Gå til innhold

DOL, arena for selv¨et!


Gjest undrende_far

Anbefalte innlegg

Gjest undrende_far

Det har slått meg at spesielt DOL og et par andre forum på nett utmerker seg med en del anonyme deltakere som opplagt viser svak selvfølelse og selvinsikt og som i stor grad bruker nettforum for å bedre sitt eget selvbilde ved å kritisere usakelig og med personrettede angrep. Projeksjon forekommer hyppig sammen med flere andre forsvarsmekanismer man vanlig finner ved en del personlighetsforstyrrelser.

Nå er det gitt at DOL nødvendigvis har en del høyere andel enn andre forum av slike, men de finnes også en del andre steder.

Spesielt kommer denne adferden til syne om man diskuterer temaer som psykopati og lignende narsissistiske lidelser der det er stor mulighet for at en del gjenkjenner egne trekk, som de jo beviselig viser ved sin argumentasjon.

Det er egentlig et interesant fenomen som er spesielt for nettforum, der den enkelte kan være anonym! Dette er selvfølgelig nettforums samtidige styrke og svakhet.

Det som skjer ligner egentlig litt på dynamikken rundt psykoanalyse : Pasienten kan fornærme psykologen og i denne prosessen inntrer det som kalles transference.  Det innebærer at pasienten reagerer på psykologen som om han er en viktig skikkelse  fra pasientens eget liv. Pasienten overfører følelser for noen over på psykologen. Ideen med transference er at pasientens indre problemer  med noen fra vedkommendes eget liv rekonstrueres i terapien.  Dette kalte Freud ”repetition compulsion”. Pasienten rekonstruerer sine indre problemer  med nye mennesker inkludert psykologen.

Er det andre som har merket denne tendensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Jeg har ikke lagt merke til denne "tendensen", som du kaller det. Men, jeg har stort sett lurt på hva du vil med innleggene dine hver gang jeg leser dem.

Du er sikkert intelligent, men finnes det ikke andre fora du kan brilljere i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er liksom Freud, og så er jeg pasienten med JÆVLIG HEAVY personlighetsforstyrrelse.

Ja... jeg ser det så klart nå. Det var et innsiktsfullt innlegg du hadde! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Ja, jeg har lagt merke til det.

Men det begrenser seg stort sett til innlegg skrevet av deg.

Glemmer du helt å se deg selv i alt det du skriver om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Ja, jeg har lagt merke til det.

Men det begrenser seg stort sett til innlegg skrevet av deg.

Glemmer du helt å se deg selv i alt det du skriver om?

Forresten, ikke gidd å analyser svaret mitt. Jeg mener faktisk det siste spørsmålet. Men for å bruke dine egne uttrykk: du tar alltid i bruk noen forsvarsmekanismer som hindrer deg i å la spørsmålet synke inn og prosesseres på normal måte.

Du kommer med noe, og når du ikke får den responsen du vil, er det alle andre det er noe galt med. Hvorfor det? Er det ikke akkurat sånn personer mer personlighetsforstyrrelser reagerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrende_far

Forresten, ikke gidd å analyser svaret mitt. Jeg mener faktisk det siste spørsmålet. Men for å bruke dine egne uttrykk: du tar alltid i bruk noen forsvarsmekanismer som hindrer deg i å la spørsmålet synke inn og prosesseres på normal måte.

Du kommer med noe, og når du ikke får den responsen du vil, er det alle andre det er noe galt med. Hvorfor det? Er det ikke akkurat sånn personer mer personlighetsforstyrrelser reagerer?

Takk for at du bekrefter det jeg skriver tjohoo...

Har du tenkt hvorfor du sitter å diskuterer med deg selv, hvorfor du reagerer når jeg tar opp PF??

Hva lider du selv av ehgentlig? En PF? Og hva gjør du med det??? rakker ned på alle som kritiserer deg? Føler du kanskje kritikk som en krenkelse?

Legger imidlertid merke til at yppersteprestene dine nok en gang svikter mennesker som trenger hjelp!

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/08/422789.html

Kan det komme av kunskapsvikt, eller skal du gi meg eller politikerne skylden igjen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

travis1365380598

Kjære underlig far

Noen ganger - som nå med ditt innlegg - greier en person i en diskusjon selv å vise seg frem fra en så dårlig side at det er unødvendig for andre å påpeke det eller komme med motargumenter. Gratulerer. Jeg gidder ikke gi deg den nytelsen det er for deg at andre diskuterer og er uenige med deg. Men jeg vil si at det er totalt uakseptabelt det du skriver til Tjohoo: Det går for faen ikke an å insinuere at andre lider av PF, eller å bruke andres problemer mot dem, som du gjør. Forøvrig vil jeg oppfordre andre brukere om å overse undrende_far fremover. Tror det er det eneste som hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrende_far

Kjære underlig far

Noen ganger - som nå med ditt innlegg - greier en person i en diskusjon selv å vise seg frem fra en så dårlig side at det er unødvendig for andre å påpeke det eller komme med motargumenter. Gratulerer. Jeg gidder ikke gi deg den nytelsen det er for deg at andre diskuterer og er uenige med deg. Men jeg vil si at det er totalt uakseptabelt det du skriver til Tjohoo: Det går for faen ikke an å insinuere at andre lider av PF, eller å bruke andres problemer mot dem, som du gjør. Forøvrig vil jeg oppfordre andre brukere om å overse undrende_far fremover. Tror det er det eneste som hjelper.

Hvorfor så aggressiv.....?

Impulsstyrt kanskje.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe mer av dette her enn det er på andre steder hvor mennesker kommer sammen for å diskutere lignende temaer.

Har riktignok bare 6 års fartstid her inne; men vil ikke si at DOL er overrepresentert på slike fenomener sammenliknet med tilsvarende steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Et selv

Et selv har vi jo alle,og psykiske lidelser påvirker jo i høyeste grad selvet, så det er vel logisk at et psykiatriforum vil være en arena for selvet, ja.

Transference, som du kaller det, eller overføring, skjer forøvrig ikke bare "ved at terapeuten blir fornærmet", og det er ikke en prosess som "inntrer" eller som har "en idè bak". Overføring og motoverføring skjer hele tiden i terapi. Man kan vel si at det skjer i all menneskelig interaksjon - og naturlig også på DOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et selv har vi jo alle,og psykiske lidelser påvirker jo i høyeste grad selvet, så det er vel logisk at et psykiatriforum vil være en arena for selvet, ja.

Transference, som du kaller det, eller overføring, skjer forøvrig ikke bare "ved at terapeuten blir fornærmet", og det er ikke en prosess som "inntrer" eller som har "en idè bak". Overføring og motoverføring skjer hele tiden i terapi. Man kan vel si at det skjer i all menneskelig interaksjon - og naturlig også på DOL.

Godt skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Takk for at du bekrefter det jeg skriver tjohoo...

Har du tenkt hvorfor du sitter å diskuterer med deg selv, hvorfor du reagerer når jeg tar opp PF??

Hva lider du selv av ehgentlig? En PF? Og hva gjør du med det??? rakker ned på alle som kritiserer deg? Føler du kanskje kritikk som en krenkelse?

Legger imidlertid merke til at yppersteprestene dine nok en gang svikter mennesker som trenger hjelp!

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/08/422789.html

Kan det komme av kunskapsvikt, eller skal du gi meg eller politikerne skylden igjen???

For hver gang du svarer noen, synes jeg det er deg selv og egne mønstre å svare på/møte kritkk du beskriver, og at du tillegger andre det du mener andre tillegger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tjohooo

Hvorfor så aggressiv.....?

Impulsstyrt kanskje.....?

LOL!!!!!!!!!

Du har nå dine underlige måter å tolke andre på du ja, undrende_far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du er en far. Tror du er en smart kar som koser deg litt over å komme med små provoserende utsagn og glede deg enda mer til å svare for deg hvis noen angriper.

Sånn som jeg, sånn som nå. Jeg prøver å tolke deg rett og slett med innslag av "Herregud for en fjott" som popper opp i hodet mitt nå og da. Du vil vel si at jeg viser mine svake sider henvist til psykonavn ditt og datt og annose der og vitenskapsblad her..

Du er en tullebukk, dette er først og fremst et forum for å få støtte, ikke rene intelektuelle debatter om psykiatri. Dra på NOOR.no eller hva det nå heter. Der kan du overdøve alle med ditt stormende intellekt og få opp selvfølelsen din :D

(Du vet det er en grunn til at dette forumet har slettet postene dine før, er det VÅR feil,? tror du koser deg jeg, feil sted.)

Til dere andre, ikke ta han særiøst, han er ute etter intelektuelle diskusjoner med et snev av ønske om å vise sin iq og andres utilstrekkelighet (og han snakker om projeksjon?:D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...