Gå til innhold

kan AD ha mindre effekt ved kroniske smerter?


Gjest Arosa

Anbefalte innlegg

lider av sterke kroniske smerter. Sliter også med depresjoner. Synes å ha lest et sted at AD kan ha mindre effekt ved kroniske smerter.

er dette tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest også kronisk syk

Det skulle ikke forundre meg om AD har mindre effekt ved kroniske smerter. Jeg sliter selv med kroniske smerter og har prøvd mange forskjellige AD preparater mot depresjon som jeg også sliter med uten at jeg har funnet noe AD som virker på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg for lite opplysninger om til at jeg kan uttale meg sikkert rundt, men det jeg vet er at mange med kroniske smerter har fått hjelp av AD.AD kan virke smertelindrende for veldig mange mennesker på grunn av "ting i hjernen" som jeg ikke har greie på i det hele tatt.(kjemi,biokjemi eller hva det nå enn kalles har aldri vært min sterkeste side) Når jeg slutter på AD, er det første jeg merker at smerter i kroppen blir verre.

Det er mulig det finnes mennesker hvor AD virker dårligere på grunn av kroniske smerter, men jeg tror det motsatte absolutt er mer vanlig. I hvertfall på SSRI, som er det jeg har diskutert mest med min psykiater.

Kanskje NHD kan komme inn her med noe fornuftig.

vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hos enkelte må en kunne anta at smarten er en "depresjonsvedlikeholder". Dvs at en ikke helt kan bli kvitt depresjonen uten at en blir kvitt smerten.

Det er holdepunkter for at SNRIer er bedre mot kombinasjonen depresjon og smerte enn SSRIer.

Derfor anbefaler jeg at du prøver Efexor depot eller det nye cymbalta som kommer i løpet av det første halve året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk selv på efexor før, og det første jeg merket var at den var smertelindrende.Senere hjalp den på depresjon og angst( Men akkurat i mitt tilfelle har jeg hatt bedre effekt med cipralex som er et SSRI) På grunn av bivirkninger sluttet jeg med Efexor.Jeg har kroniske smerter også, så hvis du ikke har prøvd denne, kan det være verdt et forsøk.Denne medisinen har mange bivirkninger i startfasen hos mange, så det kan lønne seg å trappe opp veldig forsiktig. Nå har du kanskje allerede prøvd den, siden du skriver at du har prøvd en del.Det er verken godt å ha depresjoner eller kroniske smerter, og det vil jo alltid også være en sammenheng.

VH bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...