Gå til innhold

Kesam

Gjest kesam-berte

Anbefalte innlegg

Gjest kesam-berte
Skrevet

Jeg har enda ikke forstått hva dette Kesam-greiene er. Hva bruker dere det til? Smaker det godt? er det som rømme nesten eller?

Og hva med kesam vanilje, hva i huleste bruker dere den til? er den god?

Håper på noen tips!

Skrevet

Tja sjekk tine.no's kesam sider for oppskrift iallefall... skal liksom være en grei fett/væskeerstatning i bakverk iallefall...Er vel en slags lettere versjon av rømme og creme fraiche....

ellers er det visst et osteprodukt...kvarg?

Gjest baremei
Skrevet

Kesam er en ferskost med mild, frisk smak. Den kan brukes i bakverk, til dressinger og kalde sauser. Sunnere alt. til rømme/krem/creme fraiche f.eks fordi den inneholder mye mindre fett(den magre varianten kun 1 %!). Vaniljekesam kan brukes i/på desserter, som fruktsalat, gele, eplekake. Se http://www.tine.no/sans/

for tips, oppskrifter og info.

Elisabeth1365380359
Skrevet

Jeg bruker den til potetgull dip. Jeg er dog ingen dip kjenner, men det smakte godt!

Gjest papirtiger
Skrevet

Har brukt den til dip.. Men har hatt planer om å lage boller med kesam (oppskriften finnes på tine.no)

Kesam med vanilje var ikke spesielt god, men vet den er veldig populær.

Skrevet

Synes kesam er sur og ikke spesielt god, men så er jeg da ikke noe begeistret for rømme heller. Kesam kan vi lage ved å sile surmelk i kaffefilter. Blandet med frukt/bær og søtstoff er den ok.

Skrevet

For de som vil tenke litt i retning av magrere variant, enten som dip, rømme-erstatning osv. så er Kesam flott. Man kan også lage en "slanke-is" av kesam.

Så - ærlig og redelig rappa fra slankenett.no:

"Iskrem av kesam og bær. Slanke-is.

2-3 person(er) - Innsendt av :Iset

Denne isen er bare perfekt! Jeg er egentlig av den typen som ikke liker bæriser, kun sjokolde/vanilje/krokan osv. Men denne er kjempenydelig!

Lages den med lett-kesam (1 % fett) istedetfor vanilje-kesam, og søtningsstoff istedetfor melis, blir den ENDA magrere. Jeg lager helst vaniljevarianten til helgen, og den andre ellers. Vaniljevarianten er mer "luksus", men allikevel mager.

NYT!

200 gram frosne bringebær

1 dl melis (el søtningsstoff)

1 beger vanilje kesam (el. vanlig)

Tilsett evt en ts vaniljesukker eller litt vaniljeessens om du bruker vanlig kesam.

Kjør alt i en mikser. Ha det i en boks og legg den i fryseren i ca en time.

Server.

Kalorier med Kesam 8%= 95 kcal pr porsjon

Kalorier med Kesam 1%= 55 kcal pr porsjon

Kesam med vanilje har jeg ikke kaloritall på, men les på boksen. :)"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...