Gå til innhold

Hvordan kan jeg sjekke om en organisasjon er seriøs?

Anbefalte innlegg

Gjest Majalla
Skrevet

planlegger å bli fadder. Et tilbud fra en organisasjon som jeg aldri før har hørt om appelerte til meg med tanke på hvordan de brukte pengene og hvordan man som fadder skulle bli oppdatert i forhold til barnet.

men så begynte jeg å tenke. Kan jeg vite at denne organisasjonen er seriøs? Vet jeg med sikkerhet at de ikke driver med svindel?

noen steder man kan sjekke opp sånt?

Skrevet

Hva heter organisasjonen?

kan hende noen folk her inne har hørt om den vettu ;-)

Gjest Majalla
Skrevet

Hva heter organisasjonen?

kan hende noen folk her inne har hørt om den vettu ;-)

Den heter "Star of Hope" og er en bistandsorganisasjon

skorpionfisken
Skrevet

men her finner jeg ikke organisasjonen. Betyr det at de ikke er seriøse?

Da hadde jeg valgt en som står der. Innsamlingskontrollen reviderer regnskapene deres og sikrer at mest mulig går til hjelp, og minst mulig til administrasjon.

Det er jo viktig at du får fradrag på skatten også, så se om du finner den du havner på som fradragsberettiget hos skatteetaten.

Skrevet

Den heter "Star of Hope" og er en bistandsorganisasjon

Såvidt jeg kan se av organisasjonens hjemmeside, drives de hovedsaklig fra Sverige. Derfor de ikke er i listen til norske innsamlingskontrollen.

Selskapet ser greit nok ut, men stusser litt over at de ikke oppgir noe norsk organisasjonsnummer.

Dog, jeg finner dem registrert på Brønnøysundregisteret, hvor de ble registrert i 1995.

Så om du synes deres opplegg høres greit nok ut, er det rimelig sikkert at dine penger går til en seriøs organisasjon.

Det mest bekymringsverdige med dem, er mangelen på en del vital info - samt muligheten til å kunne sjekke hvor stor del av giverinntektene som faktisk går til hjelp - kontra hvor mye som forsvinner i administrasjon.

Gjest Majalla
Skrevet

Såvidt jeg kan se av organisasjonens hjemmeside, drives de hovedsaklig fra Sverige. Derfor de ikke er i listen til norske innsamlingskontrollen.

Selskapet ser greit nok ut, men stusser litt over at de ikke oppgir noe norsk organisasjonsnummer.

Dog, jeg finner dem registrert på Brønnøysundregisteret, hvor de ble registrert i 1995.

Så om du synes deres opplegg høres greit nok ut, er det rimelig sikkert at dine penger går til en seriøs organisasjon.

Det mest bekymringsverdige med dem, er mangelen på en del vital info - samt muligheten til å kunne sjekke hvor stor del av giverinntektene som faktisk går til hjelp - kontra hvor mye som forsvinner i administrasjon.

takk for researchen :)

Skrevet

men her finner jeg ikke organisasjonen. Betyr det at de ikke er seriøse?

Nei. Det betyr at de ikke har ment at det var nødvendig å søke om medlemsskap i denne organisasjonen.

At de kvalifiserer til skattefradrag ville jeg ment var dokumentasjon god nok for å stole på at de har rent mel i posen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...