Gå til innhold

voluptuous på norsk?

Anbefalte innlegg

Jeg er en annen
Skrevet

Kjenner betydningen av ordet, men har vanskelig for å finne ett dekkende norsk ord. Forslag?

Skrevet

formfullendt er vel det nærmeste man kommer.

Det betyr jo på en måte at en kvinne er litt fyldi, men på en positiv måte. Man kan være "voluptuous" uten å være overvektig osv. Det betyr jo at hun har kvinnelige former, bryster, hofter og lår.

Så "rund" eller "fyldig" dekker det ikke helt, men formfullendt- i betydningen hun har flotte kvinnelige former- passer forsåvidt.

Skrevet

"Voluptuous" betyr "vellystig/overdådig".

Det de andre under her tenker på er nok "volumptous" (sikkert feil stavet), som betyr "frodig/formfullendt".

"............................"

Skrevet

Det de andre under her tenker på er nok "volumptous" (sikkert feil stavet), som betyr "frodig/formfullendt".

Bodde i Australia i 2,5 år, og leste endel Cosmo, og der brukte de "voluptuous", uten M'en altså, når de beskrev en kvinne med flotte former... Så akkurat nøyaktig hva det betyr, og betydning i "daglig" bruk varierer nok.

Skrevet

Bodde i Australia i 2,5 år, og leste endel Cosmo, og der brukte de "voluptuous", uten M'en altså, når de beskrev en kvinne med flotte former... Så akkurat nøyaktig hva det betyr, og betydning i "daglig" bruk varierer nok.

Min er faring - også med engelsk/amerikansktalende folk - er at det er det siste ordet som brukes om frodighet/formfullhet. Men jeg kan ikke gå etter annet enn det som står i ordboken.

"..........................."

Skrevet

Min er faring - også med engelsk/amerikansktalende folk - er at det er det siste ordet som brukes om frodighet/formfullhet. Men jeg kan ikke gå etter annet enn det som står i ordboken.

"..........................."

Det er sant, men så finnes det mange omskrivninger av ord som står i faglitteratur, og mange "bruksområder".

Det er jo ofte endel forskjell på skriftspråk/ formelt språk, og hva man bruker til daglig i ethvert språk. Så her kan begge betydningene bruker, alt etter hva som passer best.

Skrevet

Det er sant, men så finnes det mange omskrivninger av ord som står i faglitteratur, og mange "bruksområder".

Det er jo ofte endel forskjell på skriftspråk/ formelt språk, og hva man bruker til daglig i ethvert språk. Så her kan begge betydningene bruker, alt etter hva som passer best.

Jepp.

Men jeg tipper det er logisk at man kan bruke et ord som "overdådig" i samme betydning som "formfullendt".

Skrevet

Jepp.

Men jeg tipper det er logisk at man kan bruke et ord som "overdådig" i samme betydning som "formfullendt".

Det kommer vel an på hva man snakker om. En kvinne i seg selv er vel sjelden "overdådig"..:)

Jeg er en annen
Skrevet

Ja, enig med denne generelle definisjonen. Det betegner jo noe som har en sterkt sensuell karakter, men vanskelig å finne ett betegnende ord på norsk. Vellystig er kanskje ikke så dumt.

Skrevet

Det kommer vel an på hva man snakker om. En kvinne i seg selv er vel sjelden "overdådig"..:)

Nei, men formene kan være "overdådige" :-)

Skrevet

Nei, men formene kan være "overdådige" :-)

hehe, ja, men det er kanskje ikke alltid positivt?:)

Skrevet

hehe, ja, men det er kanskje ikke alltid positivt?:)

Det er så :-)

".........................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...