Gå til innhold

(nhd)Å få barn når man har ocd


Dory

Anbefalte innlegg

Heisan!

Så dere diskuterte det å få barn når man har tvang litt lengre nede her.

Hun hadde barn fra før, ønsket seg flere tror jeg.

Jeg har ikke barn. Men nå begynner jeg å lure på dette... Jeg har jo vasketvang, og ønsker IKKE å overføre disse tvangstankene til mitt evnt. barn.

Når mine tantebarn er her, er jeg hele tiden kjempe redd for alt de har tatt på, eller at jeg skal smitte de med noe farlig. Eller dersom jeg må gi de mat, er jeg redd maten er "giftig" at jeg ikke har vært ren nok når jeg laget den osv.

Kommer tvangstankene til å gå over?? Eller kommer jeg alltid til å måtte leve med ocd.

Ndh, har du erfaring med ocd pasienter og det å ha barn? Fordi, jeg ønsker virkelig ikke å sette ett barn til verden. som jeg ikke skal klare å ta meg av, eller at min samboer må ta alt ansvar. Jeg tør jo ikke engang bytte bleie på mine tantebarn, fordi jeg er redd for å ikke være ren...

Jeg skjønner jo at man ikke kan svare bombastisk på dette kanskje... Men hadde vært fint å høre noen erfaringer...?? jeg er 25 år nå, så jeg har jo god tid. Men som sagt, er det slik at ocd kommer til å være en del av livet mitt, skal jeg vurdere dette med barn NØYE...

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg vil være helt ærlig med deg.

Noen av de "styggeste" sakene jeg har vært borte i når det gjelder omsorgen for barn, har vært med mødre med OCD.

Jeg har opplevd at barn bokstavelig talt har sultet fordi mor aldri greide å få maten på bordet. Hun måtte sjekke og vaske utallige ganger for å være sikker påp at den ikke var "uren". Jeg måtte gi henne et ultimatum, innleggelse for mor og omsorg fra far eller omsorgsovertagelse vha barnevernet.

Også mindre alvorlige tilfeller enn dette skader barna. Barn som må vaskes og renses bare de skal inn fra lekeplassen for å få seg en brødskive og et glass melk. Videre foreldre som følger etter barna i hjemmet med vaskeklut og ryddemani.

Mitt råd er: Først behandling for OCD. Når dette problemet er løst, er dere klar for barn. Ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være helt ærlig med deg.

Noen av de "styggeste" sakene jeg har vært borte i når det gjelder omsorgen for barn, har vært med mødre med OCD.

Jeg har opplevd at barn bokstavelig talt har sultet fordi mor aldri greide å få maten på bordet. Hun måtte sjekke og vaske utallige ganger for å være sikker påp at den ikke var "uren". Jeg måtte gi henne et ultimatum, innleggelse for mor og omsorg fra far eller omsorgsovertagelse vha barnevernet.

Også mindre alvorlige tilfeller enn dette skader barna. Barn som må vaskes og renses bare de skal inn fra lekeplassen for å få seg en brødskive og et glass melk. Videre foreldre som følger etter barna i hjemmet med vaskeklut og ryddemani.

Mitt råd er: Først behandling for OCD. Når dette problemet er løst, er dere klar for barn. Ikke omvendt.

Tusen takk for fint svar Nils Håvard!

Jeg er helt enig med deg... Så jeg er veldig glad for at du er ærlig:)

Jeg er kjemperedd ja, for å bli en mor spm løper rundt og vasker hendene til ungen min osv. Og må kaste "uren" mat osv.. Og la pappa få ALT ansvaret hadde jo vært leit for meg.

Så da er det bare å krysse fingre for at behandlingen jeg snart starter med fungerer godt. Jeg skal endelig få kog.behandlig og eksponering nå:)

Og dersom dette skulle være kronisk ocd, får jeg heller skaffe meg en innekatt. (Ikke utekatt,da må jeg vel vaske labbene hele tiden, hehe...;) Ellers får jeg ordne sko til hunden eller katten. :))

Så, nok en gang, takk for svar:)

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fint svar Nils Håvard!

Jeg er helt enig med deg... Så jeg er veldig glad for at du er ærlig:)

Jeg er kjemperedd ja, for å bli en mor spm løper rundt og vasker hendene til ungen min osv. Og må kaste "uren" mat osv.. Og la pappa få ALT ansvaret hadde jo vært leit for meg.

Så da er det bare å krysse fingre for at behandlingen jeg snart starter med fungerer godt. Jeg skal endelig få kog.behandlig og eksponering nå:)

Og dersom dette skulle være kronisk ocd, får jeg heller skaffe meg en innekatt. (Ikke utekatt,da må jeg vel vaske labbene hele tiden, hehe...;) Ellers får jeg ordne sko til hunden eller katten. :))

Så, nok en gang, takk for svar:)

Klem,

Lykke til med behandlingen Dory! Håper det blir bra! Liten hilsen fra meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fint svar Nils Håvard!

Jeg er helt enig med deg... Så jeg er veldig glad for at du er ærlig:)

Jeg er kjemperedd ja, for å bli en mor spm løper rundt og vasker hendene til ungen min osv. Og må kaste "uren" mat osv.. Og la pappa få ALT ansvaret hadde jo vært leit for meg.

Så da er det bare å krysse fingre for at behandlingen jeg snart starter med fungerer godt. Jeg skal endelig få kog.behandlig og eksponering nå:)

Og dersom dette skulle være kronisk ocd, får jeg heller skaffe meg en innekatt. (Ikke utekatt,da må jeg vel vaske labbene hele tiden, hehe...;) Ellers får jeg ordne sko til hunden eller katten. :))

Så, nok en gang, takk for svar:)

Klem,

Hm, ang innekatt; da må du også ha en do-kasse til den inne. Jeg har overhodet ikke vaskemani av noe slag, men når katten nettopp har gjort fra seg, og rota og gravd vel og lenge rundt i strøet sitt for deretter å spankulere rett ut i stua og legge seg i stolen sin.. ja, da har jeg mest lyst å sprite av hele løypa hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fint svar Nils Håvard!

Jeg er helt enig med deg... Så jeg er veldig glad for at du er ærlig:)

Jeg er kjemperedd ja, for å bli en mor spm løper rundt og vasker hendene til ungen min osv. Og må kaste "uren" mat osv.. Og la pappa få ALT ansvaret hadde jo vært leit for meg.

Så da er det bare å krysse fingre for at behandlingen jeg snart starter med fungerer godt. Jeg skal endelig få kog.behandlig og eksponering nå:)

Og dersom dette skulle være kronisk ocd, får jeg heller skaffe meg en innekatt. (Ikke utekatt,da må jeg vel vaske labbene hele tiden, hehe...;) Ellers får jeg ordne sko til hunden eller katten. :))

Så, nok en gang, takk for svar:)

Klem,

Kjære Dory!

Jeg har slik sansen for deg. Jeg vet ikke om du blir frisk av lidelsen din, men jeg vet at du kommer til å angripe problemet på en veldig god måte. Jeg håper av hele mitt hjerte at du finner en psykolog som er deg verdig. Og vet du hva; Ikke gi deg før du finner en! Du er som du selv sier ung.Og du har tid til å gå gjennom et par "tullinger" på veien. Jeg krysser alle fingre for klaff på første forsøk.Vi snakkes .

Klem fra Bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Dory!

Jeg har slik sansen for deg. Jeg vet ikke om du blir frisk av lidelsen din, men jeg vet at du kommer til å angripe problemet på en veldig god måte. Jeg håper av hele mitt hjerte at du finner en psykolog som er deg verdig. Og vet du hva; Ikke gi deg før du finner en! Du er som du selv sier ung.Og du har tid til å gå gjennom et par "tullinger" på veien. Jeg krysser alle fingre for klaff på første forsøk.Vi snakkes .

Klem fra Bugge.

Tusen takk! Det var koselig sagt av deg!! Og vet du hva, jeg har også stor sans for deg:) Du gir alltid så fine svar og er så snill og grei:))))

Jeg har "dumpet" en psyk. i fjor sommer. Han bare pratet og pratet og vi kom ikke videre...

Så det blir spennende nå når jeg får ny. H*n skal visst være veldig flink på ocd:)

Håper du har det bra Bugge -jenta.

Vi snakkes, klemmer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ang innekatt; da må du også ha en do-kasse til den inne. Jeg har overhodet ikke vaskemani av noe slag, men når katten nettopp har gjort fra seg, og rota og gravd vel og lenge rundt i strøet sitt for deretter å spankulere rett ut i stua og legge seg i stolen sin.. ja, da har jeg mest lyst å sprite av hele løypa hans.

Åj ,hehe, takk for tips., Da må jeg nok revurdere dette prosjektet med inne katt. Hehe. Blir nok ikke så populært med "inne do" her i gården nei. Men, men. Kan jo være jeg blir bedre også da:)) Og da blir det kanskje både hund, katt og baby:))

Klemmer fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med behandlingen Dory! Håper det blir bra! Liten hilsen fra meg ;)

Hei splitting! Koselig å "se" deg.

Tusen takk for lykke hilsen:)) Ja, det blir spennende dette:)

Så nå blir det både ny psykiater, ny behandligsmetode (ikke snakking, men lære å endre tanke måten, og eksponering.) og kanskje omskolering.

Håper du har det bra!! :) Vi snakkes.

Klemmer fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åj ,hehe, takk for tips., Da må jeg nok revurdere dette prosjektet med inne katt. Hehe. Blir nok ikke så populært med "inne do" her i gården nei. Men, men. Kan jo være jeg blir bedre også da:)) Og da blir det kanskje både hund, katt og baby:))

Klemmer fra,

Vi får satse på det!! Masse lykke til, ihvertfall!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen Dory.

Jeg tror nok at selvinnsikt er viktig her når man har OCD og tenker på å få barn. Og det har du og du er villig til å få behandling og bli bra. Så egentlig så tror jeg ikke at du hadde vært en av de verste eksemplene hos NHD om du hadde fått barn nå.

Men allikevel er det nok klokt å vente til du har fått problemet ditt under kontroll. Kanskje du alltid vil ha problemer med noe, men at symptomene er såpass dempet at du greier hverdagslivet greit. Å gjennomføre et svangerskap og ha småbarn når man selv er sterkt plaget med OCD er nok ingen lur kombinasjon. Da tror jeg du vil oppleve en forverring pga stress.

Du er ennå ung. Og jeg har stor tro på at du vil få hjelp med dine problemer. Og jeg har stor tro på deg som foreldrer. Men som sagt få orden på OCD'en først. så får det andre komme senere. Hvis du da ikke skaffer deg en katt i mellomtiden da :)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen Dory.

Jeg tror nok at selvinnsikt er viktig her når man har OCD og tenker på å få barn. Og det har du og du er villig til å få behandling og bli bra. Så egentlig så tror jeg ikke at du hadde vært en av de verste eksemplene hos NHD om du hadde fått barn nå.

Men allikevel er det nok klokt å vente til du har fått problemet ditt under kontroll. Kanskje du alltid vil ha problemer med noe, men at symptomene er såpass dempet at du greier hverdagslivet greit. Å gjennomføre et svangerskap og ha småbarn når man selv er sterkt plaget med OCD er nok ingen lur kombinasjon. Da tror jeg du vil oppleve en forverring pga stress.

Du er ennå ung. Og jeg har stor tro på at du vil få hjelp med dine problemer. Og jeg har stor tro på deg som foreldrer. Men som sagt få orden på OCD'en først. så får det andre komme senere. Hvis du da ikke skaffer deg en katt i mellomtiden da :)

mvh

Hei timari!

Tusen hjertelig takk for ett kjempe fint og koselig svar:)

Det satte jeg stor pris på.

Ja, det blir spennedne å se om terapien virker bra. Men det tror jeg og håper jeg.

Vi snakkes!

Klem fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...