Gå til innhold

Redd for nærhet


Gjest sosial fobi?

Anbefalte innlegg

Gjest sosial fobi?

Er dette en form for sosial fobi. Tør ikke gå inn i parforhold fordi jeg er redd for å miste meg selv- bli selvutslettende. Unngår i det hele tatt folk fordi jeg føler at jeg må innordne meg dem for å bli likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Sosial fobi dreier seg mer om en frykt for ikke å bli likt, enn en frykt for å miste seg selv.

Du beskriver mer en følelse som kan ha med manglende egostyrke (~identitetsfølelse) å gjøre. Dette

gjør seg særlig gjeldene ved borderline- og schizoide tilstander (slik dette forstås i psykoanalysen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er definitivt ikke sosial fobi.

Hva er det da? Og særlig hva kan gjøres?

Opplever det selv på samme måten, i forhold til familie og venner, og også i forhold til behandlere. Noen kjæreste tør jeg ikke engang tenke på, da ville jeg vel ikke ha den minste anelse om hvem jeg er. Hva kan jeg gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sosial fobi?

Nei, dette er definitivt ikke sosial fobi.

Jeg fikk en gang en paranoid personlighetsforstyrrelse, men føler vel at ikke den er helt dekkende? Hva feiler det meg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det da? Og særlig hva kan gjøres?

Opplever det selv på samme måten, i forhold til familie og venner, og også i forhold til behandlere. Noen kjæreste tør jeg ikke engang tenke på, da ville jeg vel ikke ha den minste anelse om hvem jeg er. Hva kan jeg gjøre med det?

Hei,

sliter en del med det selv (slik jeg forstår det du skriver), hva det kalles vet jeg ikke, men det spiller kansje egentlig ikke så stor rolle heller. Jeg tror det har en del med grensesetting å gjøre, en kan føle at når en først har blitt "nær" en person så er en liksom forpliktet til å fortsette å være det. Kansje det hjelper å tenke på at det ikke er noen forpliktelser, det er den personen som har tatt konktakt som har valgt å dele noe med deg, så er det helt opp til deg om du vil gjengjelde eller ikke.

Leste i en bok at intimeitet er noe som oppstår hos et menneske ikke imellom to mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sosial fobi?

Hei,

sliter en del med det selv (slik jeg forstår det du skriver), hva det kalles vet jeg ikke, men det spiller kansje egentlig ikke så stor rolle heller. Jeg tror det har en del med grensesetting å gjøre, en kan føle at når en først har blitt "nær" en person så er en liksom forpliktet til å fortsette å være det. Kansje det hjelper å tenke på at det ikke er noen forpliktelser, det er den personen som har tatt konktakt som har valgt å dele noe med deg, så er det helt opp til deg om du vil gjengjelde eller ikke.

Leste i en bok at intimeitet er noe som oppstår hos et menneske ikke imellom to mennesker.

Ja, det var interessant lesning. Har lett følt en forpliktelse overfor folk, at jeg bør like dem. Har derfor ikke turt å sette grenser for meg selv. Har vært så opptatt av hva andre vil med meg og at de skal like meg og ikke forlate meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...