Gå til innhold

Ang. NDH's svar på "Er krisehjelp egentlig bra?"


sarra

Anbefalte innlegg

NDH skrev endel om krisehjelp som jeg reagerer kraftig på!

- Ikke dokumentert effektivt.

-Skal være frivillig.

-Det skal konsentreres om de som fra før har hatt psykiske vansker.

-Dette er noe vi gjør fordi befolkningen krever/forventer det av oss.

-Fordi jeg fortjener det.

Før jeg selv opplevde krise etter en traumatisk hendelse visste jeg ikke hva krisepsykiatri var, ikke hadde jeg noensinne trodd at jeg skulle komme til å ha noe med psykologer å gjøre heller. Derfor hadde jeg ingen forventninger. Men nå sitter jeg med den oppfatningen av at krisehjelp er enormt viktig for oss som trenger det. Jeg har kontakt med veldig mange andre som også har opplevd en krise, og de deler min oppfatning.

Det skremmer meg at du tilsynelatende vet så lite om dette temaet og allikevel svarer så kontant. Jeg har lurt på hvorfor krisehjelpen ofte er så dårlig her i landet, og hvorfor det kan være så utrolig vanskelig å få den hjelpen man så sårt trenger. Men det er klart, hvis vedkommende som skal gi denne hjelpen deler dine meninger, da sier det seg selv.

Du sier det ikke er noen dokumentert effekt. Den undersøkelsen vil jeg gjerne se. Hva med å prøve å dokumentere effekten av fraværende krisehjelp?! Det er garantert en mye større ressurssluker enn øyeblikkelig krisehjelp. Jeg er ingen fagperson, men sunn fornuft sier meg at det må være mye bedre å ta det onde ved roten i stedet for å vente til det vokser folk over hodet?

Du sier at det skal være frivillig. Selvfølgelig skal det det, men hva betyr egentlig det? Mange som er i dyp akutt krise har ikke evne til å avgjøre hva de selv trenger. Og det er IKKE lett å ta opp telefonen for å be om hjelp. Det klarer man rett og slett ikke når man går rundt i "koma" og ikke engang vet om det er morgen eller kveld!

Du sier det skal kosentreres om de som fra før har hatt psykiske vansker. Her må jeg nesten gratulere deg litt! Hva tror du mange av de som opplever kriser får? Kan det være psykiske vansker tro? Så mens du hjelper de som har problemer fra før, så kan resten vente til de virkelig "tipper"!

"Fordi jeg fortjener det"! Ja, det er nok grunnlaget for at vi ønsker krisehjelp! Glem selvmordstanker, sosiale problemer, søvnproblemer og en masse uhåndterlige følelser!

Jeg vet det er mye tvil der ute om krisehjelp. Men snakk med noen fra den gang dette ikke fantes. Snakk med de som har problemer 20, 30 og 40 år etter sin krise! Spør om ikke de gjerne skulle hatt hjelp i sin tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke NHD er mot krisehjelp som sådant.

Og det er selvsagt et gode vi burde få.

Men han mener vel at det ofte er en litt skjeiv ressursfordeling. de med en akutt krise skriker gjerne høyere og får mer oppmerksomhet og sympati enn de som sliter over mye lengre tid. Alle burde fått den hjelpen de trenger - men ressursene må fordeles, så kynisk som det nå enn høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke NHD er mot krisehjelp som sådant.

Og det er selvsagt et gode vi burde få.

Men han mener vel at det ofte er en litt skjeiv ressursfordeling. de med en akutt krise skriker gjerne høyere og får mer oppmerksomhet og sympati enn de som sliter over mye lengre tid. Alle burde fått den hjelpen de trenger - men ressursene må fordeles, så kynisk som det nå enn høres ut.

Til NDH: Jeg anser IKKE en akuttime for krisehjelp. Du kan jo gå inn på sider du selv har anbefalt her tidligere og se hva Atle Dyregrov skriver om emnet. Det er for enkelt å tro at en times konsultasjon skal ha noen som helst virkning på mennesker som er i dyp krise. Det er vel heller en kime til irritasjon.

Jeg mener ikke at de som har vært psykisk syke over tid skal vike for de med akutte behov, i dagens Norge burde det være plass til begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Til NDH: Jeg anser IKKE en akuttime for krisehjelp. Du kan jo gå inn på sider du selv har anbefalt her tidligere og se hva Atle Dyregrov skriver om emnet. Det er for enkelt å tro at en times konsultasjon skal ha noen som helst virkning på mennesker som er i dyp krise. Det er vel heller en kime til irritasjon.

Jeg mener ikke at de som har vært psykisk syke over tid skal vike for de med akutte behov, i dagens Norge burde det være plass til begge to!

Ok.

Det er fint at du har fått god hjelp.

Jeg unner deg det. Selvsagt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror nok at NHD sitt svar er litt preget av nyhetsbildet.Ofte er det slik at ofrene etter store ulykker (eller nestenulykker) som har fått mediedekning får krisehjelp, mens pårørende til de som dør alene og under andre omstendigheter kanskje ikke blir tilbudt noe. Og det blir helt feil.

sexmisbrukte barn kan vente opp til 100 dager på behandling, men om de hadde vært innvolvert i en annen ulykke hadde fått krisehjelp på stedet.

Det er vel denne politikken som NHD vil til livs. At det skal være rettferdighet for folk. Og at ressursene skal brukes mest mulig hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...