noami Skrevet 6. februar 2005 Skrevet 6. februar 2005 Noen som vet hvorfor komfyren vår (som forøvrig er gammel og ble kjøpt brukt i sin tid) alltid får ovnen sin ødelagt ved strømbrudd? Har det noe med spenning å gjøre, dårlig festede ledninger eller? I løpet av de snart 7 årene jeg har hatt den har den vært utsatt for div. strømbrudd 5-6 ganger og sannsynligvis kortslutning (alle platene + ovnen var i full gang) to ganger, hver gang må jeg vente i mellom en og to og halv uker før den plutselig virker igjen.....ovnen altså, pluss en stekeplate....tre av fire stekeplater funker som normalt ellers... Den er nok mer enn moden for skraphaugen og jeg forsøker å finne en ny komfyr (brukt, har ikke råd til helt ny ), men...vil gjerne vite hva det er som egentlig skjer, for som sagt..ovnen virker plutselig igjen etter et par dager da....sist tok det 2 1/2 uker.....helt uten at vi gjør noe som helst.... Kanskje noen til og med vet hva vi selv kan gjøre for å få den til å funke uten å måtte vente og håpe..? 0 Siter
IngenLurerDenneGutten Skrevet 6. februar 2005 Skrevet 6. februar 2005 For å finne feilen må man være til stede - samt at feilen også er der _da_. Mest sannsynlig er det at det er dårlig kontakt både her og der på en gammel komfyr. Et strømbrudd kan være "opprippet" med en del fra og til, før det blir mørkt. På steder der det er dårlige kontaktflater utvikkler det seg lysbue, og kullstift - og den vil da ikke fungere på ei stund. Og da den har vært brukt før kjenner du ikke til hva den har opplevd underveis. Den kan ha stått lagret fuktig, til og med ute. 0 Siter
noami Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Skrevet 7. februar 2005 IngenLurerDenneGutten skrev (På 6.2.2005 den 15.53): For å finne feilen må man være til stede - samt at feilen også er der _da_. Mest sannsynlig er det at det er dårlig kontakt både her og der på en gammel komfyr. Et strømbrudd kan være "opprippet" med en del fra og til, før det blir mørkt. På steder der det er dårlige kontaktflater utvikkler det seg lysbue, og kullstift - og den vil da ikke fungere på ei stund. Og da den har vært brukt før kjenner du ikke til hva den har opplevd underveis. Den kan ha stått lagret fuktig, til og med ute. Det høres logisk ut med kontaktflaten og kullstift ja (om jeg forstår det riktig). Jaja. Har bestemt meg for at nå er jeg lei av den gamle komfyren og vil ha ny...eller...en annen komfyr som virker iallefall 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.