Gå til innhold

P-bot uten varsel?

Gjest lurer på dette her

Anbefalte innlegg

Gjest lurer på dette her
Skrevet

Har man lov å ilegge noen parkeringsgebyr ved feilparkering på privat eiendom uten at dette er varslet i oppslag?

Det sto at det var privat og maks en time, men det sto ingenting på skiltet om at overtredelse kan medføre gebyr.

Har man da lov å skrive ut gebyr??

Gjest skulle tro det
Skrevet

Ja, man har jo tatt seg til rette på privat eiendom.

Gjest lurer på dette her
Skrevet

Ja, man har jo tatt seg til rette på privat eiendom.

Man kan jo ikke bare skrive ut gebyr når noen tar seg til rett på privat eiendom! Hvis for eksempel naboen din har gjester som parkerer i oppkjørselen din, kan du vel ikke bare legge en giro med gebyr under vindusviskeren, vel!

Nå var det ikke det som skjedde her, men problemstillingen blir den samme.

Gjest skulle tro det
Skrevet

Man kan jo ikke bare skrive ut gebyr når noen tar seg til rett på privat eiendom! Hvis for eksempel naboen din har gjester som parkerer i oppkjørselen din, kan du vel ikke bare legge en giro med gebyr under vindusviskeren, vel!

Det sto vel et skilt der, merket "privat"? Det gjør det vel ikke i vanlige hager/oppkjørsler i et boligfelt.

Hvem skulle innkreve beløpet da?

Gjest Parkerer ikke hvorsomhelst
Skrevet

Det er eier som har rettighetene til en eiendom og selsagt kan leie ut sin eiendom til parkeringsplass for andre, enten for kortere eller lengre tid. Merk imidlertid at det kan være behov for reguleringsendring av eiendommen.

Ellers hadde nok ikke jeg lagt giro under viskeren om du parkerte hos meg. Hadde nok bare tauet deg vekk jeg.

Gjest lurer på dette her
Skrevet

Det sto vel et skilt der, merket "privat"? Det gjør det vel ikke i vanlige hager/oppkjørsler i et boligfelt.

Hvem skulle innkreve beløpet da?

Jeg sier ikke at noen andre skal ha rett til å kreve inn pengene.

Poenget mitt er hva som skal til for at en grunneier kan kreve et privatrettslig gebyr for andres overtredelser. Dersom naboen din feller et tre ulovlig, så kan du jo ikke bare gå hen og ilegge ham et gebyr.

Så da er spørsmålet: Hvor mye skal til før det juridisk sett er lovlig å drive privat rettshåndhevelse ved å utstede gebyr.

Hadde man hatt et skilt der det var varslet at overtredelse kan medføre gebyr er dette en annen sak.

Det er godt mulig at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt, men det holder ikke med å si at det er privat grunn og ferdig med det, for grunneiere har ikke lov til selvtekt heller.

Gjest skulle tro det
Skrevet

Poenget mitt er hva som skal til for at en grunneier kan kreve et privatrettslig gebyr for andres overtredelser. Dersom naboen din feller et tre ulovlig, så kan du jo ikke bare gå hen og ilegge ham et gebyr.

Så da er spørsmålet: Hvor mye skal til før det juridisk sett er lovlig å drive privat rettshåndhevelse ved å utstede gebyr.

Hadde man hatt et skilt der det var varslet at overtredelse kan medføre gebyr er dette en annen sak.

Det er godt mulig at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt, men det holder ikke med å si at det er privat grunn og ferdig med det, for grunneiere har ikke lov til selvtekt heller.

Hvor lenge sto du parkert da?

Hadde du parkert i gården min, hadde jeg ringt Falck og fått bilen din tauet bort - det hadde kostet deg sikkert over 1000 kr - hehe!

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har faktisk fått biler tauet bort - har ikke giddet å bry meg med å spore dem opp, ilegge dem gebyrer eller noe som helst.

Parkerer du der det står at det ikke er lov å parkere - så tror jeg faktisk du får ta straffen du får.

Skrevet

Hva trodde du kom til å skje da? At du bare fikk et vennlig smil selv om du sto der i flere timer?

Skrevet

Det høres ut til å være på kanten av hva som er lovlig.

Jeg TROR at skal det utskrives gebyr eller utføres en borttauing på/fra privat tomt, så skal det varsles gjennom skilting.

Dog TROR jeg at borttauing kan gjøres hvis man sperrer for andres fremkomlighet (samme som gjelder på komunale veier/områder).

Hvem er det som har ilagt deg gebyret? Er det eieren av tomten eller et firma på h*ns vegne?

Skrevet

Men på alle de offentlige parkeringsplassene står jo akkurat det samme, og de kan da gi deg gebyr.

Gjest lurer på dette her
Skrevet

Hva trodde du kom til å skje da? At du bare fikk et vennlig smil selv om du sto der i flere timer?

Dette er ikke et spørsmål om moral eller om forutberegnelighet, men et spørsmål om å slippe å betale, når uhellet først var ute.

Faktum var at jeg ikke så skiltet før etter at jeg hadde fått boten, og da så jeg at det ikke sto noen ting der om bøter, og jeg har selvsagt ikke noe imot å slippe å betale dersom det er muligheter for det.

Gjest lurer på dette her
Skrevet

Hvorfor parkerte du der hvis det sto privat da?

Faktum var at jeg ikke så skiltet før etter at jeg hadde fått boten, og da så jeg at det ikke sto noen ting der om bøter, og jeg har selvsagt ikke noe imot å slippe å betale dersom det er muligheter for det.

selvsagt er det min feil at jeg ikke så meg godt nok for, men selv om et gebyr er moralsk riktig er det ikke sikkert at det er rettslig riktig.

Gjest skulle tro det
Skrevet

Dette er ikke et spørsmål om moral eller om forutberegnelighet, men et spørsmål om å slippe å betale, når uhellet først var ute.

"Uhellet"??? Så det er det du kaller det? Å slenge fra deg bilen der det passer DEG, på andres område!

*peker nese*

Gjest lurer på dette her
Skrevet

Men på alle de offentlige parkeringsplassene står jo akkurat det samme, og de kan da gi deg gebyr.

Gebyr kan jo være gitt med hjemmel i veitrafikkloven.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...