Gå til innhold

Koffein trigger angstsymptomer?


Villain

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg har registert at jeg etter inntak av koffeinholdig drikke har fått reaksjoner som oppleves ganske ubehagelige. Konstant uro og vondt i magen lik ved nervøsitet, er noen stikkord. I tillegg blir ofte den negative følelsen knyttet til andre ting som betyr mye for meg der og da, f.eks. forhold jeg er i eller liknende, slik at jeg går med konstante negative tanker rundt dette.Denne uroen og konstante negative tankemønsteret kan fort vare en uke eller lenger. Deretter kommer gjerne en periode hvor jeg irriterer meg over hvor unødvendig dette egentlig var, og om jeg egentlig er tilbake i like bra modus som før episoden.Selvsagt forsøker jeg å holde meg unna koffeinholdig drikke så langt det er mulig, men av og til får jeg det i meg uforvarende gjennom kakao etc. I tillegg hender det at de samme reaksjonene trigges av ikke-fysiologiske stimuli. (Noen få konkrete tilfeller, men har ikke tenkt å ta det opp her.) Da varer de gjerne bare noen dager.Det jeg egentlig lurer på er: Er det virkelig slik at koffein kan utløse slike reaksjoner? Koffein i seg selv er neppe alene årsak til dette, jeg vil gjette på et noe ustabilt nervesystem hos undertegnede. Hvor alvorlig kan dette være? Jeg er også usikker på om kroppen faktisk restituerer seg 100% etter hver gang, eller om jeg mister noe eller forårsaker langvarige skader. Kan Johannesurt være verdt et forsøk for min del, for å heve det generelle toleransenivået mitt?Jeg har aldri hatt sykdommer eller brukt noen form for legemidler som kan relateres til dette. Men første gangen jeg opplevde dette kom i forbindelse med inntak av drikken Battery, som har et svært høyt koffeininnhold. Kommentarer til dette mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.dinkost.no/wsp/dinkost/webon.cgi?func=show&table=CONTENT&func_id=3436&parent=2300

Hvis kroppen din ikke er vant til koffein vil du få symptomer som på forgiftning. De som drikker kaffe daglig har fått høyere toleranse for koffein enn de som sjelden drikker koffeinholdige drikker. Det beste er vel at du er obs på dette og ikke inntar koffein i store mengder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dinkost.no/wsp/dinkost/webon.cgi?func=show&table=CONTENT&func_id=3436&parent=2300

Hvis kroppen din ikke er vant til koffein vil du få symptomer som på forgiftning. De som drikker kaffe daglig har fått høyere toleranse for koffein enn de som sjelden drikker koffeinholdige drikker. Det beste er vel at du er obs på dette og ikke inntar koffein i store mengder?

Hei!

FØr jeg opplevde dette første gangen var jeg daglig kaffedrikker. Drakk 2-3 kopper kaffe daglig, pluss Cola. Etter at jeg oppdaget sammenhengen mellom Battery og reaksjonene (dette hendte tre ganger i løpet av noen få måneder), kuttet jeg ut all koffein, noe som nå er nesten 6 år siden.

Fikk nettopp i meg litt koffein igjen, og har vært uvel i en uke. Det begynner å løsne, men frykter at jeg ikke kommer tilbake til den gode modusen jeg var i før dette. Jeg tror jo ikke at det er noe problem, men den irrasjonelle frykten ligger og murrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffein kan utløse angstsymptomer.

Om det fører til varige skader vet jeg ikke.

Johannesurt blir av mange brukt som et mildt middel mot depresjon. Depresjon og angst henger nært sammen, angst kan være et symptom på depresjon, og kan dekke over depresjonen. Så du kan godt være deprimert selv om du bare merker angsten. Om du vil ha nytte av johannesurt avhenger av hvordan du har det ellers, når du ikke får i deg koffein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...