Gå til innhold

Utdanning, hjelp!

Gjest Nyco grubler veldig!

Anbefalte innlegg

Gjest Nyco grubler veldig!
Skrevet

Altså, sånn er saken; Jeg kom inn på høgskolen, barnevernpedagog på særskilt vilkår i fjor. Når skolen begynte i august var jeg en meter og tolv rundt livet...to barn født i september. :0) Da fikk jeg altså satt skoelplassen på "vent". Meningen er at jeg skal begynne nå i august.

Men jeg ser jo nå at et fulltidsstudium der en må være fysisk tilstede, ikke lar seg kombinere med to på elleve mnd (+ de to andre jeg har)

Så gruble gruble, hva kan jeg tenke meg å gjøre; ta en årsenhet med psykologi! Enten gjennom NKI, veldig dyrt! Eller på vanlig måte, jeg forstod det slik at man ikke trenger å være tilstede på annet enn eksamen.

Lar det seg gjøre å "hoppe" over slik?? Noen som har peiling? Hvordan gjør jeg i så fall for å bytte? Og hva med det at jeg kom inn på særskilt? Årsaken er at jeg ikke har eksamen i mattematikk og derfor ikke generell studiekomp. Men jeg har ett og et halvt år på høgskole i tillegg. Så da skulle jo ikke det ha noe å si...?

Hva i pokker skal jeg gjøre nå da for ikke å dette helt ut av alle systemer...Hjelp!

Skrevet

Er det obligatorisk å være med på hele det studiet? Evt finne ut hvor mye som er obligatorisk å måtte være tilstede på, og evt. om du heller kan holde kontakt pr emaile eller noe lignende pga din situasjon?

Skrevet

Men er du sikker på at det blir for vanskelig å ta barnevernsstudiet, da?

Selv om det er en del obligatorisk oppmøte, er dette som regel på veldig sympatiske tidspunkter (i forhold til småbarnforeldre), og det er uansett meningen at man skal gjøre en god del av arbeidet på egen hånd.

Det er som regel veldig mange på et slikt studium som har barn fra før, så du kommer ikke til å være den eneste. Dermed er det også gode muligheter til å finne seg en kollokviegruppe som har de samme utfordringene.

Gjest Nyco den første
Skrevet

Men er du sikker på at det blir for vanskelig å ta barnevernsstudiet, da?

Selv om det er en del obligatorisk oppmøte, er dette som regel på veldig sympatiske tidspunkter (i forhold til småbarnforeldre), og det er uansett meningen at man skal gjøre en god del av arbeidet på egen hånd.

Det er som regel veldig mange på et slikt studium som har barn fra før, så du kommer ikke til å være den eneste. Dermed er det også gode muligheter til å finne seg en kollokviegruppe som har de samme utfordringene.

Det er nettopp det, at det blir mye sånne gruppeting og ueffne greier etter ordinær skoletid. Dessuten tror jeg at det beregnes at man er mest mulig tilstede på forelesninger etter de nye reformene. Dessuten har jeg en mann som jobber periodevis borte, og da sitter jeg dønn aleine med fire unger døgnet rundt...

Jeg tror ikke at jeg greier det. Så jeg tenkte at det kunne være bedre med et kortere løp sånn foreløpig, sant? Barnevern er jo tre år. Og da blir målet ganske langt unna sånn i første omgang. Litt lettere med en mer kortsiktig plan når jeg har så mange hensyn å ta her hjemme. *tenker høyt*

Antakelig går det til **** med alt sammen. =o/

Skrevet

Det er nettopp det, at det blir mye sånne gruppeting og ueffne greier etter ordinær skoletid. Dessuten tror jeg at det beregnes at man er mest mulig tilstede på forelesninger etter de nye reformene. Dessuten har jeg en mann som jobber periodevis borte, og da sitter jeg dønn aleine med fire unger døgnet rundt...

Jeg tror ikke at jeg greier det. Så jeg tenkte at det kunne være bedre med et kortere løp sånn foreløpig, sant? Barnevern er jo tre år. Og da blir målet ganske langt unna sånn i første omgang. Litt lettere med en mer kortsiktig plan når jeg har så mange hensyn å ta her hjemme. *tenker høyt*

Prøv studeieveileder ved utdanningsstedet? kanskje hun/han kan komme med innspill du ikke tenkte på før? de skal iallefall være der for å gi deg råd iallefall...

Gjest Nyco den første
Skrevet

Prøv studeieveileder ved utdanningsstedet? kanskje hun/han kan komme med innspill du ikke tenkte på før? de skal iallefall være der for å gi deg råd iallefall...

Ja. Jeg tror det må bli det. Skal ringe skolen. Men takk for engasjemanget!

Skrevet

Åja. Det er åpenbart en del som er endret siden jeg var student.

Men er det ikke mulig å ta feks en årsenhet i spes.ped eller lignende, da?

Dessuten finnes det vel deltidsstudier? Har ei venninne som holder på med det, hun er alene med barn.

Er kanskje ikke så mye til hjelp her, altså...

Skrevet

Ja. Jeg tror det må bli det. Skal ringe skolen. Men takk for engasjemanget!

Lurt - ta kontakt med dem! Ellers vile jeg bare si at å lese med 4 barn hjemme og en mann som er ute og reiser vil være en utfordring.

Jeg tror faktisk det vil være adskillig lettere for deg å ta deg tid til å lese om du går på en organisert utdanning med oppmøte, heller enn å forsøke å lese hjemme. Jeg ser det samme selv, og jeg har bare ei.

Snakk med dem, du kan klare det, det er jeg sikker på!

Skrevet

noen plasser går det an å gå desentralisert. kanskje ikke barnevernspedagog,men sosionom om det hadde vært noe. da er det samling en uke i mnd. tar et år lengre men,..

ellers så er vel barnevernspedagog mye et lese og diskusjonsstudium. da kan du jo droppe forelesningene som går på pensum å heller lese det selv når du har tid å heller være på obligatoriske ting og diskusjoner. en annen ting er jo å følge alle forelesningene på dagen(regner med at ungene er i barnehage eller på skole om dagen) og følge godt med på forelesningene og ta notater,da trenger du ikke lese så veldig mye selv. på en skoledag på en høyskole blir det fort også endel fritimer og dødtid, og er du effektive under disse kan du gjøre innleveringer og oppgaver da.

er det en mann tilknyttet barna må han bare utnyttes maksimalt! :-D kan vel være lurt å avtale et par 100% pappakvelder i uka så du får lest ifred. evt utnytte de helgene barna er hos pappa.

har man et energinivå på 150% lar det seg fort gjøre..:-)

lykke til.

Gjest Nyco grubler fremdeles
Skrevet

noen plasser går det an å gå desentralisert. kanskje ikke barnevernspedagog,men sosionom om det hadde vært noe. da er det samling en uke i mnd. tar et år lengre men,..

ellers så er vel barnevernspedagog mye et lese og diskusjonsstudium. da kan du jo droppe forelesningene som går på pensum å heller lese det selv når du har tid å heller være på obligatoriske ting og diskusjoner. en annen ting er jo å følge alle forelesningene på dagen(regner med at ungene er i barnehage eller på skole om dagen) og følge godt med på forelesningene og ta notater,da trenger du ikke lese så veldig mye selv. på en skoledag på en høyskole blir det fort også endel fritimer og dødtid, og er du effektive under disse kan du gjøre innleveringer og oppgaver da.

er det en mann tilknyttet barna må han bare utnyttes maksimalt! :-D kan vel være lurt å avtale et par 100% pappakvelder i uka så du får lest ifred. evt utnytte de helgene barna er hos pappa.

har man et energinivå på 150% lar det seg fort gjøre..:-)

lykke til.

Tid er ikke et spørsmål, jeg kan godt bruke lenger tid enn oppsatte tre år.

Og en pappa er det i huset her ja.

Problemet ligger litt i at jeg er redd for å ødelegge den fine familien vår med et rotterace uten sidestykke hvis du skjønner. Har tatt sosped og idehistorie paralellt før jeg fikk de to siste barna. Og det bare braka i veggen så det sang i skallen...Vil

ikke DIT igjen liksom.

Desentraliser hadde vært bra. Men jeg tror ikke de kjører barnevern sånn her. Jeg må bare snakke med skolen tenker jeg.

Gjest Nyco den første
Skrevet

Åja. Det er åpenbart en del som er endret siden jeg var student.

Men er det ikke mulig å ta feks en årsenhet i spes.ped eller lignende, da?

Dessuten finnes det vel deltidsstudier? Har ei venninne som holder på med det, hun er alene med barn.

Er kanskje ikke så mye til hjelp her, altså...

Joda du har rett i det. Jeg bare tenker sånn, at det må være mulig å studere noe med litt sammenheng i! Så man ikke sitter med ørti kurs fra hver bøgd. Og stadig trenger opplæring hvis du skjønner.

Skrevet

Tid er ikke et spørsmål, jeg kan godt bruke lenger tid enn oppsatte tre år.

Og en pappa er det i huset her ja.

Problemet ligger litt i at jeg er redd for å ødelegge den fine familien vår med et rotterace uten sidestykke hvis du skjønner. Har tatt sosped og idehistorie paralellt før jeg fikk de to siste barna. Og det bare braka i veggen så det sang i skallen...Vil

ikke DIT igjen liksom.

Desentraliser hadde vært bra. Men jeg tror ikke de kjører barnevern sånn her. Jeg må bare snakke med skolen tenker jeg.

Jepp gjør det. lykke til,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...