Gå til innhold

sjedekatarr

Gjest baktriell vaginose?

Anbefalte innlegg

Gjest baktriell vaginose?
Skrevet

Hei.

Jeg hadde sjede katarr for noen uker siden, og fikk behandling med antibiotika. Nå lurer jeg på om jeg kanskje har fått dte igjen. er det noen måte å finne ut det på selv?? Er ikke sånn lukt som da jeg hadde det, men litt samme følelsen i sjeden. Tips???? Har ikke tid til å dra til legen.

• 1 måned senere...
Skrevet

dette skyldes en bakterie som henter gardinella, den kan komme tilbake a)av seg selv, b)smitte fra partner, c)ikke behandlet med riktig medikament.

Bakteriell vaginose skyldes at noen av bakteriene som normalt finnes i skjeden, plutselig øker i antall på bekostning av andre bakterier. Det fører til økt utflod med lukt.

Årsaken til dette er ikke kjent. Bakteriell vaginose er vanlig, og de fleste kvinner har hatt eller får bakteriell vaginose en gang. Noen får bakteriell vaginose gjentatte ganger. Bakteriell vaginose er ikke smittsomt.

Sykdomstegn

Gråhvit, tyntflytende utflod. Utfloden lukter sterkere og annerledes enn vanlig. Kløe og svie hos enkelte. Mer utflod med vond lukt etter samleie og etter menstruasjon.

Behandling

Undersøkelse. Legen kan i forbindelse med en gynekologisk undersøkelse finne bakteriell vaginose ved å ta utflodprøver som undersøkes i mikroskop, med en reagens og/eller med pH-måling, eller som dyrkes.

Behandling. Bakteriell vaginose kan behandles med skjedekrem eller tabletter:

Lokalbehandling med Dalacin® vaginalkrem. Gir få bivirkninger, men kan føre til soppinfeksjon etterpå. Sikkerhet ved graviditet og amming er ikke fastlagt.

Tablettbehandling med metronidazol (Elyzol®, Flagyl®) eller tinidazol (Fasigyn®) tabletter. Du må ikke drikke alkohol under behandlingen fordi medikamentene kan gi Antabus®-liknende effekt i kombinasjon med alkohol. Tablettene bør ikke tas hvis du er gravid eller ammer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...