun er blitt overvektig kalles overfladisk og drittsekk. Ikke nok med at hun sliter med vekten men så er han så råtten i tillegg. Er derimot omvendt viser alle kvinnene forståelse. For da må jo mannen være lat og de skjønner jo godt at hun ikke tenner på han lenger.

Lista over kvinnelig dobbeltmoral er lang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...