Gå til innhold

Deppa og daff


baregjeld

Anbefalte innlegg

Er plaget med lengre perioder hvor jeg blir deprimert. Tror ikke det skyldes noe spesielt, men har ikke gått til lege/psykolog. Problemet er at når jeg blir deppa slutter jeg med dagligdagse ting, slik som hente post, ta telefon betale regninger osv. sitter for det meste inne, og tenker/grubler. Selv nødvendige ting blir ikke gjort.sliter med gjeld. Det er gammel skattegjeld fra en periode hvor jeg drev egen bedrift. Ble skjønnslignet etter manglende selvangivelse, og har vel 500 000 kr i skattegjeld. Desverre klarer jeg ikke å fikse opp i dette. Når jeg prøver å ta kontakt med kemner eller skatteetaten blir jeg apatisk. Har tidligere sendt brev til skattesjefen og forklart min situasjon, og hvorfor ligningen uteble. søkte også om muligheter for rentefritak eller sletting. De har ikke vært imøtekommende, og hver måned øker kravene. Jeg er student og har kun lån fra låænekassen. det betyr ca 6000 per mnd. Dermed kan de ikke lenger trekke penger fra meg. Vel dette ble litt off-topic. Kommer likssom ikke vidre. Når jeg er ferdig utdannet vet jeg at det blir vanskelig å få jobb. Det blir mer og mer vanlig at arbeidsgivere sjekker om en potensiell ansatt har betalingsannmerkning. Etter at jeg er ferdig med studiene vil det ta mange år før gjelden er betalt, og det dersom jeg får jobb.....Disse tingene blir kvernende i hodet på meg hele tiden. Klarer nesten ikke å konsentrere meg om studiene. Vet så altfor godt hvordan jeg skal gå frem, hvem jeg skal kontakte, i hvilken rekkefølge.....men det blir ikke gjort. ender med at jeg sitter hjemme å grubler istedenfor. Dersom jeg ikke får kontroll snart ødelegger jeg hele livet mitt. Er det noen piller jeg kan ta, som fikser humøret(lykkepille)? må en gå til psykolog eller kan fastlege fikse dette? Har ikke råd til psykolog da mesteparten av studielånet går til å betale gammel kredittkortgjeld/hybel.Kan en få dekt utgifter til psykisk behandling fra det offentlige? Jeg trenger hjelp men har ikke råd.....Er nok ikke sucidal ennå(?), men vet ikke hvor lenge jeg greier dette...bare det å stå opp kan være slit.Det er så tungt å stå på utsiden av samfunnet, være en som ikke kan få telefonabb, mobilabb, dra på kino, en pubtur eller ta lunsj i høgskule kantina. I alt jeg gjør må jeg tenke penger...desverre er det blitt det eneste jeg kan tenke på. Hva skal jeg gjøre?Vil tilføye at jeg har slitt slik de siste 4 årene, det er blitt værre med tiden. Har to år igjen med studier...må finne ut en måte å klare det på. Har heldigvis gode kkarakterer til nå, men det er blitt så tungt å gå på forelesning, sitter heller på hybelen...får lest noe men ikke nok hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg igjen i deg. Har også en del gjeld, og tenker penger veldig mye. Det er absolutt deprimerende å ikke kunne være med på ting grunnet dette.Har du gode venner og familie, noen du kan støtte deg til.Vet av erfaring at det er "lett" å grave seg ned og isolere seg, og ikke ta tak i problemene. Men det løser ikke problemet. Har du noe type depressiv diagnose fra før, eller er det "bare" økonomien som gjør deg deprimert? Du trenger tydeligvis å snakke med en psykolog, og ikke minst være på talefot med de du skylder penger, slik at du kan få en realistisk avtale om en tilbakebetaling du kan leve med.

Er ingen ekspert, men har jo erfaringer som kan være nyttige å dele.

Ønsker deg alt godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 27_Maijka

Du kan jo begynne med å gjøre noe med situasjonen din da, ikke bruke energi på grubling eller annet unyttig feks.

Sett deg del mål. Hvis du noengang skal få et ok liv, så tror jeg du må begynne å reagere, helst i går..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i deg. Har også en del gjeld, og tenker penger veldig mye. Det er absolutt deprimerende å ikke kunne være med på ting grunnet dette.Har du gode venner og familie, noen du kan støtte deg til.Vet av erfaring at det er "lett" å grave seg ned og isolere seg, og ikke ta tak i problemene. Men det løser ikke problemet. Har du noe type depressiv diagnose fra før, eller er det "bare" økonomien som gjør deg deprimert? Du trenger tydeligvis å snakke med en psykolog, og ikke minst være på talefot med de du skylder penger, slik at du kan få en realistisk avtale om en tilbakebetaling du kan leve med.

Er ingen ekspert, men har jo erfaringer som kan være nyttige å dele.

Ønsker deg alt godt

Vel "umulig" å få en avtale med kommunen ang. skattegjeld. Resten av gjelden betaler jeg på, så det er ikke problemet. Problemet var at kommunen krevde utpanting pgs skyldig skatt. Dermed ble jeg registrert som dårlig betaler. Har ikke ork til å krangle mer med ligningssjefen. Majka skrev at jeg skulle få meg mål.....hva tror du jeg driver med? Studerer bare for moro skyld? Det er ikke målene mine som er problemet men all gjelden. Jeg har ingen mulighet for kjøp av egen bolig før 1 år ETTER at skattegjelden er betalt. Samme går for bil. Med renter og gebyrer er jeg sikker på at det koster meg like mye som andre betaler for en 3-roms. Blir så dritt lei.........skal sove nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...