Gå til innhold

Åtti-tall`s mote

Anbefalte innlegg

Gjest rutangis netu
Skrevet

Tror ikke de som skriver slurvete her inne skriver så mye bedre ute i "det virkelige liv".

MSN-språk og dialekter er nå en ting, det er en uformell internettgreie.

Mens skriveleifer av den typen vi ser i overskriften her er så grunnleggende at jeg synes ikke det er det minste rart å kommentere det.

En som skriver slik i det offentlige (altså, ikke her inne) vil risikere å ikke bli tatt seriøst. Dysleksi eller ei.

Det tror jeg faktisk ikke på! Da er det mange maktpersoner her i landet som ikke burde tas alvorlig tenker jeg!

I firmaer jeg har jobbet i, var det de som ble tatt mest alvorlig og hadde mest å si, dvs de på toppen av hierarkiet, som skrev dårligst norsk.

I våre dager er det nerdete å henge seg opp i slikt hvis en ikke er norsklærer. Det har ingen ting å si for vanlige folk i samfunnet. Da skal en skrive skikkelig dårlig iallefall. Og det finnes da stavekontroll. De fleste brev, utenom private, blir jo skrevet på PC nå for tiden. Tror et PC-skrevet brev med et par stavefeil ser mer profesjonelt ut en et håndskrevet med perfekt tegnsetting og rettskriving.

Skrevet

Det tror jeg faktisk ikke på! Da er det mange maktpersoner her i landet som ikke burde tas alvorlig tenker jeg!

I firmaer jeg har jobbet i, var det de som ble tatt mest alvorlig og hadde mest å si, dvs de på toppen av hierarkiet, som skrev dårligst norsk.

I våre dager er det nerdete å henge seg opp i slikt hvis en ikke er norsklærer. Det har ingen ting å si for vanlige folk i samfunnet. Da skal en skrive skikkelig dårlig iallefall. Og det finnes da stavekontroll. De fleste brev, utenom private, blir jo skrevet på PC nå for tiden. Tror et PC-skrevet brev med et par stavefeil ser mer profesjonelt ut en et håndskrevet med perfekt tegnsetting og rettskriving.

Jaja, da er jeg vel nerdete da.

Skrevet

Det jeg mente var at om bindestreker eller andre tegn er feilplassert her inne, er mindre viktig for de aller fleste. Tror jeg. Også om ord er skrevet feil. Vi forstår det allikevel.

Det viktigste for meg er at folk bruker avsnitt. Ellers blir det tunglest.

Gramatikk og slikt hører skolen til! Tror ikke det er mange som irriterer seg over slikt her inne. Jeg også kan se feilene, både hos meg selv (ved gjennomlesing) og hos andre, men det gjør da ingenting. Ingen får karakterer her inne. Heldigvis!

"Gramatikk og slikt hører skolen til! "

Jeg tror det fort går nedover med det norske språket hvis vi bare skal la det skure etter at skoledagene er omme! ;-)

Gjest grunnleggende ferdigheter
Skrevet

Her er jeg svært uenig med deg. Rettskivning og grammatikk har svært mye å si i all skriftlig kommunikasjon, og er ikke nerdete eller uvesentlig. Man blir ikke tatt seriøst med mange feil, og i hvert fall så grove og stygge som denne overskriften, nettopp fordi det er elementere ting man lærte i småskolen. Det er jo ren uvitenhet og/eller slurv. Jeg reagerer på skriftlige feil i brev på min jobb, "pent"oppsett eller ikke, vi leser nøye korrektur for hverandre før noe går ut fra oss.

Skrevet

"Tror et PC-skrevet brev med et par stavefeil ser mer profesjonelt ut en et håndskrevet med perfekt tegnsetting og rettskriving."

Det gjelder å ikke la seg blende av formen men se på innholdet.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Her er jeg svært uenig med deg. Rettskivning og grammatikk har svært mye å si i all skriftlig kommunikasjon, og er ikke nerdete eller uvesentlig. Man blir ikke tatt seriøst med mange feil, og i hvert fall så grove og stygge som denne overskriften, nettopp fordi det er elementere ting man lærte i småskolen. Det er jo ren uvitenhet og/eller slurv. Jeg reagerer på skriftlige feil i brev på min jobb, "pent"oppsett eller ikke, vi leser nøye korrektur for hverandre før noe går ut fra oss.

Blir ikke tatt seriøst med mange feil, sier du. Det kan jeg være enig i, men her var det vel bare snakk om EN feil vel? Det er det jeg svarte i henhold til. Ikke om det var teite skrivefeil og andre rariteter hele veien i et brev, DET er selvfølgelig noe annet. Men synes det er unødvendig å pukke på enkeltstående feil, særlig siden vi er i det mediet vi er nå.

Skrevet

Blir ikke tatt seriøst med mange feil, sier du. Det kan jeg være enig i, men her var det vel bare snakk om EN feil vel? Det er det jeg svarte i henhold til. Ikke om det var teite skrivefeil og andre rariteter hele veien i et brev, DET er selvfølgelig noe annet. Men synes det er unødvendig å pukke på enkeltstående feil, særlig siden vi er i det mediet vi er nå.

Det var ikke bare EN skrivefeil i den overskriften, nei...

Skrevet

Jaja, da er jeg vel nerdete da.

Bedre å være nerd enn å skrive som en gris.

Skrevet

Bedre å være nerd enn å skrive som en gris.

Jepp! 8-)

Gjest grunnleggende ferdigheter
Skrevet

Jeg må bare: Det er hele tre stygge feil i den overskriften, ikke en enkeltstående. Det er mye i bare ett ord, og kommer antageligvis av uvitenhet eller ignoranse til norske skriveregler. Innsenderen har ikke trykket en bokstav feil på tastaturet, det er jeg enig i at spiller ingen rolle og er særlig tilgivelig på slike fora som dette hvor man skriver fort og budskapet nok er viktigst.

Mvh

Gjest rutangis netu
Skrevet

Jeg må bare: Det er hele tre stygge feil i den overskriften, ikke en enkeltstående. Det er mye i bare ett ord, og kommer antageligvis av uvitenhet eller ignoranse til norske skriveregler. Innsenderen har ikke trykket en bokstav feil på tastaturet, det er jeg enig i at spiller ingen rolle og er særlig tilgivelig på slike fora som dette hvor man skriver fort og budskapet nok er viktigst.

Mvh

Du må jo bli helt utafor hvis du skal bruke en slik energi på å irritere deg på alt som er feil i diskusjonsfora, aviser og andre medier? Både når det gjelder uttale, feil bruk av ord og uttrykk, samt rettskriving!

Jeg ser og hører feil flere ganger daglig, men har annet å gjøre enn å ergre meg over det. Men en har jo forskjellige interesser og mål her i livet. Mitt er heldigvis IKKE å skaffe et grammatikalsk feilfritt Norge. SÅ mye energi har jeg ikke...

Som sagt, du burde øve deg på å ikke irritere deg så voldsomt over slikt. Tror den trenden bare vil bli verre og verre, og du blir utslitt av irritasjon. Et råd gitt i beste mening.

Vil samtidig unnskyld eventuelle feil i dette innlegget. Jeg gidder ikke lese korrektur. Forresten har jeg også glemt de fleste kommaregler og andre gramatikk-finurligheter...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...