Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei på deg lege!

Jeg er en gutt/mann som lurer på to ting, den ene dreier seg om intens svie i pungen etter at jeg nyser. Det høres kanskje rart ut, men jeg har faktisk det noen ganger. Har hatt det i mange år, og tenker ikke over det til vanlig for da nyser jeg jo ikke, men nå har jeg blitt litt forkjølet og nyser en gang iblandt ofte etterfulgt av denne svien.

Den varer bare noen få sekunder rett etter nyset, og varierer veldig på intensitet avhengig av om pungen ligger trangt mellom bena eller ikke. Så derfor har jeg vendt meg til å prøve å spre beina ut til sidene når jeg merker at jeg må nyse, for da merker jeg nesten ingenting i pungen. Lurer bare på om det er normalt hos gutter/menn (jeg er 21 år), eller om jeg burde gjøre noe med det.

Så til den andre tingen; jeg er litt plaget av kviser noen ganger, men skjønner ikke helt hva de kommer av. Har hørt flere ulike ting, som at de er store hudormer som kommer av skitt i ansiktet, eller opphopning av talg i kjertlene i huden som kanskje kommer av maten(??). Hadde vært fint å vite hva de kommer av sånn at jeg kan gjøre ting for å forhindre å få dem (for det er jo ikke noe vits å slutte å spise godis og drikke brus hvis det kommer av skitten hud, hvis du skjønner hva jeg mener.. :) )

Vet du forresten om kvisene "smitter" rundt i ansiktet etterhvert som man klemmer dem ut? Altså, jeg har flere ganger opplevd å ha en eneste kvise i ansiktet, men når jeg har klemt den ut og det blør litt og sånn, kommer det ofte en/flere kviser til akkurat i samme område(ofte neste oppå den forrige kvisa).

Håper på svar!

Er forresten supert med et forum som dette hvor man kan spørre om alle mulige større eller mindre plager man har helt anonymt. Kjempebra!

Dere er veldig flinke, saklige og behjelpelige, tusen takk!

Mvh. fred

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17343-2-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut-Erik Ånensen, Allmennlege

Til fred

Smerter i pungen etter nysing har nok sammenhang med muskulære sammentrekninger fra lyske og ned i pungen. Det er ikke helt uvanlig!

Kviser skyldes vanligvis økt talgproduksjon i hudkjertler og porer. Disse er hyppigst forekommende i ansikt og på skuldre/rygg og brystregion. Det er typisk ved pubertet pga økt hormonell aktivitet.

Forøvrig har en livsstil med mye inntak av sukker og fet mat ofte en dårlig innvirkning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17343-2-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-79159
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...