Gå til innhold

Anbefalte innlegg

- som jeg har hatt i 35 år.Jeg er 68 år, 77 kg og glad pensjonert tannteknikker. Innsatt pacemaker i januar -99. m/50 mgr zelozok 3,75 mgr Marevan. Etter kontroll i høst med Holters Monitor på fjelltur ble zelozok økt til 100 mgr, fordi pulsen ble for høy under belastning.Har vanskeligheter med kapasiteten i motbakke, og må stadig stoppe opp i 10 sekunder. Har vært fjellfører i turistfor. i mange år .men ikke nå.Driver ikke noen spesiell trening annet enn å gå, men etterhvert er det som sagt tungt i motbakke. Det vil si tungpustet og sure lår. Legen likte ikke min høye puls (over 200) som nå er nede på 170 etter zelozokøkning til 100 mgr. Pacemaker ligger innstilt på 50. og er inne 10-12 %.Har vanskeligheter med å trene opp hjertet (kondisjon), og vet ikke om jeg bør eller kan gjøre det, og det er det egentlige spørsmålet ? . Blodtrykk og alt annet er iorden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173235-atrieflimmer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Tussebo.

Ved kronisk atrieflimmer er det av avgjørende betydning at frekvenskontrollen er god. D.v.s. at man ikke skal akseptere hvilepuls over 80, og at frekvensvariasjonen på døgnbasis er slik at gjennomsnittsfrekvensen er under 90, noen vil helst ha den enda lavere. Slik oversikt turde allerede foreligge hos deg, på grunnlag av Holter-monitoreringen.

De pulstall du angir gir inntrykk av at du ligger vesentlig over det akseptable, til tross for ganske adekvat medisinering. Hos endel pasienter er betablokkade (Selozok) ikke den beste frekvensreduserende medisin, men det må du ta opp med din lege.

Du anfører ikke hvilken grunn det var for å gi deg en pacemaker, men jeg antar at du har hatt enkelte pauser i hjerteaksjonen som har gitt deg symptomer, samtidig som du bruker en betablokker, som vil kunne gi forverring av slike pauser.

Hos den pasientgruppe med atrieflimmer, som har meget høy puls, og som ikke kommer til målet med høydosert, medikamentell frekvensreduksjon, vil det vi kaller His-ablasjon være aktuell behandling. Det forutsetter at man har en pacemaker, hvilket allerede er på plass hos deg. Jeg mangler endel opplysninger om deg til å ta stilling til dette, men ta det snarest mulig opp med legen din. Du bør ikke gå omkring med slike pulstall som du angir, idet slik frekvens på lengre sikt vil gi deg en hjertemuskelskade.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173235-atrieflimmer/#findComment-1152570
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...