Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,Har et spørsmål hva gjelder ”fylle-syke”: jeg er nå 33 år og har alltid likt å ta en fest! Har nok vært en av de blant mine venner som har drukket mest alkohol. (Aldri andre rusmidler.) Gjennom 20-årene har jeg selvsagt vært fylle-syk, men har tålt mye alkohol i helger, ferier etc. De siste årene har jeg drukket stadig sjeldnere alkohol og nyter nå alkohol kanskje to ganger i måneden. Dessverre blir jeg veldig syk dagen etterpå. Dette arter seg slik at jeg ikke får sove, og sliter med en voldsom hjertebank hele det påfølgende døgnet etter festen. Jeg er fryktelig trett og fungerer rett og slett ikke etter å ha nytt alkohol. Denne virkningen er lik selv om jeg drikker to eller fire glass øl eller rødvin. Kroppen min takler en øl eller et glass vin, men overhodet ikke mer. (Og jeg presiserer at jeg ikke overdriver. To glass fører til en pyton ”dagen derpå.”) Er dette en normal reaksjon for en så liten mengde? Jeg kan fint begrense meg til et glass vin, men i noen sammenhenger er det ok å kunne drikke ytterligere et glass eller to. Bør jeg av helsemessige årsaker si nei til glass nummer to konsekvent når reaksjonen er som den er? (Det er jo allikevel sjelden jeg ”orker” å ta et glass eller to til pga reaksjonen…)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173248-fyllesyke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det at du føler deg såpass dårlig dagen derpå tyder nok på at det er en kjemisk ubalanse i kroppen din. Kanskje bør du ta en helsejsekk, inkludert blodprøver av lever for å se om det finnes noen sykdom som årsak. Du bør tenke på riktig væskebalense; rikelig alkoholfri væske og mat samtidig med alkohol-inntak. Dersom dette ikke forklarer/virker, kan du prøve 2 stk Ibux og en Paracet før leggetid etter alkohol-inntak, dersom det blir til at du nyter mer alkohol enn du erfaringsmessig tåler. Dersom du ikke har leversykdom kan jeg ikke tenke meg at det er direkte skadelig med noen kvelder innimellom med litt alkohol utover den mengden du nevner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173248-fyllesyke/#findComment-1153195
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...