Gå til innhold

Elveblest

Anbefalte innlegg

palern1365380816

Jeg pusset opp et gammelt trebord for tre måneder siden, på et dårlig ventilert rom. Fikk da støv i øyne, ører og munn. Dagen etter fikk jeg mange utslett på ryggen (elveblest?). Etterpå har jeg fått utslett på forskjellige steder daglig, mest på armer og rygg. Jeg har også følt meg svimmel, stikking i hendene og kvalm. Jeg har vært opphovnet i halsen (slimhinnene?) i snart tre uker. Jeg har vært hos min allmenlege og tatt blodprøver og astmatest, men de fant ikke noe galt. Hvis jeg klemmer på huden, særlig kviser, så kommer utslettene i løpet av 30 minutter. Ellers så kommer utslettene både hjemme og på jobb, uten noen kjent sammenheng med noe jeg kommer i kontakt med. Jeg leste på deres forum at voksne personer (jeg er 27) sjeldent får utslett av allergi. Har fått Zyrtec og disse minsker utslettene betraktelig. Kan dette derfor bare være elveblest som jeg har en periode, og som vil gå over av seg selv? Kan jeg ha blitt allergisk mot noe bare fordi jeg fikk trestøv i halsen en gang? Og kan hevelsen i halsen gå ned av seg selv (hevelsen dukket opp etter jeg var hos legen, så han har ikke sett dette)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173455-elveblest/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

ja dette kan være elveblest som du har en periode, og som regel går over av seg selv. Elveblest kan imidlertid vare lenge, måneder og år, men vi får håpe du slipper det.

Elveblest skyldes frigjøring av et stoff, histamin, fra mastceller du har i hud og slimhinner. Derfor hovner du opp i både hud og slimhinne. Årsaken til at histamin frigjøres kan være allergi, da kommer det som regel raskt i forbindelse med inntak av spesielle matsorter. Den kroniske varianten som kommer og går over lengre tid, er "aldri" allergisk, men er forårsaket av andre mekanismer. Histamin kan lekke ut fra mastcellene eksempelvis etter trykk, varme, kulde mm. Mange får for eksempel rød kløende hud på brystet hvis de dusjer i varm dusj, og varme vanndråper slår mot huden og frigjør histamin.

Jeg skjønner at du setter dette i sammenheng med eksponering for slipestøv. Dessverre er det ingen undersøkelser som vil bekrefte eller avkrefte dette, og vi kjenner ikke til en slik årsaksammenheng. Det er klart du kan bli ekstra irritert av en slik eksponering, men dette vil som regel gå over i løpet av noen dager.

Rådet blir å avvente dette, eventuelt bruke antihistaminet ditt (Zyrtec) hvis det er til hjelp. Hevelsen i halsen dukket opp etter at du var hos legen, og kanskje burde du få utført en ny astmatest. Hvis den viser trange luftveier, bør nok legen din vurdere å gi deg kortisonspray noen tid.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173455-elveblest/#findComment-1159204
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...