Gå til innhold

Jeg vil ha vin i matbutikkene

Anbefalte innlegg

den opprinnelige m&m
Skrevet

Er helt enig med deg, vin er ikke farlig. Og hvorfor skulle det være så mye farligere å kjøpe 12% alkohol enn 5%? Det er da bare å kjøpe mere mengder øl, og da blir det like farlig eller farligere. De fleste kan godt drikker flere 'halvlitre', men jeg vet ikke om mange som drikker flere liter vin.

Med den logikken, hvorfor skulle vi ikke kunne kjøpe 96% spit på Rimi?

Hvorfor nøye seg med 7% ?

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

4

• Moraki

4

• MsSophie

4

• Goliath

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Med den logikken, hvorfor skulle vi ikke kunne kjøpe 96% spit på Rimi?

Hvorfor nøye seg med 7% ?

Kjøp gjerne 96% sprit, men da vil jeg også gjerne med samme logikk kunne kjøpe flymaskiner der.

Skrevet

Jeg vil også ha vin i matbutikkene. Det hadde vært så mye greiere.

Skrevet

Jeg vil også ha vin i matbutikkene. Det hadde vært så mye greiere.

Vin hører med til god mat......

Skrevet

Nei statistikk vet jeg ikke, men har aldri hørt om noen som har kjøpt hjemmebrent i Frankrike.

Men uansett så er det påvist mye høyere tall mht skadevirkninger/død/sosialeproblemer etc. i de land som fører en mer liberalpolitikk, det nytter det ikke å unnslå.

Og siden du til stadighet selv proklamerer din partitilhørighet her på Dol, må jeg si jeg blir en smule overrasket når du nå sitter å forfekter det jeg anser som ren og skjær populistiks Frp-politikk.

Skrevet

Men uansett så er det påvist mye høyere tall mht skadevirkninger/død/sosialeproblemer etc. i de land som fører en mer liberalpolitikk, det nytter det ikke å unnslå.

Og siden du til stadighet selv proklamerer din partitilhørighet her på Dol, må jeg si jeg blir en smule overrasket når du nå sitter å forfekter det jeg anser som ren og skjær populistiks Frp-politikk.

Til stadighet er merkelig påstand, når jeg tror jeg gjorde det for første gang i dag. Ellers så forstår jeg ikke at jeg må være enig med et parti i alle saker, og vil tro at det er ganske delte meninger om denne saken i de fleste partier.

Skrevet

Jeg vil også. Jeg er overhodet ikke enig med politikken til partiene som sier ja til vin i butikken, men akkurat dette er jeg enig i.

Det kan da vel ikke være så veldig mye farligere med vin enn rusbrus. Vet at det er mye mer alkohol i vin, men det er ikke mange som klarer å "bøtte nedpå" med vin heller da.

Unntatt i russetiden hvor jeg tok en "svart katte" (kan ikke tysk) på 2 min og 18 sekunder. Det var ikke lurt, fikk megavondt i magen, ble full og drakk ikke hvitvin på 15 år.

De må gjerne ha vin i butikkene, men jeg håper ikke de legger ned polet for det!! Når jeg er i utlandet strever jeg vettet av meg for å finne _god_ vin, stort sett er det bare sotlevann de selger. Går jeg på polet kan jeg stort sett velge vin med bind for øynene og få god vin.

I alle fall her i Stavanger er polet så tilgjengelig at jeg ikke helt ser behovet for vin i dagligvarebutikken, men jeg hadde kanskje sett litt annerledes på det om jeg bodde laaangt fra nærmeste pol ;-)

Beste hilsen fra

Skrevet

De må gjerne ha vin i butikkene, men jeg håper ikke de legger ned polet for det!! Når jeg er i utlandet strever jeg vettet av meg for å finne _god_ vin, stort sett er det bare sotlevann de selger. Går jeg på polet kan jeg stort sett velge vin med bind for øynene og få god vin.

I alle fall her i Stavanger er polet så tilgjengelig at jeg ikke helt ser behovet for vin i dagligvarebutikken, men jeg hadde kanskje sett litt annerledes på det om jeg bodde laaangt fra nærmeste pol ;-)

Beste hilsen fra

Jeg er enig med deg i at polet bør fortsette, og at dit kan man gå for å kjøpe spesielle viner og få eksperthjelp. Men det irriterer meg å ikke kunne kjøpe vin til middagen når jeg handler inn på lik linje med øl. Synes det er deilig i Danmark å bare kunne ta med seg en flaske fra hyllen.

fei1365380229
Skrevet

Beste hilsen fra

Jeg er også enig med deg i at litt eksperthjelp er greit å få. Hvis vi får vin i butikken og alle de fine, gode vinene forsvinner så er jeg mot :o). Ikke det at jeg kjøper så dyre viner, men det er litt fint å ha litt å velge mellom.

Her jeg bor er det ganske pes å få kommet seg på polet, først og fremst må man igjennom en bomring og så er det midt i byen i et grusomt handlesenter. Litt flere pol hadde kanskje vært tingen.

Skrevet

Det er et godt spørsmål.

Og de svar jeg har lest/hørt om dette spørsmålet tidligere, så har ingen av dem vært annet enn dårlige og vikarierende argumenter fra enten avholdsbevegelsen (som egentlig ønsker alt med alkohol på polet) eller de som er redde for vinmonopolets fremtid.

Selvfølgelig burde vin finnes i matbutikker på lik linje med øl (og rusbrus).

Skulle man eventuelt gjort noe for å møte motstanderne av vinsalget i matbutikker, så måtte det vært å bytte rusbrusen mot vin....

Skrevet

Det er et godt spørsmål.

Og de svar jeg har lest/hørt om dette spørsmålet tidligere, så har ingen av dem vært annet enn dårlige og vikarierende argumenter fra enten avholdsbevegelsen (som egentlig ønsker alt med alkohol på polet) eller de som er redde for vinmonopolets fremtid.

Selvfølgelig burde vin finnes i matbutikker på lik linje med øl (og rusbrus).

Skulle man eventuelt gjort noe for å møte motstanderne av vinsalget i matbutikker, så måtte det vært å bytte rusbrusen mot vin....

Rusbrusen er ....æsj.......for min del så derfor kan den gjerne byttes ut. Vin er utvilsomt mye sunnere.

Skrevet

Rusbrusen er ....æsj.......for min del så derfor kan den gjerne byttes ut. Vin er utvilsomt mye sunnere.

Jeg synes noe av rusbrusen smaker godt, men det er jo egentlig en drink - og passer i hvert fall ikke til mat.

Få vinen inn i matbutikkene, så slipper vi å stå i kø på polet for å kunne lage et "fullverdig" måltid!

:-)

Skrevet

Jeg synes noe av rusbrusen smaker godt, men det er jo egentlig en drink - og passer i hvert fall ikke til mat.

Få vinen inn i matbutikkene, så slipper vi å stå i kø på polet for å kunne lage et "fullverdig" måltid!

:-)

Vi må bevise først hvor sunt det er å drikke vin, da vil nok alle ha det i matbutikkene:)

fei1365380229
Skrevet

Vi må bevise først hvor sunt det er å drikke vin, da vil nok alle ha det i matbutikkene:)

I Danmark står det jo reklameplakater over vinhyllene med at vin er godt for hjertet :o) Er ikke det bevis godt nok kanskje?

Skrevet

Nå har det jo vært skrevet mye de siste år om hvor sunt det er med et glass vin eller to hver dag, så det burde vel de fleste ha fått med seg?

Det er jo begrenset hvor mye som både er godt OG sunt - så det skulle vært en selvfølge at dette var å få kjøpt i en hvilken som helst matbutikk:-)

Skrevet

I Danmark står det jo reklameplakater over vinhyllene med at vin er godt for hjertet :o) Er ikke det bevis godt nok kanskje?

Jo for danskene:). Jeg har bodd i Danmark og vet hvor forskjellige de er fra nordmenn.

Skrevet

Jo for danskene:). Jeg har bodd i Danmark og vet hvor forskjellige de er fra nordmenn.

Er det ikke deilig i Danmark?

Jeg falt fullstendig for Danmark og dansker da vi var der på ferie ifjor. Så dit må vi tilbake.

Det er så gjestfritt, velkomment, god stemning og livsnytergodt der!

:)

Skrevet

Er det ikke deilig i Danmark?

Jeg falt fullstendig for Danmark og dansker da vi var der på ferie ifjor. Så dit må vi tilbake.

Det er så gjestfritt, velkomment, god stemning og livsnytergodt der!

Jo det er dejlig i Danmark. Det er så lenge siden jeg bodde der at jeg husker nesten ikke lenger, men det er fantastisk å reise dit og oppleve den europeiske fastlandsstemningen som mangler her i Norge.

Skrevet

Jeg er også enig med deg i at litt eksperthjelp er greit å få. Hvis vi får vin i butikken og alle de fine, gode vinene forsvinner så er jeg mot :o). Ikke det at jeg kjøper så dyre viner, men det er litt fint å ha litt å velge mellom.

Her jeg bor er det ganske pes å få kommet seg på polet, først og fremst må man igjennom en bomring og så er det midt i byen i et grusomt handlesenter. Litt flere pol hadde kanskje vært tingen.

Flere pol er definitivt tingen. Selv har jeg polet som nærmeste nabo til arbeidsplassen, så enklere kan det ikke bli ;-)

En eller anne sa til meg at polet i Norge selger god vin billigere enn det man får til i dagligvarebutikker fordi de kjøper inn så store partier (nei, jeg forstår ikke hvorfor ikke butikker kan gjøre det samme...). Uansett, på polet får man mye god vin, mens jeg har hatt ekstreme mengder feilkjøp i daglivarebutikker i utlandet.

Beste hilsen fra

Skrevet

Flere pol er definitivt tingen. Selv har jeg polet som nærmeste nabo til arbeidsplassen, så enklere kan det ikke bli ;-)

En eller anne sa til meg at polet i Norge selger god vin billigere enn det man får til i dagligvarebutikker fordi de kjøper inn så store partier (nei, jeg forstår ikke hvorfor ikke butikker kan gjøre det samme...). Uansett, på polet får man mye god vin, mens jeg har hatt ekstreme mengder feilkjøp i daglivarebutikker i utlandet.

Beste hilsen fra

"Selv har jeg polet som nærmeste nabo til arbeidsplassen, så enklere kan det ikke bli ;-)"

Kvadrat eller Kilden? Kanskje jeg har sett deg.?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...