Gå til innhold

Kjøpe leilighet

Anbefalte innlegg

mil1365380270
Skrevet

Det har vært slik av og til, men ikke alle kan vente. Det er greit for dem som tenker å kjøpe større eller mindre, men de som trenger bolig kjøper den for å bo i den. Ingenting rundt meg tyder på at behovet for boliget er mindre nå.

Er du eiendomsmegler, eller ;-)

De som kjøper uten å eie kan tjene mye på å kjøpe til riktig tidspunkt. Så hvis man ikke har så høy leie, kan det lønne seg å vente nå. Kanksje :-)

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mil1365380270

7

• Mary Poppins

5

• pasa22

4

• Dorthe

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det var om det på radio i går.

Det er enormt med boliger som er igangsatt siste månedene, og mange som blir ferdig de nærmeste månedene som skal ut for salg.

Mange av de boligene som blir "solgt" før de er ferdige, er spekulanter uten eget boligbehov. Disse skal også selge.

Det blir en stor ubalanse i markedet. Utbyggerne har begynt å skjelve i bukseræva. Selv ikke den lave renta vil hindre et priskrakk.

Alle vet at historien gjentar seg.Stor etterspørsel = det bygges mye mer enn markedet kan absorbere.

Jeg har hørt om dette i mange år, men rundt meg her er ingenting som tyder på dette. Omsetningen på boliger i området hvor jeg bor er meget lav. De få som blir lagt ut for salg har gått for vanvittig pris. Det viser at mange er villige til å betale for stedet. Jeg kjenner ikke boligmarkedet andre steder og vet ikke hva gjelder i Bergen f.eks.

Skrevet

Er du eiendomsmegler, eller ;-)

De som kjøper uten å eie kan tjene mye på å kjøpe til riktig tidspunkt. Så hvis man ikke har så høy leie, kan det lønne seg å vente nå. Kanksje :-)

Nei jeg er ikke eiendomsmegler, men snakket lenge med en i går. Dvs. om området her hvor jeg bor. Jeg er enig med det hun sier, og ser også hva som har vært rundt meg.

mil1365380270
Skrevet

Nei jeg er ikke eiendomsmegler, men snakket lenge med en i går. Dvs. om området her hvor jeg bor. Jeg er enig med det hun sier, og ser også hva som har vært rundt meg.

Eiendomsmeglere er alltid positive til markedet, som alle andre som vil tjene penger :-)

Skrevet

Jeg har hørt om dette i mange år, men rundt meg her er ingenting som tyder på dette. Omsetningen på boliger i området hvor jeg bor er meget lav. De få som blir lagt ut for salg har gått for vanvittig pris. Det viser at mange er villige til å betale for stedet. Jeg kjenner ikke boligmarkedet andre steder og vet ikke hva gjelder i Bergen f.eks.

Jeg er enig med deg bebba. Leiligheten min har gått opp 300 000 på et år.

Skrevet

Eiendomsmeglere er alltid positive til markedet, som alle andre som vil tjene penger :-)

Jeg er like positiv som eiendomsmegleren, og se hva Dorthe skriver. Dette er situasjonen hos oss.

Skrevet

Nå er jeg ferdig med å pusse opp hele leiligheten, og den har steget enormt i verdi på de tre årene jeg har hatt den.

mil1365380270
Skrevet

Jeg er like positiv som eiendomsmegleren, og se hva Dorthe skriver. Dette er situasjonen hos oss.

Hvis dere bor i Oslo, bor ikke jeg så langt unna. Kommer vel an på hvilket syn man har på utviklingen av renten, og hvilken effekt det vil få på boligmarkedet :-)

Skrevet

Sann mine ord. Er tilknyttet byggebransjen og markedet er de siste som får vite hva som er i ferd med å skje. Aktørene prøver på død og liv å hindre et nervøst boligmarked "før tiden".

Prat med de som lager prognoser. Selv et barn skjønner at dette må brake sammen snart. Vi får ikke noe særlig renteforhøyelse, men vi får en masse selgere av boliger i de neste månedene. Hvordan påvirker det markedet/prisene tror du, når utbudet er mye større enn etterspørselen?

Skrevet

Sann mine ord. Er tilknyttet byggebransjen og markedet er de siste som får vite hva som er i ferd med å skje. Aktørene prøver på død og liv å hindre et nervøst boligmarked "før tiden".

Prat med de som lager prognoser. Selv et barn skjønner at dette må brake sammen snart. Vi får ikke noe særlig renteforhøyelse, men vi får en masse selgere av boliger i de neste månedene. Hvordan påvirker det markedet/prisene tror du, når utbudet er mye større enn etterspørselen?

Skrevet

Nå er jeg ferdig med å pusse opp hele leiligheten, og den har steget enormt i verdi på de tre årene jeg har hatt den.

Selvfølgelig har den det, i det markedet vi har hatt de siste årene.

Skrevet

Vet du hva, dette bekymrer meg ikke i det hele tatt. Verdi på leiligheter er tall på papir,og det som skjer er at de kan endre seg. Det har vært snakk om det i mange år nå at boligmarkedet kommer til å bryte sammen før eller siden, og det er som med spådommene i Bibelen ingen vet når det skjer. Da jeg kjøpte denne leiligheten for tre år siden, så stod boligmarkedet ganske stille og de fleste regnet med nedgang som aldri kom. Jeg ble skilt, og måtte selge hus og kjøpe leilighet, hadde ikke noe valg.

Den krakken kom aldri, og jeg var stressa over den da, siden jeg ikke kunne vente. Jeg tror rett og slett ikke på boligkrakk i Oslo uansett dystre spådommer.

Skrevet

Utbudet har i Oslo er ikke mye større enn etterspørselen, det kan godt være forskjellig andre steder.

Skrevet

Vet du hva, dette bekymrer meg ikke i det hele tatt. Verdi på leiligheter er tall på papir,og det som skjer er at de kan endre seg. Det har vært snakk om det i mange år nå at boligmarkedet kommer til å bryte sammen før eller siden, og det er som med spådommene i Bibelen ingen vet når det skjer. Da jeg kjøpte denne leiligheten for tre år siden, så stod boligmarkedet ganske stille og de fleste regnet med nedgang som aldri kom. Jeg ble skilt, og måtte selge hus og kjøpe leilighet, hadde ikke noe valg.

Den krakken kom aldri, og jeg var stressa over den da, siden jeg ikke kunne vente. Jeg tror rett og slett ikke på boligkrakk i Oslo uansett dystre spådommer.

Nedgangen blir størst i ytterområdene. Der blir den formidabel. I sentrale strøk, vest og nord vil ikke nedgangen bli like stor.

Du kan gjerne messe et mantra om din vurdering, men jeg vet dessverre bedre.

Men det er jo ikke så mange som blir rammet av en nedgang, fordi renta vil holde seg lav. Det er bare de som kjøper dyrt nå, og de som håper å selge med fortjeneste, som rammes.

Skrevet

Utbudet har i Oslo er ikke mye større enn etterspørselen, det kan godt være forskjellig andre steder.

Vent til annet halvår i år, og til neste år. Da får du se hvor mye som kommer ut for salg.

Det spås mange konkurser hos entreprenører og utbyggerselskaper.

Men jeg kan ikke hindre deg i å ha en annen mening enn prognosemakere som har truffet veldig bra tidligere. De har også spådd den store prisoppgangen vi har hatt de siste årene. Nå har pipa fått en annen lyd.

Skrevet

Nedgangen blir størst i ytterområdene. Der blir den formidabel. I sentrale strøk, vest og nord vil ikke nedgangen bli like stor.

Men det er jo ikke så mange som blir rammet av en nedgang, fordi renta vil holde seg lav. Det er bare de som kjøper dyrt nå, og de som håper å selge med fortjeneste, som rammes.

Jeg leste om dette mulige krakket i dagbladet igår. Men der sa de som det du sier nå, at ytterstyedene vil merke det mest. Jeg skal kjøpe midt i Bergen sentrum og jeg tviler på at prisene vil falle betraketlig der.

Skrevet

Jeg har hele tiden presisert at jeg snakker ut fra det området hvor jeg bor, og som er sentralt. Og at jeg vet ikke så mye om de andre. Ikke din mantra heller:)

Skrevet

Jeg leste om dette mulige krakket i dagbladet igår. Men der sa de som det du sier nå, at ytterstyedene vil merke det mest. Jeg skal kjøpe midt i Bergen sentrum og jeg tviler på at prisene vil falle betraketlig der.

Som jeg har sagt før så vet jeg ingenting om Bergen, men snakker om sentrale strøk i Oslo.

Skrevet

Som jeg har sagt før så vet jeg ingenting om Bergen, men snakker om sentrale strøk i Oslo.

Har ikke sagt moe imot det jeg, jeg er forsåvidt enig med deg. Tviler på at prisene vil synke så mye i sentrale steder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...