Gå til innhold

Bulemi???


Gjest syk_eller

Anbefalte innlegg

Gjest syk_eller

Ok, sikkert et dumt spørsmål men jeg lurer på en ting. Hvor ofte spyr bulemikere?? Jeg spyr selv et par ganger i mnd, hvis jeg er skikkelig mett, tenker mye på mat og kalorier osv. Men har jeg bulimi da??

Føler liksom ikke det selv da, hmmm fikk liksom plutselig en tankevekker etter å ha lest her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rebus uten fasit

Jeg vet ikke hva en lege ville sagt, men jeg vil si du har bulimi. Så lenge du spyr opp mat med vilje tror jeg nok det. Jeg har selv bulimi (hatt det i 5 år), men spyr ikke ofte. Kan være fra 2 ganger i uka til 4-5 ganger om dagen. Det varierer veldig, for det kommer ann på hva jeg har spist. Jeg spyr aldri opp sunn mat, som salat og mager fisk. Men jeg spyr alltid opp sjokolade, potetgull og sånne ting. Syns ikke det er no vits i å ha det der liksom.

Men jeg vet ikke jeg. Ser du på deg selv som en bulemiker da?

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syk_eller

Jeg vet ikke hva en lege ville sagt, men jeg vil si du har bulimi. Så lenge du spyr opp mat med vilje tror jeg nok det. Jeg har selv bulimi (hatt det i 5 år), men spyr ikke ofte. Kan være fra 2 ganger i uka til 4-5 ganger om dagen. Det varierer veldig, for det kommer ann på hva jeg har spist. Jeg spyr aldri opp sunn mat, som salat og mager fisk. Men jeg spyr alltid opp sjokolade, potetgull og sånne ting. Syns ikke det er no vits i å ha det der liksom.

Men jeg vet ikke jeg. Ser du på deg selv som en bulemiker da?

Klem

Nei, sei ikkempå meg selv som en bulemiker-ble bare litt usikker. Ikke akuratt en lidelse å "highe" etter da....

Spydde mye før men da slet jeg også med diverse ting i mitt hode....

Men er enig, men spyr ikke mat som er sundt.. hmmm jeg blir aldri klok på meg selv jeg....

Har tendenser til å spise megSÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mett, og da når jeg spyr så blir jeg vel i kroppen igjen, samt at jeg kan tenke på at jeg ikke blir så innamri feit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rebus uten fasit

Nei, sei ikkempå meg selv som en bulemiker-ble bare litt usikker. Ikke akuratt en lidelse å "highe" etter da....

Spydde mye før men da slet jeg også med diverse ting i mitt hode....

Men er enig, men spyr ikke mat som er sundt.. hmmm jeg blir aldri klok på meg selv jeg....

Har tendenser til å spise megSÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mett, og da når jeg spyr så blir jeg vel i kroppen igjen, samt at jeg kan tenke på at jeg ikke blir så innamri feit....

Jeg kjenner meg helt igjen i det du sier. F.eks. når jeg er på kino, har jeg en tendens til å spise opp alt godteriet med en gang, og bruker resten av filmen til å "glede" meg til etterpå, når jeg kan spy det opp igjen. Føler meg helt jævli når jeg er mett, hvertfall når det er av usunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syk_eller

Jeg kjenner meg helt igjen i det du sier. F.eks. når jeg er på kino, har jeg en tendens til å spise opp alt godteriet med en gang, og bruker resten av filmen til å "glede" meg til etterpå, når jeg kan spy det opp igjen. Føler meg helt jævli når jeg er mett, hvertfall når det er av usunn mat.

Det er kanskje sånn det fungerer da, altså å HA bulemi... Men når deter sagt er det ikke ofte jeg spyr lenger, før va det jo hver dag-opptil et par ganger pr dag, nå er det et par ganger imnd, men det er som du sier-jeg spiser som pokker og gleder meg til å spy... Blir kjempe sinna om jeg ikke får så mye opp...

Ellers spiser jeg ikke mye til daglig, så kanskje en blanding jeg har bulemi/anoreksi??

Rart at jeg aldri har tenkt på at jeg har dette før nå....

Veier du deg ofte også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rebus uten fasit

Det er kanskje sånn det fungerer da, altså å HA bulemi... Men når deter sagt er det ikke ofte jeg spyr lenger, før va det jo hver dag-opptil et par ganger pr dag, nå er det et par ganger imnd, men det er som du sier-jeg spiser som pokker og gleder meg til å spy... Blir kjempe sinna om jeg ikke får så mye opp...

Ellers spiser jeg ikke mye til daglig, så kanskje en blanding jeg har bulemi/anoreksi??

Rart at jeg aldri har tenkt på at jeg har dette før nå....

Veier du deg ofte også??

Jeg spiser ikke mye til daglig jeg heller, men jeg ser ikke på meg selv som noen anorektiker. Dette med å spise lite inngår i bulimi. Noen ganger skulle jeg faktisk ønske jeg var litt mer "anorektisk", for jeg prøver å spise lite, men er ikke så flink til det.

Jeg har ikke vekt her jeg bor nå, men jeg veier meg hver gang jeg er hjemme å besøker mamma og pappa. Like spennende hver gang å se hvor mye jeg er gått ned. Som regel er det ikke stort. Jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av dette med vekt, så lenge jeg holder meg under et visst tall (65). Jeg trener nemlig endel, hvilket gjør at jeg får muskler. Og som kjent er muskler tyngre enn fett, så hvor mye jeg veier sier meg egentlig ikke hvor tynn jeg er blitt. Men veldig stor opptur hvis jeg er gått ned noen kilo siden sist da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke dumt spørsmål. Dette kan variere veldig fra person til person. På meg høres ihvertfall ut som du har en spiseforstyrrelse.Men om det kan kalles bulimi vet jeg ikke. Det er mange blandingsformer og "på-grensen-tilfeller" ute og spaserer. Diagnosekriteriene for anoreksi og bulimi er nokså strenge. F.eks. må du veie under en viss prosent av normalvekt for å kalles anorektisk, og for å ha bulimi må du overspise og kaste opp minst 3-4 ganger per uke(tror jeg det var).Du kan likevel ha trekk av både anoreksi og bulimi.

Jeg har bulimi og kjenner meg godt igjen i beskrivelsene dine. Jeg kastet ikke opp så ofte i starten, men så ble det verre og verre. Fort å miste kontrollen. Så få hjelp, jo før jo heller,er mitt råd. Det er veldig skadelig for kroppen,dise bulimiske episodene,selv om det ikke skjer så ofte, og som du skriver lenger ned, absolutt ingenting å hige etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bulimia nervosa

Kriterier for bulimi:

1. Overspising(spise mer enn det som regnes som normalt for andre mennesker), over et kort tidsrom,max 2 timer.

2. Følelse av at man mister kontrollen når man spiser, ikke klarer å slutte å spise før man er veldig full.

3.Renselse etter overspisingen: dette kan være oppkast, avføringspiller, overtrening, andre vanndrivende piller. Man trenger altså ikke spy for å ha bulimi. Bulimi betyr "oksehunger" og dreier seg om 'overspising og renselse'.

4.Selvfølelsen er nesten bare etter kropp,vekt og utseendet.

Som oftest normalvekt.

Og selv om det er strenge kriterer for å få diagnosene bulimia nervosa eller anoreksia, så er det selvfølgelig MANGE som sliter like mye, men har blandingsformer, eller mangler NOEN av kriterene liksom og likevel sliter max og trenger hjelp.

Referer bare til det som står i diagnosekriterer osv. Siden du spurte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som om du har bulemi. Jeg sliter selv med bulemi og har gjort det i fem år. Jeg har diagnosen atypisk bulemia nevrosa. Hvis du spiser lite og trener mye, er det mulig at du også har denne diagnosen. Jeg skal ikke si noe for sikkert. Du burde gå til lege å finne ut av dette her. Det er tøft, men hvis du tør er det modig gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...